| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Doble A-armer bak på volvo 240?
|
1336 besök totalt |
|
Hei! Håper det går bra om jeg skriver på norsk, min svenska er ikke fullt så bra. I et forsok på å oppnå riktig bra vegholdning på en 240 bor man vel egentlig bare glemme den stive bakakselen. Etter å ha lest litt på forumet her har jeg forstått at en a-armslosning er å foretrekke. Har også tenkt på fjærbein, men da må man lage nye tårn og helst kjope dyre fjærbein. Dobble a-armer virker både enklere og billigere. Ser for meg noe lignende som dette:se under "inspiration" på http://www.igmab.com/ . Slik som de forste losningen der. Har også tenkt å bruke justerbar knivkrenger. Camber og toe-vinklene bor helst være justerbare, men det er vel ikke noe problem. Hva tror dere om dette så langt? Men har noen andre sporsmål. Lurer på å bruke diff fra en BMW M3 E30, er det et bra valg? Men det jeg virkelig er usikker på er det med nav, bremser og lignende. Her trenger jeg forslag. Må være boltsirkel 5x108 som originalt. Bor vel også lages uprights. Coilovers finnes i alle varianter så det ser jeg ikke på som noe problem. Er også klar over at det helst bor "simuleres" så det blir riktig. Hva tror dere om dette, går det å gjennomfore? Hva kan man evt. forvente seg av dette på en slik bil? Kom gjerne med tips! På forhånd takk for svar. Hilsen Jorn. _________________ Jorn Talsnes |
|
Enklast om du nu ska göra nåt är väl att hitta en lämplig bakvagn av annat fabrikat och hänga dit.
BMW 5 serie Merca (om det nu finns nåt bra) Jaguar Ford Men bra väghållning går ju att få med bra fjädrar stötdämpare och rätt kränghämmare. Mest nytta är nog att få till framvagnen med bättre fjäderben (coilovers) så att du kan justera camber/caster på ett vettigt sätt. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
|
Skriv lite mer om bilen!
Stelaxel är iofs inte så dåligt som det verkar, inte det man startar med med blankt papper men många serier (clubman, 750 motor club) har bra lösningar. Så länge banan är slät kommer man långt. Problemet med 240-axeln är att den inte låter sig knäckas - man böjer ju drivaxlarna. Vill du absolut bygga om skulle jag göra en deDion lösning med långa övrelänkar (fram&uppflyttade likt praxix på 240 race/rallyx bilar) och ombyggt Panhardstag för lågt RC. Då kan du få rejält med negativ camber samtidigt. Annars tror jag Jaguars är ett bra val och mest "bolt-in" av alternativen
|
|
Vet att Tornado Racing som åker i www.ercup.se har byggt om sin 240 till dubbla A-armar bak. Har för mig att de utgick från 760 multilinkbakvagn som byggdes om, är dock inte helt säker på detta. Kan vara en gammal lösning.
Har för mig att de svetsat en "låda" av fyrkantsprofiler som diffen och armarna är fästa i. Minns inga detaljer, men det var väldigt snyggt gjort! _________________ Rikard Ahlin |
|
Helt riktigt att vi i Tornado har byggt om våran 240 med dubbla A-armar bak.
Bakaxelklumpen kommer från 760 och även drivaxlar. Sedan har vi byggt en subframe med alla infästningar till A-armarna. Infästningspunkterna har vi fått hjälp av IGM att beräkna. Även rambalkarna bak byggde vi om för att både fästa upp subframen i och få den på rätt höjd.
_________________ Michael Hansson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1336 besök totalt |