| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Startmotor till Ford TC/BD
|
3003 besök totalt |
|
Startmotorn till MOGen är färdig för skroten så ny måste införskaffas. Två frågor: -I vilken std bil sitter startmotorer som passar i mina Ford motorer, i.e BD och Twin Camen? Skroten vill ju helst veta bilmodell för att leta i hyllorna... -Är det någon som har koll om det finns någon modernare startmotor som är kompatibel och lämpar sig för för ett hårt liv på racerbanan? Min är en Bosch och ser ut så här:
|
Utan att lova så ser väl den där ut som på x-flow? Vilket även får stöd av att samma startmotor passar bda/bdg/pinto/lotus 8v
Men du får väl kolla säkert med ngn som vet Elwa motors
Se även www.burtonpower.com EDIT STVNING + pinto är väl inte av preengagedtyp......
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
|
-Bennets svarade när jag ringde inte så jag postade frågan här....var lite otålig...kan ju alltid ringa Elwa eller Bennets imorgon
. Annars har ju BurtonPower eller DemonTweeks Brise-startmotorer som passar BD/TC/X-flow men den kostar ju ~£185+VAT ...hmm, man börjar bli snål
Edit OT Har du några crossflow kolvar? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Nix, inget x-flow...bara ojämnt antal av gamla BDT, TC och Pinto (fast Pintokolvarna kanske åker i igen...slitna och fina som dom är )
Kan nog få fram en Bråttom? Edit funderar på Falkenberg8-10 Skall du dit? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
-Borde fixa sig här i den södra landsändan, skall jaga lite imorgon....men mot förmodan så kan vi ha din som reserv. Planerar att åka till F-berg med MOGen på lördagen alt. söndag, räknar med full hospitality av Team BBDB Marcos med VIP parkering och läckra snittar som mellanmål...
-Denna har varit inne på renovering 2ggr. Hade isär den nu men såg inget så jag misstänker att den helt enkelt har tröttnat på att starta en högkomp BDG. Renoveringarna kostar minimum 500 spänn så jag inbillar mig att en beg från skroten kostar nånstans där och kan hålla ett tag. _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||||
snittar yeah dead right Har kollat utrymmet i marcosen racefälgar och däck Check Tävlingsutr Check 20 liter soppa Check fräscha kallingar Check Sovsäck Check klädombyte nope Snittar Nope ...
Dragbil är för trailerqueens. Skall hitta ngnstans att sova med :
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
BBDB Marcos 'hard-core' racing team!!!....det gillar jag _________________
Michael Stadig --BBDB--
||||||||
Been there done that (Kinnekulle i Gamla Marcosen) I väntan på banträff. På hemresan blåste bakrutan ur i motorvägsfart när jag stängde takluckan .
||||||||
|
Dom ser likadana ut på de flesta Fordarna med Kent eller Pintomotor.
Det man får se upp med är att det finns olika antal kuggar både på svänghjulen och startmotorerna. Det är alltså främst kuggantalet som skiljer annars ser dom likadana ut. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
vad är symtomen, går den inte runt, klickar den bara till?? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
-Helt tyst inte ett ljud. Jag misstänker solenoiden, men vad som kan vara felet har jag inte en susning om. Fick tag på en likadan för 350 pix på skroten i Vetlanda. Skall nog lämna in min gamla och se om det går att fixa. Bra att ha en reserv... _________________
Michael Stadig --BBDB--
||||||||
|
låter som solenoid.
vid felsökning på jobbet brukar jag alltid jorda block fårn batteri och kompletter med en grov strömkabel. i övrigt: kan vara bra att veta: vad har du för kabel fram till solenoiden? solenoider drar mkt ström i intialläget. 20-30amp. innan den slagit ut sin fulla längd, då tar en annan lindning över som bara håller den i utskjutet läge, denna drar mindre ström. detta gör att starmotorer inte går trotts att startmotorn är shysst.. och man kanske kan mäta sig fram till att det är spänning till solenoiden. men det räcker inte. så prova alltid att bygla dem.. aja nog om det, lite kuriosa. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
|
Ludde R,
när jag lossade - kabeln från batteriet (innan jag skruvade bort kablaget från startmotorn) så var minus kabeln lite lite lös på batteripolen... kanske skulle kunna varit dålig jord helt enkelt
måste testa imorgon.... fast då skall jag iof snickra enligt planeringen ...
![]() |
Skruva banåkabil
|
3003 besök totalt |