Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2,2 -02
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (10992 totalt)
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Japp, lägger in några bilder på min 02:a. Bilen är en helt original 02:a som är uttagen Maj -03 i Wupertal (om det stavas så) Tyskland, togs in till sverige April iår och har haft tre ägare innan mig inkl en Opelhandlare. Har rullat ca 2900 mil. Är i bra skick men har hantagligen andvänts som bruksbil i Tyskland för det finns en hel del stenskott i fronten. Men i övrigt är den i stort sätt fläckfri.

Skall givetvis modda bilen för att den skall bli lite mer banvänlig men har inte helt kommit fram till hur jag skall ändra på allt. Men kan i stora steg säga att det kommer bli någonting sådant här.

Ändra fjädrigen, vill givetvis ha Öhlins med vet inte riktigt om jag tycker att det är värt priset. Är ju ingen super fena på att köra så varför skaffa sig det allra värsta? Funderar även på Willbers eller ev Nitron. Får se vart det hamnar. Tror iaf att jag inte behöver alltför mycket justeringar, vet utav egen erfarenhet att det bara kan göra saker lite väl komplicerat

Andra fälgar och däck. Har letat lite ett tag och hittat några varianter. ATS DTC är ju en klar favorit men de är ju lite jobbiga att fåtag i! Tycker även att de dimentionerna som brukar erbjudas kan vara lite väl radikala. Så som det serut nu så verkar Compomotive Mo vara ett bra och enkelt val (inga fler Speedster åkare som vill beställa samtidigt så att vi kan få mängdrabatt ) skall givetvis vara svarta också. Dimentionerna verkar hamna någonstans runt 16*7 ET23 fram och 17*8 ET30 bak. Har funderat på lite bredare men vill inte att det skall bli "för" fett. Sedan så skall man ju sko dessa fälgar med bra gummi, och när det gäller det har jag inte en aning? Lutar väl åt R-däck men det är inte heller bestämmt ännu.

Diffuser i mattsvart.

Annat avgas. Inte heller med detta har bestämmt mig för vilket märke jag vill ha? Kollar givetvis på Milltek men de är ju dyra. Har även kollat på ett annat system som heter Bastuck, de har både ett vanligt system och ett race system. Anledningen för mig att byta system är mest för att bilen skall låta lite goare så effektökningen är väl inte helt viktig. Någon som har förslag till andra system gärna med tillhörande ljudfil så får de gärna lägga in det här . Kommer även i samma veva som jag byter system plocka bort förkatten.

Kommer sist i ordningen att montera på en liten turbo vinge bak och en splitter fram. Vet inte heller vilka varianter jag skall köpa på dessa men kolfiber hade varit fräckt.

Så dessa saker har jag bestämmt mig för att jag skall ha i en eller annan form. Sedan så finns det lite andra grejor som verkar kul som tex lite fräcka kolfiber paneler inne i bilen. En kolfiber hardtopp hade varit fräckt men kanske lite onödigt . Har ev en original hardtopp på G begangnad så vi får se om det inte blir den istället. Finns ett annat länkage till vxl som verkar kul som kallas för shortshifter. Fräckt med lite "rejsigare" slag i lådan.

Finns även lite planer på att lacka om fronten så att den stämmer mer överens med den nästan fläckfria karossen i övrigt. Fast å andra sidan så skall bilen andvändas på bana så antar jag att den blir full med stenskott ändå

Japp, så är det. Detta är mina planer hittills. Får se hur många gånger de ändras inna bilen är klar





Edit; lägger in en lite finare bild på min bil


_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Trevligt med en speedster till här på rejsa

De lättade ATS DTC fälgarna hittar du här: www.moto-concept.de eller här: www.lotusspecials.com
Annars har www.vx-performance.de en liknande fälg som är jäkligt snygg.
Hoppas att du hittar något som passar.

om du ska ha tag på samma diffusor som jag (med flera) har,
så är det i skogarna norr om Växjö den modellen tillverkades .
men jag vet inte om han tänker göra några fler.
Här är diffusor-tråden på valhalla iallafall: (med ÅÄÖ-problem)
http://www.vx220.org.uk/forums/index.php?showtopic=24235

/Erik

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Sliparn skrev:
Trevligt med en speedster till här på rejsa

De lättade ATS DTC fälgarna hittar du här: www.moto-concept.de eller här: www.lotusspecials.com
Annars har www.vx-performance.de en liknande fälg som är jäkligt snygg.
Hoppas att du hittar något som passar.

om du ska ha tag på samma diffusor som jag (med flera) har,
så är det i skogarna norr om Växjö den modellen tillverkades .
men jag vet inte om han tänker göra några fler.
Här är diffusor-tråden på valhalla iallafall: (med ÅÄÖ-problem)
http://www.vx220.org.uk/forums/index.php?showtopic=24235

/Erik


De fälgarna på VX performance var inte illa! Priset var inte tokfel heller, tackar thumbs up

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



bebbe skrev:


De fälgarna på VX performance var inte illa! Priset var inte tokfel heller, tackar thumbs up


Jo! faktiskt riktigt snygga.


_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Jag är lite kass på Tyska men vad jag fattar så verkar det ju som om det inte är någon speciell väntetid på ATS DTC fälgarna på moto-concepts hemsida? Sedan så finns det två varianter, är den dyra den lättare varianten?

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



bebbe skrev:
Jag är lite kass på Tyska men vad jag fattar så verkar det ju som om det inte är någon speciell väntetid på ATS DTC fälgarna på moto-concepts hemsida? Sedan så finns det två varianter, är den dyra den lättare varianten?

Nej den ena är ju 15" och den andra 17"
Men kolla även med www.svenskafalg.se de säljer ju ATS-fälgar.

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Ja va kul med mer Speedsters Har iofs inte lagt upp min men den går bara på gata närapå

Kan det inte vara lite riskabelt att ha frontsplitters i kolfiber? Finns ju i plast som både är billigare och hållbarare om man skulle råka vara i nånstans.

Diffusor, jo, Mathias har redan plöjt igenom internet efter Speedster sidor så snart sitter det en på bilen
Passar på att göra lite reklam http://www.freewebs.com/kindlund/

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Japp, nu är betalningen klar med. Se om det kommer en till helgen som man kan montera

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Grattis till bilen! Kul med fler Speedsterägare thumbs up
Jag har för mig att Meldert för nåt halvår sedan nämnde att Speedstern snart var en dussinbil här på rejsa. Är vi det nu mån tro?

_________________
Lasse Alfons
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Alfons skrev:
Grattis till bilen! Kul med fler Speedsterägare thumbs up
Jag har för mig att Meldert för nåt halvår sedan nämnde att Speedstern snart var en dussinbil här på rejsa. Är vi det nu mån tro?


Kan nog vara så Men vill man ha en riktigt kul bil till bra pris så finns det inte så värst mycket att välja på

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Alfons skrev:
Grattis till bilen! Kul med fler Speedsterägare thumbs up
Jag har för mig att Meldert för nåt halvår sedan nämnde att Speedstern snart var en dussinbil här på rejsa. Är vi det nu mån tro?


Det har den varit länge... det finns nu 16 speedstrar i våra race- och banåkabilarlistan... Visserligen har Lennart Hall (fd Mäkinen) och skogshuggarn sålt sina... men det blir ju likväl fler än dussinet... Det saknas ju dessutom några som inte blivit inlagda än....

_________________
Mattias Meldert
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Grattis till en kul bil Bebbe!
Du kommer bara att älska den mer o mer.

Eftersom jag har som styvnackad princip att inte modda min bil tänker jag inte lägga upp den här.
Jag tänker behålla bilen i 40 år och bli en sån där gammal sur gubbe som vägrar sälja sin sportbil i originalskick till desperata ungdomar som längtar efter att lägga vantarna på den.

(Talar av egen erfarenhet)

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
oneYet skrev:
Grattis till en kul bil Bebbe!
Du kommer bara att älska den mer o mer.

Eftersom jag har som styvnackad princip att inte modda min bil tänker jag inte lägga upp den här.
Jag tänker behålla bilen i 40 år och bli en sån där gammal sur gubbe som vägrar sälja sin sportbil i originalskick till desperata ungdomar som längtar efter att lägga vantarna på den.

(Talar av egen erfarenhet)


Hehe, japp. Det är ju också ett sätt

Tanken har faktiskt slagit mig att göra det samma. Hade varit kul att ha den som en ren fintväder bil som är riktigt välputsad och allt original. Enda felet med det för mig är att jag älskar att köra, både mycket och hårt så för mig blir det moddat. Lika bra det för då slipper man tcka det blir jobbigt när det blir fler stenskott och repor på den

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



[quote="bebbe
Enda felet med det för mig är att jag älskar att köra, både mycket och hårt så för mig blir det moddat. [/quote]

Finns inget som helst motsatsförhållande mellan detta och att köra original. Det kanske inte går lika fort men det sladdar desto mer.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Jag menar att det skulle känns mer meningsfullt att ta hand om sin bil och vara försiktig med den om den skulle vara original. Om man börjar modda så blir det ju ännu mer ett redskap för fortåka än original.

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Själv tänker jag så här:
om man byter ut, fälgar, avgas, fjädring mm,
så har man ju orginaldelarna kvar den dagen man vill återställa bilen i orginalskick,
då är dessutom alla prylar i nyskick .
Mitt motto är att den ska gå att återställa till 100% orginal på max en dag

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Plockat bort ribban i fronten på bilen. Blev allt mycket snyggare såhär!

[/img]

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Köpte en diffuser som jag fick igår. Monterade på den idag. Första riktiga modden gjord

Köpte den dessutom här i Sverige för att bra pris utav dessa killar http://www.freewebs.com/kindlund/ .


_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Fy fanken vilken snygg diffusor

Blev snyggt utan ribban i grillen, var det ett "clam-off" jobb eller hur gick du tillväga? Blev det nån åverkan på bilen?

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Jim skrev:
Fy fanken vilken snygg diffusor

Blev snyggt utan ribban i grillen, var det ett "clam-off" jobb eller hur gick du tillväga? Blev det nån åverkan på bilen?


Ja, visst är den

Jag plockade av ribban genom att lyfta av fronten. Skulle ändå plocka lite med bilen och kolla upp lite grejor så jag passade på att lyfta hela front paketet. Tog ca 1,5 timme så var fronten på igen

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Jag har inte lagt in mina moddar men skall göra det, har kort på allt. Här är iaf hur den ser ut nu




_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2,2 -02
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (10992 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande