| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur långt kommer man med Bilstein Sprint B8 på E34?
|
1687 besök totalt |
|
Målet är en något potent E34 (chassie mässigt) ska sitta i en bil med ca 300-350hk turbohästar. Bilen är i grund och botten en BMW E34 530i från 1989. Har beställt: * Bilstein Sprint B8 Dämpare med Eibach 30/20 fjädrar ( måste nog ha kortare fjädrar) * Fjäderbensstag "standard" i alu. * M5 krängningshämmare. Tänkte sko på en M5 bakvagn med slutdiff samt ha powerflex bussningar i både bak och fram vagn samt M5 E34 krängare fram och bak. Vad säger ni om setupen rätt chassiemässigt? Vad behöver jag tänka på, vad behöver jag förbättra? Bilens syfte: Skoj och busig bil som man ev ska kunna dra upp på någon "Prova på dag" på någon bana. Vad tror ni? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re: Hur långt kommer man med Bilstein Sprint B8 på E34?
Bromsar!! Bromsvätska! Vettiga däck. Sedan är det nog flera här som vill veta mer om dina fjädrar än att dom sänker några millimeter.... Fjäderkonstanter är hett efterfrågat. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Jadu inte hittat många som sänker 60/40 Ge motorsport säljer några. Fjäderkonstanter? Du tilltalar en glad amatör inte insatt tyvärr
Bromsar och vätska de kommer samt däck då. Tänkte mer på själva dämpare och upphängningar för tillfället. Bromsar hade jag tänkt ta Brembo oken som är 4 kolvs som fö sitter på BMW 750 E32. Skivor vet jag ej samt belägg. Är dock lite impad av polarns Carbopads som inte verkar fada i första taget. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Vad som är lite vedertaget på detta forum är att de flesta sänkningssatser är just bara sänkningssatser och gör inte bilen hårdare. Fjärderkonstanten är ett mått på fjäderns hårdhet kan man säga. Kanske kan vara vettigt att höra med folket på http://www.autopower.se där finns nog en del som gjort liknande operationer. F.ö. har jag förstått det som att det finns väldigt begränsat med utbud av stabilare belägg till 4-kolvs oken från 7-serien. Sök på lite återförsäljare om det kanske finns något som passer så du inte står där sen och inte hittar annat än standardprylar när det börjar gå fort... kanske finns bättre belägg till dina nuvarande ok? _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Jaha ni tänker så
Jo ska höra runt på ap. Jo det där med bromsarna stämmer nog rätt bra då det nog inte är allt för många som tävlar i 7 series. M5 bromsar kanske känns mer rätt då? lär finns mycke till de. För en novis som mig så känns det som att störst är bäst. Tack för inputen grabbs. Kul att få bra och rak respons _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
De flesta sänkningssatser av hyffsat märke brukar ju även göra bilen hårdare. Om inte annat så för att den annars kommer gå på bumpstopps rätt ofta. Sen kanske man kan diskutera om det är rätt fjäder för dömpare samt rätt fjäder för det som bilen har tänkt användas för. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
Sänkingssats=FULA ORD
Ta och gör en söking på fjäderkonstant, egenfrikvens, hjulkonstant så har du en changs att inte bli totalt mobbad
ps Äckelsatser är hårdare MEN än std men inte i den utsträcking de behövare vara för att palla med tex R-däck. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Personligen trro jag på att vänta tills kittet kommer hem. Tesa bilen med det. Lära sig bilen med det nya chassit lär vara 30 ggr bättre än nuvarande. Sen när man har satt på andra kröngare osv så kan man börja justera fjädrarna. Detta då jag råkar ha testat Robins bil och det är en smula förutom dämpare o fjädrar som behöver bytas innan man kan börja justera. e ju en smula svårt att juserta nånting som flexar åt alla möjliga håll o kanter
Men det är ju bara min åsikt. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
...eller läs på, fråga som en tok och köp det som är teoretiskt mest rätt EN gång istället för att köpa, bli missnöjd och handla igen. Dyrt är det ändå.
För lite seriös banträffskörning kan man säga att sänksatser inte håller måttet. Iaf inte som utlovat. Men visst gååår det åka med. Men kan man få bättre för samma pengar är dte ju inte fel. |
||||
|
får köra på eibach fjädrarna till en början. de säljs jue i ett kitt med Bilstein dämparna så de lär lira bra tillsammans. Får sen leta efter ett par härliga fjädrar (läs ej det förbjudna ordet sänkfjädrar) och helt enkelt se hur bilen känns.
Som Gustav skriver så är inte bilen helt ostyv i dagsläget. Dämparna lär göra bilen väligt mycke bättre. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1687 besök totalt |