Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kylare i"skuffen" på en seven? Hur lösa luftvägarna?
1, 2   >>
7487 besök totalt
skoterjocke
Fjärås
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Kylare i"skuffen" på en seven? Hur lösa luftväga

Nu, börjar jag vara less på mina värmeproblem på sjuan. Har testat det mesta med styrplåtar av olika varianter. Har en ny kylare från mercedes som fyller ut allt i konen. Till denna kör jag elektrisk vattenpump som lev 80l/min. Men vid aktiv körning så räcker det inte till.

Så nu funderar jag på att sätta en större kylare á la rallycross längst bak. Men behöver tips på hur jag ska leda luften in och ut. Bakåt eller åt sidorna, uppåt eller neråt?
Jag är inte feg på att kapa i min plastbakdel med galler osv.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Hm, inte många som har problem med värme på sina Sjuor.

Att ha stor kylare är bra, men luften måste ju båda in och ut. Vad har du för evakueringsmöjligheter för luften? Kan det vara där skon klämmer? Att flytta kylaren bak känns som väldigt mkt arbete (och extra vikt). Vad säger att luftflödet är bättre bak?

skoterjocke
Fjärås
Här sen Jan 2005

Trådstartare
De flesta jag pratat med har problem med värme.

Har tagit 2st hål på sidorna ca 10x35cm. Sedan i huven som på bilden.

Så min tanke var att få en större kylande yta. Jag har ju en intercooler som sitter i vägen oxå.
Så detta var en tanke som slog mig, att det kunde vara en lösning.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

skoterjocke skrev:
De flesta jag pratat med har problem med värme.

Det är nyheter för mig

Har hittils aldrig stött på nån med värmeproblem, iafl inte tillräckligt att de nämnt det? Jag har aldrig haft problem men jag har väl haft tur då.

Testa att sätta små "läppar" framför hålen så det blir lite utsug. Detta kan göra stor skillnad för att få "ut" luften, det blir liksom undertryck då så det suger ut. Typ som en liten "gurney flap" liksom.

Har du insuget precis bakom scoopet så det får kall luft eller vad är syftet med scoopet? om du inte nödvändigtvis behöver kall luft dit, täck för det med lite tejp och se vad skillnaden blir.

skoterjocke
Fjärås
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Scoopet är till för luftfiltret. Men jag kan testa att sätta dit några små "flärpar" framför hålen och se om de suger ur mer. Så har jag nåt att göra i morgon

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag skulle ändå tejpa för scoopet temporärt för att se vad det gör för skillnad (hellre 5hk mindre och en bil som inte överhettar). Funkar det , kan man ju hitta en annan lösning på just kallluftsinsugsproblemet, t.ex. en duct från fronten bak till filtret eller att kalluft till filtret tas från något av dina andra hål (ramair kan du ju liksom bortse ifrån... ).

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Ett annat tips kan vara att köpa en kylare som är designad för att kyla en motor med din effekt. Jag har haft kontakt med Pace och en annan engelsk firma som tillverkar specialkylare för sjuor och båda har lovat tillräcklig kylning för 250 - 300 hk i en Se7en.

MGB GT 1967
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag håller med Micke det är ovanligt med kylproblem.

Dock tycker jag att du borde prova betydligt fler hål i huven. Samt visa en bld å motor- och kylinstallation (för vi är nyfikna) Farsans seven har aluhuv med "utpressningar" och det är ung så många som Caterhambilarna har. De ger en "flap-effekt" och framförallt märktes det på hur mycket mindre värme det blev i fotutrymmet i kupén. Jag smälte ätt märke i sulan på en sko en gång på kopplingspedalen.... Fotot är inte kanon men de syns iaf.

Sevenbilar från "förr" med ovanligt mycket effekt har jag ofta sett med sidoutsläpp i samma stil som dina fast större, fler och aningen längre bak.

Man kan ju tänka sig att lika mycket luft måste ut som in. Dessutom brukar man vilja få lite venturieffekt på en Seven, hålet fram är ju litet och kylet stort.

(En bil som har grymt bra kyldesign är Lotus Eleven apropå inget, där snackar vi riktigt litet luftintag.)

Citera
jinxs
stockholm
Här sen Jul 2004

jag skulle nog försöka leta efter en intercoller med in ut på varsin sida.Den tar upp halva kylaren med rör och sånt.

hjälper till med en bild från skoterjockes hemsida.
(om det ser ut som det gör på bilden.-det vet jag inte jag hittade den på hans sida)

Fjärås
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Bilden du hittade är gammal i daxläget, Har en större ic med anslutningarna åt sidorna. Ska ta en bild i dag så kan jag lägga ut den.

Ett annat krux är att rymma oljekylaren. Finns ingen vettig plats för den i fronten.

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag tycker kylet ser väldigt litet ut + det finns ju ett jättehål vid sidan om för luften att gå, vilket den såklart väljer - minsta motståndets lag...

Farsan har en 1,7 sugmotor och kyl från (tror jag) en småbil, VW Polo eller nåt sånt
Förra kylet kom från nåt annat och fyllde upp i princip hela konen där det satt.
Det nuvarande är nog mest lättare. Kan kolla måtten åt dig.

Citera
Fredrik i Trollhättan
Trollhättan
Här sen Apr 2006

Du kör ju med överladdning. Då går det ju inte att jämföra med andra sjuor m.a.p. värmeledningsförmåga...
Kanske behöver du mer luft mellan kyl och intercooler?

Brämhult
Här sen Aug 2004

-Du har alldeles för litet kyl som det ser ut. Dessutom täcker du för ~75% av ytan med en intercooler. Inte undra på att du får kylproblem. Att få till effektivare slitsar i huven hjälper nog inte tyvärr utan du måste ha mer vattern ombord och fundera på intercoolerns placering, dvs flytta den till annan plats om det går. Sen som Kristoffer säger så har du ett hål till höger om kylen som luften nog hellre passerar igenom.

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

...plus att en jättedel av kylarens yta täcks av rören till intercoolern. Varför inte vända den 90° till höger och ha in och utlopp ovanifrån och slippa jätteböjarna ner på framsidan eller försöka hitta en mindre restriktiv intercooler till att börja med? (för det är väl en gammal og900 intercooler?)

De flesta nyare Sjuor kör kylare från Polo 1.1 (ca 1980) thumbs up eller aningen större är från Polo 1.3 (25mm bredare) alt. en kylare från Golf II från slutet av 80-talet (vet ej motorn).

Dessa kylare används alltså på Cosworth maskiner med 250 hästar eller så. Har även sett samma köras på en Rover V8a om jag inte minns fel ska se om jag hittar några bilder i gömmorna.

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Fredrik i Trollhättan skrev:
Du kör ju med överladdning. Då går det ju inte att jämföra med andra sjuor m.a.p. värmeledningsförmåga...

Vad menar du med det här? Du får gärna förklara för en kunskapstörstig.

Fredrik i Trollhättan skrev:
Kanske behöver du mer luft mellan kyl och intercooler?

Du menar att öka avståndet mellan intercooler och kylare? Vad gör det för den totala luftgenomströmningen?

Fredrik i Trollhättan
Trollhättan
Här sen Apr 2006

Vad jag menade var att intercoolern ger ett ganska stort värmetillskott som ju inte finns på de sjuor utan turbo som refererades till ovan.

Det där med avståndet imellan är inte ett expertråd utan var bara en tanke som bidrag till brainstormen. Jag tänkte mig en luftström som sveper upp mellan kylarna för att ventilera bort en del av värmen från intercoolern. Skulle behöva någon form av vinge under kylet...

Fjärås
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Nu ska jag uppdatera med dagens bilder, så ser ni hur jag har löst det.
Det här med större kylare, jag kan ha en ca 5cm bredare kylare än den jag har nu. Och den skulle gå att göra ca 2cm tjockare. Annars tar det i någonting. Sen så finns det ändå inte plats för oljekylaren.

och ha i baktanke att jag har 290 hk som utvecklar en hel del mer värme än de ca 150hk som de flesta har. Laddluften värmer upp intercoolern , så kylaren får inte helt kall luft heller.
Detta är sakerna jag har att jobba med.

Så jag är fortfarande inne på att flytta den bak, då skulle jag få plats för oljekylaren bakom intercoolern oxå. Samt att jag kan öka kylarea och vätskemägnd. Samtidigt skulle tempen under huven minskas radikalt.

Hur funkar det att ta luften under bilen? I princip göra som en hyvel som går upp i en luftkanal till kylaren. Och funkar det att släppa ut luften bakåt om jag tar upp hål i plasten bak?

Citera
Fredrik i Trollhättan
Trollhättan
Här sen Apr 2006

Helt oavsett hur kylningen fungerar så ser det jävligt häftigt ut... thumbs up

Kan du inte runda till sidoplåtarna så luften styrs in mellan kylarna och går snett uppåt?

Här sen Nov 2002

skoterjocke skrev:
Nu ska jag uppdatera med dagens bilder, så ser ni hur jag har löst det.
Det här med större kylare, jag kan ha en ca 5cm bredare kylare än den jag har nu. Och den skulle gå att göra ca 2cm tjockare. Annars tar det i någonting. Sen så finns det ändå inte plats för oljekylaren.

och ha i baktanke att jag har 290 hk som utvecklar en hel del mer värme än de ca 150hk som de flesta har. Laddluften värmer upp intercoolern , så kylaren får inte helt kall luft heller.
Detta är sakerna jag har att jobba med.

Så jag är fortfarande inne på att flytta den bak, då skulle jag få plats för oljekylaren bakom intercoolern oxå. Samt att jag kan öka kylarea och vätskemägnd. Samtidigt skulle tempen under huven minskas radikalt.

Hur funkar det att ta luften under bilen? I princip göra som en hyvel som går upp i en luftkanal till kylaren. Och funkar det att släppa ut luften bakåt om jag tar upp hål i plasten bak?

Varför inte göra sidomonterade kylare ala Formel Ford..... för dom behöver faktiskt inte bygga speciellt mycket ut åt sidan..... Och bra luftflöde blir det med........

hittade ingen jättebra bild men den här visar hyggligt..... tänk bara bort silverslangen som är för körning i garaget...

RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Sidpoods

Det går utmärk att montera kyle som frdrik före slog jag har det på min modsport seven och dom flästa Clubman bilar har det och dom kör med max 60°

Austin 1275 GT 1975
Austin Cooper 1968
Citera
skoterjocke
Fjärås
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Kanske ska tillägga att efter 5 varv på kinnekulle har jag 110 grader i vattentemp och 130 grader på oljan. så det är en ganska markant sänkning jag bör göra.

Hur får du plats med kylaren på sidan på en seven? Det är ju så trångt överallt

Citera
Skruva banåkabil
Kylare i"skuffen" på en seven? Hur lösa luftvägarna?
1, 2   >>
7487 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande