| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Inget kopplingsmotstånd 318is e30
|
1426 besök totalt |
|
Hej, Var på besiktning med bimmern och körde in den i garaget utan problem. Då funkade allt som det skulle. Nu har bilen stått 3 dagar, och jag kommer tillbaka. Hissar upp bilen på sidan för att komma åt att byta oljan. När det är gjort och jag släppt ner bilen så behöver jag ha ut den. Då är det inget motstånd i kopplingspedalen. Den kopplar inte. Bromsoljan finns kvar. Kan det vara något problem med slavcylindern? Den sitter utanpå, vad ska man kolla efter om man plockar ner den? Mvh Linus _________________ Linus Frantzich - Olsson Saab 900t -95 (Bruksbil) Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil) |
||
|
Ingen som vet?
Har inte luftat systemet sen jag bytte bromsoljan. Kan detta spela roll? Vill helst inte lufta då nippel är grymt rostig. Mvh _________________ Linus Frantzich - Olsson Saab 900t -95 (Bruksbil) Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil) |
||
|
Fick nåt liknande på min hydraliska koppling när det var låg nivå i behållaren.
Kom in luft i slangen till kopplingscylindern, förmodligen i nån kurvtagning. Det är nog bara att bita ihop och spraya wd40 på luftningsnippeln och vänta en halvtimma innan du lossar den. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Det är troligen luft.. eller så har kolven i slavcylindern pajjat. Det händer ibland att pckningen går. Prova att pumpa ett par gånger på kopplingen. Om du då får upp tryck, är det packningen i slavcylindern.
Att lufta dessa är en sak för sej. Det är NÄSTAN omöjligt att lufta konvetionellt. Det bästa och smidigaste är en sån där du kopplar på tryckluften som suger olja och luft igenom. Ett annat alternativ är att ta en oljekanna med bromsvätska i, och trycka oljan bakvägen igenom slavcylindern och upp till vätske behållaren. Men jag rekomenderar en bromsluftare. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Antigen har du:
1. luft i systemet/för lite vätska/läckage 2. Paj på pedallänkaget 3. Trasig huvudbromscylinder/slavcylinder 4. Tryckplattans fjädrar har rostat bort och gått av. Lufta och se om kopplingsarmen under bilen rör sig när du trampar. Om den gör det men du fortfarande inte kan trycka, då är det tryckplattan som är paj. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
TIPS1: Använd en sexkant långhylsa då du skall lossa nippeln. TIPS2: När du fått bort nippeln; köp en ny. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
nipplarna kostar 19.90 på biltema.. är m7 x 1.0 tror ja det var..var m7 iaf på bakoken..
ja använde tryckluft i behållaren och blåste samtidigt som lillebrorsan fick öppna tills det ran i lagom tempo sen lufta normalt.. blev väl sådär.. dom e skitsvåra att lufta.. edit. kopplingen är skitsvår på e30is.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
|
Tack för alla svaren.
Har vart ute och skruvat lite på det. Fick för mig att jag inte hade jättemycket bromsvätska, så jag tömde behållaren och frambromsarna på vätska. Märkte även att det lukta smått bromsvätska från slavcylindern. Skruvade bort den, men kunde inte kolla funktionalitet pga ingen vätska. Närmare titt på packningen så kunde man se hur gummit runt den pinnen var lixom inte alls tätt, det var ca 1mm spel på varje sida om den. Imorgon ska jag till garaget igen. Man borde väl testa att lägga i lite vätska och se om pinnen rör på sig när man trampar, men det borde den inte göra eftersom den inte vill koppla. Några andra förslag eller kommentarer? Mvh _________________ Linus Frantzich - Olsson Saab 900t -95 (Bruksbil) Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1426 besök totalt |