| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Synkronisera förgasare?
|
18 besök senaste veckan (7504 totalt) |
|
Synkronisera förgasare?
Hej! Undrar om nån har tips över hur man enklast synkar förgasare? Bild på verktyg och skisser på hemmasnickrade synk-verktyg uppskattas också! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Gummislang/gammalt stetoskop och musikalisk läggning anvä"nds flitigt att gammla stutar i branschen.
In med ena änden av slangen i örat och andra i trattmynningen på tomgång. Är det osynk mellan knasarna så kommer du höra två olika "toner". Sen är det bara att vrida på justeringen och testa tills 2:ans och 3:ans cyl. låter lika. Pill och kräver en del av musikörat, men fungerande. Sabba ngt är svårt så testa du.
|
||
|
Synkning mellan förgasare göres på 2500-3000 varv eller där motorn skakar som mest DVS du vill vara säker på att tomgångskretsen inte ställer till det för dig
Skall du synka varje "barrel" för sig så blir det att ta fram borr eller om fuggarna har det airbleed bypass. detta göres på tomgång ... Bäst är STEs synchrometer någon som har en att låna mig? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
När jag åkte med 4 IDA Webers så använde jag fyra stycken vacuummätare. Det går bra med sådana från Biltema, men förs måste själva mätarna synkas. Man ansluter alla fyra till en gemensam vacuumslang, kör med någon form av vacuumpump upp ett undertryck från 0 till 750mm hg, ritar streck på urtavlorna så skalorna blir synkade. Sedan anväddes en mätare per förgasare-spjäll. Man behöver förmodligen sätta in en liten restriktion av sådan storlek att visarna håller sig lugna på lägre varvtal. Med mätarna i kupen håller man koll på läget hela tiden.
MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
OK hur tar man ut vakkum ur en dcoe? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Jag hade gängat in rör i insugningsröret som jag satte slangarna på. Sedan får det naturligtvis inte finnas något vacuumutjämningsrör melan förgasarna. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Synkronisera förgasare?
|
18 besök senaste veckan (7504 totalt) |