Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lämplig delad bakaxel?
3 besök senaste veckan (5051 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Lämplig delad bakaxel?

Är det någon som har en uppfattning om vad som kan vara en lämplig delad bakaxel till en banbil på 800-900 kg och kanske 150-200 hk?

Alfa 75 hade väl en delad axel med hopbyggd växellåda och skivbromsar intill diffklumpen? Den kanske satt i fler Alfor förresten? Är den bra och lämplig? Är det lätt att få tag i någon typ av "diffbroms" till den?
Några andra lämpliga?
Hade inte Volvo 360 något liknande, med växellåda och bakaxel ihopbyggd, eller kommer jag ihåg fel? Hur är den ifall jag kommer ihåg rätt?
Tanken är att det skall bli helt ny upphängning med "triangelarmar", så fästen, de dion, wattlänk och annat är det inte så noga med.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Föga förvånande...

Men en BMW E30 klump av den "stora modellen" (325/M3 bla) har ju visat sig stå pall för duktigt med smisk. Diffbromsar finns i olika varianter och uppdateringskit är inga problem att fixa för vettiga pengar.

Finns oxå som "Motorsporthus" till M3, i aluminium, men kostar därefter...

Egentligen kan du ta klumpen fårn en annan BMW oxå (5-serie), gör dig bara säker på att innehållet är korrekt. Det går att byta fram och tillbaka emellan husen ganska friskt, men inte hursomhelst.

Luddig förklaring, jag vet. Men det är en djungel där man får svara från fall till fall vad som funkar att flytta över och inte.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Funkar det med en diff ifrån en gammal 518 också? De är kanske lite lättare att få tag i rikigt billigt än en 325/M3-diff?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2735



518 E28 (82-88 ungefär) har samma klump som 325/M3 fast med 4,10 utväxling. Endast bakre locket skiljer. Lär du få för några få hundringar.

Är du intresserad av lägre utväxling än så kan du ev nöja dig med en klump från E21, då är utväxlingar ner till 4,45 lätta att hitta.

Skall inte vara några problem med effekten i komination med någon av dessa klumpar. MAo, köp en diffad klump av den modell du önskar. Utväxlingen fixar du lätt sen.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 660



Stämmer att Alfa 75 (och GTV/90/Alfetta/Giulietta och även SZ/RZ) har en växellåda/diff som är ihopbyggt och bromsskivorna sitter inne vid lådan. "Diffbroms" satt det på 75 TS, 75 Turbo och 75 3.0 och den är relativt enkel att "spänna upp" om man vill ha mer diffverkan än originalet 25% (eller är det 40%??). Nackdelen med det hela är att det dels är en ganska tung klump och dels att konstruktionen av synkningarna inte är särskilt bra. Sen sitter även kopplingen ihop med lådan.

Här ser du en bild på lådan (tyvärr ingen bra bild):
http://phantom.urbis.net.il/alfa75/history1.html

Annars har ju även Porsche 924/944 växellåda/diff ihop. Till dom finns det ett antal olika lådor att välja på.

Mvh
Patrik

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17883



Re: Lämplig delad bakaxel?

AndersY skrev:
Hade inte Volvo 360 något liknande, med växellåda och bakaxel ihopbyggd, eller kommer jag ihåg fel? Hur är den ifall jag kommer ihåg rätt?
Volvo 360 har växellådan bak, men om jag minns rätt så går axeln från motorn inne i ett rör. Vet inte om det kan ställa till det... Själva lådan är samma som på 240, men med lite andra gavlar.
Även 340 har lådan bak, men de kan spricka så att man blir stående med en pöl under bilen och dreven synliga från sidan.

På en så pass lätt bil skulle jag använda en BMW E21-klump. De är vanliga med diffbroms eftersom det var ett populärt tillval i 323i.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Rylander skrev:
Stämmer att Alfa 75 (och GTV/90/Alfetta/Giulietta och även SZ/RZ) har en växellåda/diff som är ihopbyggt och bromsskivorna sitter inne vid lådan. "Diffbroms" satt det på 75 TS, 75 Turbo och 75 3.0 och den är relativt enkel att "spänna upp" om man vill ha mer diffverkan än originalet 25% (eller är det 40%??). Nackdelen med det hela är att det dels är en ganska tung klump och dels att konstruktionen av synkningarna inte är särskilt bra. Sen sitter även kopplingen ihop med lådan.

Här ser du en bild på lådan (tyvärr ingen bra bild):
http://phantom.urbis.net.il/alfa75/history1.html

Annars har ju även Porsche 924/944 växellåda/diff ihop. Till dom finns det ett antal olika lådor att välja på.

Mvh
Patrik


Fördelarna uppväger nackdelarna

WROOOM!

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

nu får ni ursäkta mig lite men ford sierrans bakvagn är faktiskt bättre än bilen den sitter i, och den har faktiskt lite fördelar mot bmw

1. billig
2. massor med utväxlingar att välja på
3. kan använda klumpar från sierra/scorpio/escort 4wd m.fl.
4. enkel att få tag i (finns på alla skrotar i närheten av racerbanor )
5. billig
6. atb-diff kostar ca 7000:- från quaife
7. relativt lätt att modifiera bärarmar för uniballs-användning
8. billig
9. lätt
10. lätt att demontera på plats (rosten brukar tagit det mesta av gamla fordar )

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



dude skrev:
nu får ni ursäkta mig lite men ford sierrans bakvagn är faktiskt bättre än bilen den sitter i, och den har faktiskt lite fördelar mot bmw

1. billig
2. massor med utväxlingar att välja på
3. kan använda klumpar från sierra/scorpio/escort 4wd m.fl.
4. enkel att få tag i (finns på alla skrotar i närheten av racerbanor )
5. billig
6. atb-diff kostar ca 7000:- från quaife
7. relativt lätt att modifiera bärarmar för uniballs-användning
8. billig
9. lätt
10. lätt att demontera på plats (rosten brukar tagit det mesta av gamla fordar )


Måste nog säga att Dude har rätt. Frod Sierrra är ett riktigt bra allternativ.
Sverige är nog inge Fordnation när det gäller "fortåka"...
Kollar man i England hittar man hur mkt prisvärda saker som helst till allsköns Fordar.

Annars håller jag med Rikard om att välja mer eller mindre fritt bland BMW:s klumpar. Själv kunde jag dock inte flytta locket så som Rikard säger, men jag vet i tusan om jag fick rätt klump...eller lock...
På plats kom det dock tillslut.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Hmm, Sierra vore kanske inte så dumt. Råkar faktiskt ha en gammal 2.0 -88 hemma på gården. Tänkte visserligen sälja den då den inte så usel - endast taskig tomgång men annars bes. u.a. senast den besiktigades, men man kanske skall slakta den istället och sälja de delar jag inte behöver. Undrar vad det är för utväxling på den?

En quaife-diff vore inte så dumt, om de nu funkar bra på bana. De gillar väl inte riktigt att ha innerhjulet i luften, men man får väl fixa mer krängning bak så att inte hjulet hamnar i luften, eller också finns det förstås vänsterbroms.

Sedan är det ju det här med spårvidd också, vore skönt att slippa korta drivaxlarna. Ca 140 cm är nog OK, men när det börjar närma sig 150 cm som för 5-serien blir det nog lite väl brett.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kanske har missat lite här...

Ska du använda en hel bakvagn från ngn lämplig bil???

Tar du 5-serieklumpen kan du använda E30-drivaxlar. Eller tvärt om...
om de nu är lite kortare. Mer än jag vet.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det finns väl både lilla och stora klumpen på 5-serien beroende på motorval. <520 lilla klumpen=lilla modellen av drivknutar. >525 stora klumpen=stora modellen av drivknutar.

jag har en cosworth-klump med atb-diff som gått ca 100 tim till salu.
fast endast om jag får ett bra bud förstås
har för mig att det sitter 3.73 eller 3.91 i den.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
AL skrev:
Kanske har missat lite här...

Ska du använda en hel bakvagn från ngn lämplig bil???

Tar du 5-serieklumpen kan du använda E30-drivaxlar. Eller tvärt om...
om de nu är lite kortare. Mer än jag vet.

Jo, men 5-serien har väl 6-7 cm större spårvidd än 3-serien så nåt måste ju vara längre/bredare. Men drivaxlarna kanske är samma. Ja, allt utom själva upphängningen av det hela.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Lämplig delad bakaxel?
3 besök senaste veckan (5051 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande