Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Stötdämparolja? | 1 besök senaste veckan (4174 totalt) |
Fick tipset att stötdämparexperten använda hydralolja av hög kvalitet tex. Statoil 131. Någon som har erfarenheter eller åsikter om det? Finns det inte speciell stötdämparolja?
_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
om det funkar som på hojar så måste du ju först och främst hitta en med rätt viskositet...
Kort sagt, ja det finns speciell stödämparolja och man kan få den i olika viskositet. Så det gäller att veta vad man ska ha... _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
||||||
Man håller altså inte på att laborera med olika viskositet i oljan på bildämpare? Antar att man chimsar om dämparen istället... När jag höll på med MTB så pysslade man en hel del med olika viskositet i dämgafflarna men det berodde på att det experimenterades rätt friskt med olika typer av fjädrar också; elastomer vs stålspiral vilket krävde lite olika mycket dämpning då inställningarna på gaffeln ibland inte räkte till... _________________ Mattias Meldert |
||||||
Det labbas järnet med olika oljor - vissa förare i ChampCar kör med vatten istället för olja i dämparna, på grund av att vattnets lägre kompressibilitet ger styvare egenskaper. Men i de flesta applikationer funkar en olja som Statoil 131 alldeles utmärkt - åtminstone i vanliga stötdämpare. Vill man ändra egenskaperna shimsar man eller justerar man sig till önskvärt beteende. |
||||||
men en vätska e' ju inte kompressibel. fniss _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
All vätska är kompressibel, även om i en mycket lägre grad än gas. Olja är betydligt mer kompressibelt än vatten. Det vet du förmodligen, men det kan vara värt att förtydliga för alla. |
||||||
Gjorde en liten inventering av mineraliska hydrauloljor som kan lämpa sig för dämpare och kom på att den kanske kan vara till nytta för fler. Tyvärr bara som screen-shot:
*HydraWay verkar svår att få tag på i småförpackningar. *Övriga finns på enliters, *Shell Fork betalade jag 120 kr/l för på en MC-butik. *131 kostar ca 90 kr/l på välsorterade Statoil-mackar (ca 300 kr+moms för 10 l hos industrileverantör) *osäker på LHM:s blandbarhet med övriga. "Citroen-oljan" alltså. *Undvik "servo-olja" eller "automat-olja" (minns inte beteckningen, ATF?) om du inte vet vad du pysslar med, har för mig att den inte är blandbar med övriga, men jag kan ha fel. *Övriga är blandbara med varandra, men det är bäst att testa innan. *Finns även syntetiska oljor och ester-baserade hydraul"oljor" som jag inte har koll på. *Ju högre VI, desto stabilare är viskositeten över temperatur. För mer info (orkade bara sammanställa Statoil och Shell själv, men det finns förstås alternativ): Statoil: http://www.statoil.se/FrontServlet?d Shell: http://www.shell.com/home/content/se _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Skruva banåkabil Stötdämparolja? | 1 besök senaste veckan (4174 totalt) |