Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur långt är det till Ringen från Sthlm?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (3705 totalt)
XLR8
Sthlm, Södermalm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 28


Trådstartare
Hej alla,

Sitter och räknar på min semestertripp till Ringen. Undrar om det är någon som har en bra humm om hur långt det är att köra från Sthlm till Ringen (kortaste vägen). Måste räkna lite på bränslekostnaden nämligen. Vad kan det handla om fram och tillbaka? 400 mil?

/Klaus

_________________
Klaus-Peter Beiersdorf
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag tror mitt program i datorn säger 143 mil enkel väg till Ringen från Sthlm via Rödby-Puttgarden.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Bor också på Söder. Enligt www.viamichelin.com är det 147,5 mil från Ringvägen till Adenau (via Öresundsbron och Rödby/Puttgarten)... Vid ett bensinpris på SEK 9,5/l skulle det kosta 1648 i bensin.

Jag var nere helgen 16-19 maj och körde då via Trelleborg/Travemunde - A1 till Köln - E31/A61 - 257 till Adenau (Färjan kostade 1600:- för ditresan, 800 för återresan inkl enmanshytt). Åker du ensam är det väldigt skönt att sova ett par timmar.

/Niklas

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag brukar räkna med att det är c:a 150 mil enkel väg, om man åker över Rödby/Puttgarden.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
XLR8
Sthlm, Södermalm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 28


Trådstartare
Vi är två som åker. Det blir alltså kring 1500 spänn Dit och 1500 spänn hem. Sen måste man räkna med däcksslitage samt allmänt slitage på bilen. Det betyder alltså kring 2500:- / person. Sen tillkommer mat och logi (motel one kostar bara 400kr / natt). Det verkar som att resan skulle kunna landa kring 5.000 kronor per person och det är väl OK antar jag.

Vi åker fredagen den 13:de. Om nån vill hänga på.

MVH,

Klaus

_________________
Klaus-Peter Beiersdorf
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



XLR8 skrev:

Vi åker fredagen den 13:de. Om nån vill hänga på.

MVH,

Klaus


Du är inte skrockfull?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Jag är på Ringen den helgen som det ser ut nu. Fast jag åker hyrbil...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
XLR8
Sthlm, Södermalm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 28


Trådstartare
Hyrbil?
Vadå för hyrbil Mäkinen? Porsche 911 eller Ferrari? ;-)
Vi kanske ska ses där nere eller?

/klaus

_________________
Klaus-Peter Beiersdorf
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



XLR8 skrev:
Hyrbil?
Vadå för hyrbil Mäkinen? Porsche 911 eller Ferrari? ;-)
Vi kanske ska ses där nere eller?

/klaus
Är du där under samma helg som jag så lär jag knappast komma undan. Vad det blir för hyrbil vet man aldrig. Sist jag hyrde bil i Tyskland önskade jag en BMW 3-serie och fick en Volvo S60. Nu har jag önskat en C-klass eller A4 och påpekat att Volvo inte är intressant så jag antar att jag får en Saab...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tänkte också dra mig nedåt ringen den helgen. Jag tänkte att familjens Clio skulle få lägga några stilla jungfruvarv på helig mark. Min trettonåriga son har tjatat på mig att vi ska åka ner så fort plugget slutat. När jag tänker efter har han rätt. Det är skandal att han inte vart på ringen IRL ännu.

_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



XLR8 skrev:
Vi är två som åker. Det blir alltså kring 1500 spänn Dit och 1500 spänn hem. Sen måste man räkna med däcksslitage samt allmänt slitage på bilen. Det betyder alltså kring 2500:- / person. Sen tillkommer mat och logi (motel one kostar bara 400kr / natt). Det verkar som att resan skulle kunna landa kring 5.000 kronor per person och det är väl OK antar jag.

Vi åker fredagen den 13:de. Om nån vill hänga på.

MVH,

Klaus


Tänk på att varven kostar också. Samt att banans gud tycks ha ingått en ohelig pakt med bensinstationen vid DH.

Mvh/ Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
XLR8
Sthlm, Södermalm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 28


Trådstartare
Hur mycket är det det kostar nu igen?
Ett varv var inte så farligt dyrt kommer jag ihåg, sen fanns det väl "bonuskort"/klippkort också. jag hade tänkte köra ungefär 10 varv.

Nån som har aktuell prislista?

/Klaus

_________________
Klaus-Peter Beiersdorf
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



1 varv kostar 14 pengar(Euro)
5 varv 56 pengar(OBS! Detta kort gäller bara den dag man köper det!)
6 varv 76 pengar(gäller innevarande år)
12 varv 143 pengar(gäller innevarande år)
Årskort 700 pengar(innevarande kalenderår)
From Augusti(tror jag det är) kan man köpa årskortet till halva priset!
Senast jag var nere körde jag c:a 30 varv...
Så det blir en slant!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039





//Niklas

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Knepigt att motorcyklar har samma pris som bilar numera, tidigare var det väl dyrare för MC-åkare?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



XLR8 skrev:
Vi är två som åker. Det blir alltså kring 1500 spänn Dit och 1500 spänn hem. Sen måste man räkna med däcksslitage samt allmänt slitage på bilen. Det betyder alltså kring 2500:- / person. Sen tillkommer mat och logi (motel one kostar bara 400kr / natt). Det verkar som att resan skulle kunna landa kring 5.000 kronor per person och det är väl OK antar jag.

Vi åker fredagen den 13:de. Om nån vill hänga på.

MVH,

Klaus


Ett litet tips från en "gammal" europaräv. Skippa motel one och andra skabbiga tradarhak. Satsa på små enkla landsortspensionat med god mat och trevlig service. Senast jag var i tyskland bodde kompisen och jag på ett Kügelbahnhof för €40 inkl en mycket god och rejäl frukost. Fast nu kanske du menar något motell vid påfarten på banan och inga andra övernattningar på vägen. Jag skulle ändå satsa på ett ställe i någon grannby.

Själv ska jag till ringen den 11-15:e Juli. Vilket hotell är bäst inom 2 mils radie och med bäst menar jag billigast och bäst mat. Ni vet vad jag menar, pedantskött ställe med bibehållen 60-70 talsinredning och en tjock farbror/tant som serverar tysk husmanskost till priser som gör att man fnissar förnöjt redan innan maten kommer in. Vad heter det stället?

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jo det stämmer att det var dyrare för motorcyklar än bilar tidigare.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Satt och tittade på filmen däör en 996 kör ringen på vintern. Lade märke till att han hade navigationsutrustningen på hela tiden. Någon som har synpunkter?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



om man skall övernatta på vägen ner/upp så är det alltid billigare och oftast trevligare att svänga av stora vägen en liten bit in i någon liten byhåla och övernatta på ett gasthaus, som serverar både pilsner och mat.

I Nürburg föredrar jag att bo hos någon av familjerna som hyr ut rum och serverer frukost i sitt vardagsrum! thumbs up
Då har man krypavstånd hem från de lokala restaurangerna,
som man givetvis måste besöka och uppleva den underbara racingatmosfären i. thumbs up
Hela byn är ju fantastisk med alla roliga bilar som rullar runt där.
Dorint Hotellet är också värt ett besök i rent studiesyfte!
Tom kaklet på toaletten nere i källaren har motiv på gamla racingbilar. thumbs up
Passa er för att bo eller äta där bara(om ni inte är gjorda av pengar)!
Ett besök på Blaue Ecke i Adenau hör väl också till, och att få se deras gamla gästbok signerad av alla storheter från 30-talet.
Dom har för övrigt hyffsat käk också!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Daniel Bengtsson skrev:

Själv ska jag till ringen den 11-15:e Juli. Vilket hotell är bäst inom 2 mils radie och med bäst menar jag billigast och bäst mat. Ni vet vad jag menar, pedantskött ställe med bibehållen 60-70 talsinredning och en tjock farbror/tant som serverar tysk husmanskost till priser som gör att man fnissar förnöjt redan innan maten kommer in. Vad heter det stället?

Daniel


Daniel, visst finns det sådana ställen och om man är nykterist är det helt OK.

om man däremot - som jag och många andra - tillhör den kategori som älskar att sitta och ljuga om dagens bravader över ett antal pilsner är själva byn att rekommendera. Byns enda (?) ochh snabbaste (!) taxi-chaufför brukar vara upptagen med att tappa up öl på kvällarna så det är en fördel att ha gångavstånd hem. Som Peeter skriver, det finns massor av alternativ i byn från billigt till dyrt.

Juli - hmm - det låter frestande, jag försöker just övertyga familjen om att det säkert regnar här hemma då. Kansek vi ses?

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
XLR8
Sthlm, Södermalm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 28


Trådstartare
Daniel Bengtsson skrev:
XLR8 skrev:
Vi är två som åker. Det blir alltså kring 1500 spänn Dit och 1500 spänn hem. Sen måste man räkna med däcksslitage samt allmänt slitage på bilen. Det betyder alltså kring 2500:- / person. Sen tillkommer mat och logi (motel one kostar bara 400kr / natt). Det verkar som att resan skulle kunna landa kring 5.000 kronor per person och det är väl OK antar jag.

Vi åker fredagen den 13:de. Om nån vill hänga på.

MVH,

Klaus


Ett litet tips från en "gammal" europaräv. Skippa motel one och andra skabbiga tradarhak. Satsa på små enkla landsortspensionat med god mat och trevlig service. Senast jag var i tyskland bodde kompisen och jag på ett Kügelbahnhof för _40 inkl en mycket god och rejäl frukost. Fast nu kanske du menar något motell vid påfarten på banan och inga andra övernattningar på vägen. Jag skulle ändå satsa på ett ställe i någon grannby.

Själv ska jag till ringen den 11-15:e Juli. Vilket hotell är bäst inom 2 mils radie och med bäst menar jag billigast och bäst mat. Ni vet vad jag menar, pedantskött ställe med bibehållen 60-70 talsinredning och en tjock farbror/tant som serverar tysk husmanskost till priser som gör att man fnissar förnöjt redan innan maten kommer in. Vad heter det stället?

Daniel


JAAAAA, vad heter det stället?

/klaus

_________________
Klaus-Peter Beiersdorf
Citera
Nürburgring
Hur långt är det till Ringen från Sthlm?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (3705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande