| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad gör en tryckplatta dålig ?
|
2474 besök totalt |
|
Hej ! Det är så att vi håller på att plocka isär motorn på min 924turbo. och idag plockade vi av kopplingen. Då började jag fundera på vad det är som gör att man måste byta tryckplattan. Den var ju inte uppenbart dålig. Och den består ju nästan enbart av en metallbana. Vad är det som blir dåligt ? Så därför undrar jag när man behöver byta tryckplattan ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
Fjädrarna (fjädern) håller inte hur länge som helst, materialet mattas och den orkar inte hålla lamellen mot svänghjulet.
Edit: Tangentbordsfel _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
|
En koppling fungerar ungefär som en skivbroms med den skilnaden att det är en fjäder som lägger på kraften så det som slits beror lite på konstruktion. Fjädern kan vara lagrad i tryckplattan på olika sätt och på en del konstruktioner så kan den lagringen slitas, fjädern kan självklart mattas men det är större risk att felaktig montering skadar tryckplattan. Slitytan på tryckplattan kan bli dålig på samma sätt som bromsskivor kan bli.
Anledningen till byte avtryckplattan är oftast att lamellen är slut och när man ändå tar isär motor växellåda så byter man hela kittet(lamell, tryckplatta, uttrampningslager) för säkerhets skull!! _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2474 besök totalt |