Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hjälp mig hitta bra däck
1517 besök totalt
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Hjälp mig hitta bra däck

Har redan börjat planera inför nästa säsong så nu ska det letas rätt på ett par vettiga sommardäck. Bilen kommer gå 70% gata 30% bana/konbana. Med mig och lite soppa i väger den ca 1350 kg har 4WD.

Dom jag har kollat lite på är följande:

Toyo Proxes T1-R
BF Goodrich g-Force Profiler
Bridgestone Potenza RE040

Däcket måste finnas i dimensionen 205/50 R15.

Stavsjö
Här sen Jul 2004

Är mycket nöjd med mina Potenza re050a.
Funkar kanon på gata och skapligt på bana.
Dock överhettar de lite vid bankörning men vilket gatdäck gör inte det?
Verkar ha rätt hård stomme som orkar med min tunga bil.
Kanske de skulle passa din lättare bil ännu bättre, kanske inte överhettar lika mycket?

BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
mickef
Linköping
Här sen Aug 2004

Hej

Du var väl och körde på Sviestad i måndags. Jag åkte den vinröda Subarun 4WD, ca 1350 kg med mig och soppa, 218hk.
Jag har åkt med Bridgestone RE540 senaste året. Både på gata och bana, funkar grymt på bana, men man får köra försiktigt när det regnar på vägen. Sänkte tiden på Sviestad med 3 sekunder jämfört med Toyo RA-1 or.

Nu verkar det tyvärr som de verkar vara svåra att få tag i ...

Micke

Finspång
Här sen Apr 2004

Trådstartare
mickef skrev:
Hej

Du var väl och körde på Sviestad i måndags. Jag åkte den vinröda Subarun 4WD, ca 1350 kg med mig och soppa, 218hk.
Jag har åkt med Bridgestone RE540 senaste året. Både på gata och bana, funkar grymt på bana, men man får köra försiktigt när det regnar på vägen. Sänkte tiden på Sviestad med 3 sekunder jämfört med Toyo RA-1 or.

Nu verkar det tyvärr som de verkar vara svåra att få tag i ...

Micke

Visst var jag med och körde. Fick ju släppa förbi dig några gånger bland annat? Märkte det när du låg bakom mig att du hade riktigt fint bett i kurvorna för det kan ju inte vara så att jag är sämre på att ratta Ska du köra på måndag igen eller?

Till saken: Tyvärr tror jag RE540 ligger lite över min prisnivå. Vidare hade jag tänkt vänta med R-däck tills jag blivit bättre på att köra. Tänkte börja med lite värre gatdäck. Tack för tipset dock!

Vara:
Här sen Jan 2005

Re: Hjälp mig hitta bra däck

Lundin skrev:
Har redan börjat planera inför nästa säsong så nu ska det letas rätt på ett par vettiga sommardäck. Bilen kommer gå 70% gata 30% bana/konbana. Med mig och lite soppa i väger den ca 1350 kg har 4WD.

Dom jag har kollat lite på är följande:

Toyo Proxes T1-R
BF Goodrich g-Force Profiler
Bridgestone Potenza RE040

Däcket måste finnas i dimensionen 205/50 R15.

Jag kör med Toyo proxes T1 R men min bil är framhjulsdriven och 300kg lättare men jag är rätt nöjd med mina budget däck 195 50 15. Jag ska försöka o hitta begagnade R däck till enbart banåka för då slipper man oroasig för överhettade däck samt att det är skönt o veta att man klarar hemfärden med frächa däck.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Vidare hade jag tänkt vänta med R-däck tills jag blivit bättre på att köra

Jag är jä... tveäggad i denna fråga pga
gatostar på bana bli jä... lätt hala och slits sa.... då.
Halheten gör det svårkört, bilen inkonsekvet.
Iof har man mer grepp i R-däcken så det går fortare, MEN kör man inte över sin förmåga så är det ingen fara.
Mitt råd skaff ett par lagom skysta gatpuckar för gata och försöka fixa R-däck till bana.

Har man väl EEEEENNNNN gång åkt på R-däck på bana så vill man inte åka på något annat sen även om man är en som jag.

Farsta
Här sen Nov 2004

B-stone re720 då?
Hur är de jämfört med 040?

Jag är inne på samma sak nämligen; inte r-däck, men hyfsade gatdäck till att börja med.

Du borde cykla mer!
Citera
Däck för banåka
Hjälp mig hitta bra däck
1517 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande