Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2006-08-06 Se7en Days Finland | 3216 besök totalt |
Kanon arrangemang detta år!
Nära till banorna, dvs inte 115mil varav 40mil i spöregn som det råkade bli förra året Trevligt sällskap och perfekt väder 2006-08-06 Dags att rulla på färjan 2006-08-07 Uppsamling i Åbo efter båtturen 2006-08-07 Dags för bankörning på Alastaro (ingen av oss hade tid att ta actionbilder tyvärr) 2006-08-07 Matstopp på väg från Alastaro till Hämmelinna där vi skall bo. Haket skulle precis stänga men alla hann beställa varsin Piirakka Munkliknande friterat bröd med två kokta korvar, några stänk av köttfärs, grovt hackad bostongurka och senap 2006-08-09 Ahvenisto. Träningsdag för Finska Tävlingsbilar men vi fick vara med och leka för en liten peng Minns inte om jag kör om honom eller om det var tvärt om (lånad bild) 2006-08-10 Ahvenisto. Bilarna pustar ut efter hård dag på banan. 2006-08-10 Vi som körde våra bilar valde att köra småvägar till Åbo och färjan istället för motorväg Klas tog denna kanonbild (hoppas det är ok att ja lånar den också) 2006-08-11 Tillbaka på hemmaplan. Bilen är hel men grusvägen vi råkade hamna på satte sina spår Tack än en gång för en trevlig resa, ser fram emot Se7en Days Finland 2007 Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
Se7en Days 2006 var en höjdarupplevelse! Det blev en verkligt fin sportvagnsvecka med kul sällskap, fina se7enbilar och mycket körträning på varierande och utmanade banor. På grund av avståndet från Göteborg fick det bli i min "reserv-se7en" (dvs min svarta Roadsport C-Miata), en trogen bil som kan slita ont utan att knota, men det var ju ingen brist på visuell stimulans med många potenta se7enbilar i sällskapet. Det fina vädret i år bidrog dessutom. Tack för fint arrangemang och jag ser fram mot 2007
_________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
Säg inte att Rovermotor nr2 mår mindre bra... |
||||
Vänster hjullager bak skar ihop på Alastaro... allting åtgärdades inom ett dygn på en trevlig verkstad i Hämmelina. _________________ Mattias Meldert |
||||
Efter många banmil beslöt vänster bakhjulslager på Heikkis Elise ge upp på Alastaro. Till slut med resultatet att det blev tvärstopp i lagret. Åkte själv med i bilen i passet innan det hände och hörde då bara några smärre gnisselljud,inget som man normalt förknippar med lager. Men vår finske fd rallyåkande vän på Jetmacken gjorde ett fint jobb och lyckades hitta passande lager För övrigt gick Heikkis bil som ett skott på Alastaro, motorn var mycket pigg och bromsarna gudomliga. Habegäret också till en Elise kom snabbt >
_________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
Bifogar några bilder från den mycket utmanade banan Hämeenlinnan Moottorirata, 3050 m lång och med stor nivåskillnad. Såg uppgifter att det skulle vara hela 32 m (eller var det t o m 37 m?) från högsta till lägsta punkt. Utlagd som Suzuka i en åtta. Många kurvor är tekniskt krävande med övergångar från positiv till negativ bankning och dessutom hade den snabbaste en stigande ingång övergående till en platt och sedan fallande utgång. På banans baksida fanns ett mycket tekniskt svårt parti med intressant "alpkörning" bl a med ett par branta ingångar i utförsbacke in 90-graderskurvor. En karaktär som var nog så svår att lära in för oss på fyra hjul. Den blev lite övermäktigt för en del deltagare i en mc-klubb som hade ordnat en trackday första dagen vi var där. Eftersom Armcoräckena i princip stod direkt i bankant runt om hela banan så resulterade mc-åkarnas kombination av ovana och överambition att snabbt åka fort i några fall. Utöver lyckligtvis nog mest lite skamfilade "race"-egon så resulterade det tyvärr också i några potentiella "donormotorer" till kitcars och mc-se7enbilar. Men det var nyttigt för oss som skulle köra senare, man såg direkt var banan hade extra luriga ställen. Se bifogad banskiss. Verkligt spännande var slänggungan med utförsbacke ner förbi depåområdet i en svag kurva som sedan gick över i en mycket snabb och sugande vänsterkurva i mycket kraftig stigning till banans högsta punkt. Det gick åka fortare och fortare här. Vi körde en av dagarna ett par pass också på en öppen raceträningsdag ihop med (lokala) finska std-racebilar (de flesta på slicks) och då såg man att banan tål bra fart också på kluriga ställen. Man såg också att det fanns lite olika spår att ta. Eftersom man körde stdbil-passen varvade med mc och formelbil så fick vi bl a se hur proffsen kör mc runt banan. De hade bra lokalkännedom och här gick det verkligen undan, fort och säkert utan incidenter. Hade själv under ett körpass en kul körning ihop med en minst sagt udda "banbil", en mc-motoriserad Legend som kördes fort och säkert av en ung finska. De ser man ju annars oftast på ovalbanor men de kan svänga åt båda hållen, det kan jag intyga! örning I Finland finns det inte så mycket sportbilar, och det är ännu färre som kör på bana så vi var ett lite udda inslag på banan i de finska förarnas ögon. Det är mc, stdbil eller formelbil som gäller därborta. En besökande sportvagnsentusiast från Helsingfors hade t o m tagit ledigt en hel dag för att följa Se7en Days gängets framfart på banan. Han var jätteglad då han fick chansen åka några varv på banan om än då i ett relativt lugnt tempo. Hans fina Miata var dock inte så raceduglig, men efter blivit skjutsad några varv vart han eld och lågor att utveckla sin bil. Från depåbilden ser man också det kuperade depåområdet med startrakan och första kurvan i bakgrunden. Här var höjdskillnaden så stor att när man stod nere i depån så såg man inte utan bara hörde bilarnas motorljud högt upp vid passering!! Med min relativt motorsvaga Miata så gällde det verkligen ha med sig så mycket fart som möjligt upp i backen. Helt anorlunda än de banor jag kört i Sverige och mycket bra körträning. Stort tack till de som organserat det hela och fick allt flyta så bra . _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
Eftersnack 2006-08-06 Se7en Days Finland | 3216 besök totalt |