Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-09-03 Slalom SMC Kalmar
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6649 totalt)
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Vill tacka för en trevlig dag. Trots att det var lite blött på banan hade jag riktigt kul. Gatdäcken fick sig en omgång.
Ser fram emot nästa år då jag gärna vill vara med igen. Men då hör jag nog mer hemma i klass B. Ligger ju precis på gränsen.
Tack till Joakim med för att jag fick åka med i Miatan. Längtar till nästa år då man kanske kan få köra lite bakhjulsdrivet med.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Humpe
Kalmar
Här sen Nov 2005
Inlägg: 48



Verkligen surt väder på förmiddagen men det blev bättre framåt eftermiddagen.

Deltog som åskådare och fotograf under dagen så här kommer ett litet smakprov:





P.P Drar iväg


Göran i sin Saab






Karl åker brett


Speedster, en personlig favorit






Notera konen till höger ;-)






Alla bilder hittar ni här

Edit: Ny URL

/H

_________________
Henrik Brosenius
[url]foto.brosenius.se[/url]
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Det var mycket trevligt idag, precis som det brukar vara. Hade lite problem med min egen körning till en början, jag har aldrig snurrat så mycket som jag gjorde idag. Först på grund av den såphala banan men jag snurrade även när det börjat bli torrt. Som tur var redde det ut sig sen så jag fick tider jag är riktigt nöjd med.

Tack till Karl, nu är min Porsche-oskuld tagen.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Har nu bläddrat igenom mina bilder. Några blev riktiga höjdare, återkommer när det är genomgångna.

Körmässigt var det HALT under tävlingen, men blev bättre efter hand vilket märktes rejält på tiderna. Karl har dem alla ifall ni vill ha dem. Och Miator är så lättkörda att de av ren princip borde placeras i åtminstone B-klassen

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Som jag skrev på annat forum och som du säkert får höra till leda:

Grymt fina bilder! thumbs up

Kan man få bilder på sig själv i stor storlek? Eller säljer du papperskopior?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Joakim Winkler skrev:
Tack till Karl, nu är min Porsche-oskuld tagen.


Då var man oskyldig igen!
P.P. skrev:
och Miator är så lättkörda att de av ren princip borde placeras i åtminstone B-klassen


Alla utan olof iaf... Han är för snabb....

Förresten så var det kul att se hur när du kom mina och joakims tider med våra bilar! thumbs up

Hoppas inte far din fick skrubba bort för mycket gräs på sin bil...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



[quote="Karl Birgander"]
Joakim Winkler skrev:

P.P. skrev:
och Miator är så lättkörda att de av ren princip borde placeras i åtminstone B-klassen


Alla utan olof iaf... Han är för snabb....

Idag hade det ju bara varit bra att flyttas upp till B.
Förutsatt att olof hade stannat kvar i C förstås...

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004


Trådstartare
Finfina bilder. Ser läckert ut med allt regn. thumbs up Tur att regnet är bra till nåt iaf.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Näe, idag räckte det inte ens att ha bilen dekaltrimmad.
Slog jag till med dagens näst långsammaste tid?

Som en sann loser så får man ju säga att det viktigaste var att träffa allt det trevliga folket Tråkigt att det ska ta så lång tid tills nästa gång

Fina bilder Henrik men hur har du lyckats få så många där jag ser ut att ha nån sådär kontroll på ekipaget Kände mig som en snorloska i en stekpanna som en arbetskamrat brukar utrycka sig.

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Olof_borg
Växjö
Här sen Sep 2004
Inlägg: 20



Spelade in ett varv för alla som inte var där och vill se vad vi höll på med. Filen är relativt stor(120mb) så det kanske tar en stund att ladda upp den

http://hififorum.knaak.dk/olof/2006_0903rummet0007.AVI

I övrigt en kulig tillställning som vanligt, extra kul var det att få åka Porsche thumbs up

_________________
Olof Borg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Lite bildbidrag ifrån Karl och mig:





Andraes suckade veckan innan över att han inte hade något att åka med den här gången, och halvt på skämt menade jag på att vi kunde ha en E34-cup mot varandra. Och jisses vad hans bil fick gå...



30000 mil (vad vi vet), sänksats ifrån GE motorsport, sportluftfilter ifrån samma ställe, någon underlig däckskombo av gatdäck, och 911RS hade problem att hänga med. Att köra E34 är nästan lika lätt som att köra Miata



Håll i er nu, för nu kommer lite skamlös propaganda för mig...



Tro det eller ej, men när anmälningarna togs upp sa farsan till mig att jag kunde köra hans bil. Det har aldrig hänt för och lär inte hända igen. Han åkte nämligen med en vända



I själva tävlingen lyckades jag bara köra en runda utan att snurra, men det räckte till en andraplats i B. Michelin Pilot Exalto var väl kanske inte världens bästa racedäck, men när det torkat upp litegrann greppade det bra nog för tt få bilen att kränga så här mycket.



Sen var det ju det där med turbo utvecklad under 80-talet. DEt är inte helt lätt att köra slalom med... Men den här vändningen...



...gick ju rätt hyfsat.



Be mig bara inte att göra om den, för det kan jag nog inte.



Undrar hur många mm det är mellan frontspoiler och marken egentligen?



Fullt ställ in genom målfållan och farsan sa ingenting, han bara ramlade ur bilen och försvann. Jag lär aldrig få låna den bilen mer

Tack Karl för den bildserien.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



P.P. skrev:
Undrar hur många mm det är mellan frontspoiler och marken egentligen?

Tack Karl för den bildserien.


Är du säker på att det var några?
Säg till när far din inte tittat åt sin bil så att jag kan byta låda snabbt och lätt... diffbroms är inte fel!
otroligt mycket mer grepp på det blöta!

Varsågod!

Nästa måndag skall vi göra sviestad osäkert!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Humpe
Kalmar
Här sen Nov 2005
Inlägg: 48



Kul ni gillar bilderna! Var väl tyvärr sista körningen i trakten för säsongen va?

Är någon intresserad av kopior så hör av er via PM eller mail för prisuppgifter.

/H

_________________
Henrik Brosenius
[url]foto.brosenius.se[/url]
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Humpe skrev:
Kul ni gillar bilderna! Var väl tyvärr sista körningen i trakten för säsongen va?

Är någon intresserad av kopior så hör av er via PM eller mail för prisuppgifter.

/H


Några skall köra superstage nästa söndag: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30823
Annars är det nog anderstorp som gäller närmast.
Jag och P.P. tänkte åka till Sviestad nästa måndag, (börjar ca 16:30 i linköping)
Ev. kanske fler skulle med. Du?

Du får ett PM under dagen om bilder.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Humpe skrev:
Kul ni gillar bilderna! Var väl tyvärr sista körningen i trakten för säsongen va?
/H


Hmm, den 17/9 kör Mazdaklubben Superstage på Emmaboda, den 16 kör väl Locost konbana på Uråsa tror jag det var.. Den 23/9 kommer det gå ett 4-timmars "skrotbilsrace" på Uråsa, och då är du nog mer än vamrt välkommen och fota. Självklart även när Mazda klubben har Superstage körning på Emmaboda!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Eller häng med till RHK:s race den 9/9, STCC 10/9, Sviestad som sagt den 11/9, Sportvagnsserien/SLC Anderstorp 16/9, och är det inte den 17/9 PCS kör på Mantorp (ja jag vet att sånt inte skall komma ut, men jag bryr mig inte). Säsongen är långt ifrån över ännu, det är bara det att man får offra några timmar i bil.



Titta Jim, ytterligare en där du är på väg åt rätt håll. Men så var det senare på dagen och rätt mycket torrare också...





Som sagt, storbumsen fick veta att den levde.



Det äe väl du, olof, som sitter bredvid och garvar?





Trots att Joakim vid det här laget hade sett hur jag körde med lånade bilar (råkade visst glida baklänges ut i spenaten med pappsens bil och ja Karl, han hade åsikter om hur mycket gräs och jord det samlades på garageuppfarten efter sanering ) var han ändå villig att låna ut Miatan.
Tog jag det lugnt då?



Ehh, nej... Mazdan inbjöd ju till total huligankörstil. Det gick ju bara inte att göra bort sig, det gick möjligen bredare och långsammare, men snurra, det kunde jag bara inte.



Ni ser grinet va? Det gick lite fort in i den sista, trånga passagen, och därmed VÄLDIGT brett. Men det kändes aldrig dramatiskt, det var bara att ratt lite mer så redde det upp sig. DEt är f-n i mig ingen sport att köra fort med en sån här.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Olof_borg
Växjö
Här sen Sep 2004
Inlägg: 20



Citat:
Det äe väl du, olof, som sitter bredvid och garvar?


Jo det är jag som blir road på kungligt vis. Det var på nått sätt ok att han var ruskigt snabb i regnet men att han skulle hålla sig kvar i toppen även nät det blev tort var lite mer oväntat. Det var bättre förr....(eller nått??)

Citat:
Ni ser grinet va? Det gick lite fort in i den sista, trånga passagen, och därmed VÄLDIGT brett. Men det kändes aldrig dramatiskt, det var bara att ratt lite mer så redde det upp sig. DEt är f-n i mig ingen sport att köra fort med en sån här.


Är det inte så alla bilar borde vara?

_________________
Olof Borg
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Galne skrev:

... den 16 kör väl Locost konbana på Uråsa tror jag det var..


Nej, det är den 10:e! Jag kommer dit, men om jag ska köra får vi se. Nu har man iaf provat, även om min tid säkert var den långsammaste av alla så var det kul. Synd att man inte hade samma väglag hela dagen, så man kunde se ifall man verkligen blev bättre.

Man lär sig mycket om sin bil också - att man snart behöver byta drivknutar till exempel. :-/

(edit: onödig quote borttagen)

_________________
Göran Karlsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Du vet olof, att när en bil på 1900kg och med framdäck 2cm SMALARE än i orginal, samt med en bromspedal som imiterar chokladpudding i motståndet, ändå klarar SS:en på 1,36,97 då har tillverkaren gjort något rätt ifrån början. Fram för fler E34 på banorna





Efter att jag testat Miatan tyckte Karl att jag skulle testa S2:an också. Det var som att köra buss ungeför. Visserligen en rätt pigg sådan, men ändå en buss. Dessutom fick man hela tiden tala med sig själv om att det bara var r-svålar fram, vilket som synes gav ett aningen överstyrt beteende...





Fast vissa koner togs ändå ner med framhjulen...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



P.P. skrev:
Efter att jag testat Miatan tyckte Karl att jag skulle testa S2:an också. Det var som att köra buss ungeför. Visserligen en rätt pigg sådan, men ändå en buss. Dessutom fick man hela tiden tala med sig själv om att det bara var r-svålar fram, vilket som synes gav ett aningen överstyrt beteende...

Fast vissa koner togs ändå ner med framhjulen...


Buss? > > fast jämför man med miata så.... väger ju 210 kg för mycket för Roadsport B....
Fast hjulvinklarna kändes bättre nu! Man ser att däcken ligger mer an mot asfalt när man svänger. Vad säger du om det P.P. bättre eller sämre än tidigare (även om du inte kört den annat än på allmän väg innan...)
Finns kanske nån bild när jag kör? Eller tog jag de flesta kort som din kamera tog?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Jag tyckte det var riktigt kul att prova S2:an. Att två bilar som är så pass olika i känslan ändå båda kan vara väldigt kul att slänga runt i en konbana. Skulle jag skaffa en sån så skulle jag nog få lära om en del saker, som att vara lite mer försiktig med gasen

Som jag sa efter provkörningen, allt var mycket tyngre i S2:an och då gäller det inte bara känslan av bilens vikt (jag tog det ju lugnt så jag utforskade ju inga gränser precis) , utan även koppling, gaspedal, styrning och motorgång. Man får helt klart kämpa lite mer i S2:an. Inte tråkigare på något sätt, bara väldigt annorlunda. Dock tror jag den kommer ännu bättre till sin rätt på lite öppnare banor när man utnyttja den fina motorn lite mer.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Eftersnack
2006-09-03 Slalom SMC Kalmar
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6649 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande