Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Behöver mer vikt!
2699 besök totalt
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Behöver mer vikt!

Hej,

Tänkte ju eventuellt åka lite MGCC med den gröna 911-an.

För att klassa in i Roadsport B så behöver jag vikta ner bilen typ 30 kilo till.
(Med 231 hk ska den väga 1201 kilo - Bilen väger idag runt 1170 med mig, reservhjul
och lagom mycket bensin.)

Jag skulle vilja ha en temporär lösning för detta.

Någon som har några bra förslag?

Finns ett bra lastutrymme här, dessutom med en lucka så att vikterna inte
kan flyga omkring om man skulle slå runt:

(Lånade en bagagebild från NiOElva:s biltråd.)

Jag tror att det skulle funka bra med typ kraftiga femkilos nylon-/tygpåsar med blykulor.
Men var hittar man något sådant?

Laholm
Här sen Nov 2002

Steg 1 är väl att starta varje pass med full tank?

Det går ju utmärkt att klippa till stålplåtar oxo som passar i smuggelfacket, det måste ju inte vara bly... Fördelen med plåtar är att dom inte glider omkring om dom har hygglig passform. Gör du ett flertal tunnare (3-5 mm?) så kan du ju med god precision lägga in lagom många.

En källa till bly, eller vad som används nuförtiden är gamla balansvikter. Dvs din närmaste gummifirma.

Edit, du har koll på att dina 231 hk räknas upp 5% pga elektroniskt sprut&tänd ? Så 1261 kg blir det nog

Fixhult
Här sen Apr 2004

Pär H skrev:
En källa till bly, eller vad som används nuförtiden är gamla balansvikter. Dvs din närmaste gummifirma.
Kabelbly har jag använt själv (men det beror nog mest på yrkesvalet hos flera släktingar)
Dykarvikter är en annan källa om man vill köpa.
Men är inte 160kr dyrt för 3kg?
http://www.dyk-brand.se/comersus/store/comersus_listCategoriesAndProdu . . . .

Edit: Dessa har oplastade vikter för 30kr/kg (frakt tillkommer garanterat )
http://www.team-divers.com/index.asp

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Pär H skrev:
Steg 1 är väl att starta varje pass med full tank?

Jag brukar inte åka med mer än halv tank, alltså 35-40 liter.
om man åker med full tank har den en tendens att drälla över i vänstersvängar, ett fenomen som
är värt en egen helt frågeställning någon annan gång....

Pär H skrev:

Edit, du har koll på att dina 231 hk räknas upp 5% pga elektroniskt sprut&tänd ? Så 1261 kg blir det nog

Nä, det hade jag inte. Har följt debatten, men har inte blivit riktigt klok på vad som gällde...
Så mycket vikt kan jag inte släpa med mig.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

På förra jobbet tyngde vi ner helikoptrarna med blysäckar när vi gjorde momentmätningar. Jag kan nog komma över några säckar åt dig. Fast det blir mycket säck om du ska väga 1260...

Tokholm
Här sen Jan 2003

Från www.sbf.se RA-6: "Barlastning är tillåten med max 50 kg...skall vara väl fastsatt i chassit med skruv eller svetsförband..."

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

ice skrev:
Från www.sbf.se RA-6: "Barlastning är tillåten med max 50 kg...skall vara väl fastsatt i chassit med skruv eller svetsförband..."
Men valfri del av bilen behöver ju inte lättas mer än nödvändigt . Det går mao att byta till tyngre varianter av tex passagerarstolsunderrede eller liknande. Blyfyllda burdelar, blyfyllda förstyvningsstag eller liknande är väl inte tillåtet däremot...

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

ice skrev:

Detta har dock hittils inte kollats såvitt jag vet. Får jag gissa fritt så tror jag det blir mindre mudder för 20 kg för mkt barlast än 20 kg för låg tävlingsvikt. Därmed inte sagt det ÄR ok (fast jag har inga som helst synpunkter på om ngn barlastar rimligt för mycket.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Sportvagnsreglementet skriver det väl dessutom som max 2*25kg som skall vara väl fastsatt i chassit och vara plomberingsbart.

Blyfylld krängingshämmare fram kanske (bly har inte så stor fjäderkonstant)?

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Hur stor är smugglarboxen?

Jag gjorde ett överslag baserat på 25x15x20 cm och då blev det ca 58 kg järn och ca 110 kg bly, i verkligheten är det nog klurigt att komma över 80-90% av den beräkningen

Alternativt så anmäler du dig i roadsport A och ber att får lov köra i samma heat som roadsport B med argumentet att din hastighet passar bättre där (med andra får du inte köra ifrån oss då )

Bålsta
Här sen Dec 2004

Fyll reservdäcket med vatten till att börja med, då finns inga ballastvikter att kolla.
Större batteri om det sitter på ett bra ställe.
Rejäla batterikablar om du har batteriet bak.

Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Arne Lindgren skrev:
Fyll reservdäcket med vatten till att börja med, då finns inga ballastvikter att kolla.

Kreativa förslag! Vatten i reservhjulet låter dessutom bra för brandsäkerheten

Äh.. Med tanke på att jag hade missat dom extra 5 procenten, som Per H upplyste mig
om, så är det tämligen dödfött att åka MGCC för min del. Synd, det hade varit kul annars.

Laholm
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:

Äh.. Med tanke på att jag hade missat dom extra 5 procenten, som Per H upplyste mig
om, så är det tämligen dödfött att åka MGCC för min del. Synd, det hade varit kul annars.

Såvida du inte drivs av tennpokaler i minityrstorlek (det är såna man kan vinna...) så är det inte alls dödfött. Du anmäler dig i roadsport A och ber och få köra med B, då får du rejsa mot otto, Metz, Aulins, jag mfl.

Torslanda
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:
Arne Lindgren skrev:

Kreativa förslag! Vatten i reservhjulet låter dessutom bra för brandsäkerheten

Funkar det verkligen?? Används inte luften i reservhjulet som drivgas till spolarvätskan??

Dubbla batteri är tungt. En 5 cm massiv batterihylla eller batterilåda är ännu tungre och inget av det är barlastning, ytterst tandlös regel.

Lider av samma problem som dig. Skulle behöva vikta 40-50kg för Roadsoprt B. Tänkte först anpassa mig till årets nya tolkningar men har bestämt att avvaktar nästa års nya reglemente. Undrar när det släpps?

Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Pär H skrev:

Såvida du inte drivs av tennpokaler i minityrstorlek (det är såna man kan vinna...) så är det inte alls dödfött. Du anmäler dig i roadsport A och ber och få köra med B, då får du rejsa mot otto, Metz, Aulins, jag mfl.

Jag är lite kinkig..
Tävling är tävling för mig, och då vill jag att det ska vara "på riktigt", annars kan jag lika
gärna åka på ett vanligt banmöte...

(Hinner nu tyvärr inte fixa mer R-däcksvänliga hjulvinklar på 944-an, annars hade jag
åtminstone dykt upp med den i Roadsport C. )

Men det är fullt möjligt att vi hinner fixa ihop något reglementsenligt och körbart till
någon av de kvarvarande tävlingarna.

Åland
Här sen Sep 2003

Du får hänga i AC, elhissar och en fet stereo så får du säkert upp vikten, och lite lyx på köpet.

Laholm
Här sen Nov 2002

ok, då förlås följande åtgärdspaket för den gröne:

Montera en orginalstol på passagerarplats (+15 kg)
Större batteri, eller varför inte flera batterier, kan behövas ifall det är svårstartat ;-) (+20 kg)
Reservhjul med vatten i (+25kg)
Barlast i smugglarboxen ( upp till 50 kg)

Är vi klara nu?

Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Pär H skrev:
Är vi klara nu?

och jag föreslår ett logiskt, begripligt och enhetligt regelverk till nästa säsong.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Pär H skrev:
Montera en orginalstol på passagerarplats (+15 kg)

Kan du hjälpa att svärmor är ruggigt frusee om ändan, 4-dubbla elvärmesitsar.
M10 istf M8 i alla lågt placerade burbultar.
Spruta underredsmassa en masse (sic!) på undersidan.

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Temporär lösning är ju Pizza / hamburgare / gräddsåser "un masse" lite svårt att jobba bort bara.

Blyplåt "tjock" som fotstöd på passagerarsidan eller andra lämpliga ställen (ljuddämpningsmatta).

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Jag har kört med uppviktad bil.
40 kg och hade helt enkelt 4 st 10 kilostyngdlyftningsvikter.
Rejälare plåt på undersidan av golvet sen en bult igenom.

Behöver mer vikt!
2699 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande