Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Geometri fjäderbenstorn.
2429 besök totalt
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Geometri fjäderbenstorn.

Kikade på E46 M motorsport karossen för att sno lite idéer till mitt eget bygge.
Såg då att fjäderbenstornen såg förvånansvärt enkla ut

Varför bygger man inte en mer avancerad geometri direkt i karossen, för att möjliggöra camber/caster justering?

På denna bil verkar det vara "öka camber á la slipstift, i orginalhålen"?

om man vill göra en bra och stabil ställbar historia direkt i chassit, hur skulle en sådan se ut?

Åsså den klickbara bilden på e46 tornet

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Det är nog reglementet som gör det. Mer än 20mm åt nåt hål får man inte flytta i tex STCC. Då blir det inte roligare än så där.

Groundcontrol är ett amerikanskt märke som gör många olika varianter på camber/caster plates. Kan vara värt att kolla där. Okej, det amerikanskt men det funkar ju som inspiration iaf!

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Jo det kanske är någon typ av reglemente som gör detta

GC gör fina prylar.
Tanken var ju att bygga in något likande som de saluför.

Men jag har faktiskt inte sett på någon bil att man har permanenta lösningar, utan de brukar vara topplagringen, likt GC's, alla kör med!?

Porsche 997 Turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

NP skrev:
Men jag har faktiskt inte sett på någon bil att man har permanenta lösningar, utan de brukar vara topplagringen, likt GC's, alla kör med!?
Det är väl enklare att bygga en ny bärarm istället om du nu inte är reglementesbegränsad.
Tornen är ju en väl designad del i karossen så med andra torn så blir det väl en helt ny kaross som skall beräknas fram (och vilken bilmodell är det då?).

De som skulle ha råd att göra det på riktigt kör inte i nån racingklass där det skulle tillåtas. Rally och Rallycross kanske?

NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Hej!

Japp, nya bärarmar blir det också.
orsaken till att jag även vill öppna upp för justering i fjäderbenstornet är att hjulet hamnar så tokigt i hjulhuset om man tar all justering i bärarmen.

Bilen det rör sig om är en BMW E36/8 (Z3 Coupé), som skall byggas med fullbur och ny framvagn & bakvagn, samt ej märkesknuten drivlina. (Dock ej bilen i avataren, som även den har donationsdrivlina )

Antingen försöker jag besikta den som amatörbyggt fordon, alt inte besikta alls, utan endast ha den som banlekbil.

Rallykross lösningar är kanske något man skall snegla på!?

Tanken var att behålla hjulhus och delar av tornet, för att få possition i karossen.
Men därefter ordna en stabil och justerbar infärtning.
Eftersom mitt garage inte lyder under något reglemente vill jag givetvis göra det så flexibelt det bara går.

Risken finns ju iofs att man kollrar bort sig helt, men då får man väll be någon som kan om hjälp

Porsche 997 Turbo
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

I rallycrossen är det ganska vanligt med ombyggda torn iaf på S40:na, även i supertouringen hade dom väl det. Ska se om jag hittar någon bild på dom.

Edit: Hittade någon bild.

PTG's ALMS E46 (den liknar lösningarna på sena E36 ST bilar)

Bapelsins E24

Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Ser intressant ut.

Bapelsins lösning, samt addera castermöjligheter i plattan som skruvas i fjäderbenet, kanske är en bra väg att gå?

Känns som en robust och billig lösning.

Porsche 997 Turbo
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Går också i de här funderingarna, har sneglat på bapelsinlösningen men behöver också
casterjustering i toppen. men som du är inne på kan man ju ha lagret excentriskt i plattan.
Finns ju topplagringar att köpa men de camber/casterjusterbara jag sett har lagerhuset
på undersidan och det har jag inte plats för. Finns ju också excentriska universalplattor
men då påverkar man ju både camber o caster samtidigt.
Fler lösningar vore kul att se.

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Skruva banåkabil
Geometri fjäderbenstorn.
2429 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande