Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (5051 totalt) |
Lämplig delad bakaxel?
Är det någon som har en uppfattning om vad som kan vara en lämplig delad bakaxel till en banbil på 800-900 kg och kanske 150-200 hk? Alfa 75 hade väl en delad axel med hopbyggd växellåda och skivbromsar intill diffklumpen? Den kanske satt i fler Alfor förresten? Är den bra och lämplig? Är det lätt att få tag i någon typ av "diffbroms" till den? Några andra lämpliga? Hade inte Volvo 360 något liknande, med växellåda och bakaxel ihopbyggd, eller kommer jag ihåg fel? Hur är den ifall jag kommer ihåg rätt? Tanken är att det skall bli helt ny upphängning med "triangelarmar", så fästen, de dion, wattlänk och annat är det inte så noga med. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Föga förvånande...
![]() ![]() Men en BMW E30 klump av den "stora modellen" (325/M3 bla) har ju visat sig stå pall för duktigt med smisk. Diffbromsar finns i olika varianter och uppdateringskit är inga problem att fixa för vettiga pengar. Finns oxå som "Motorsporthus" till M3, i aluminium, men kostar därefter... Egentligen kan du ta klumpen fårn en annan BMW oxå (5-serie), gör dig bara säker på att innehållet är korrekt. Det går att byta fram och tillbaka emellan husen ganska friskt, men inte hursomhelst. Luddig förklaring, jag vet. Men det är en djungel där man får svara från fall till fall vad som funkar att flytta över och inte. |
||
518 E28 (82-88 ungefär) har samma klump som 325/M3 fast med 4,10 utväxling. Endast bakre locket skiljer. Lär du få för några få hundringar.
Är du intresserad av lägre utväxling än så kan du ev nöja dig med en klump från E21, då är utväxlingar ner till 4,45 lätta att hitta. Skall inte vara några problem med effekten i komination med någon av dessa klumpar. MAo, köp en diffad klump av den modell du önskar. Utväxlingen fixar du lätt sen. _________________ Rikard Ahlin |
||
Stämmer att Alfa 75 (och GTV/90/Alfetta/Giulietta och även SZ/RZ) har en växellåda/diff som är ihopbyggt och bromsskivorna sitter inne vid lådan. "Diffbroms" satt det på 75 TS, 75 Turbo och 75 3.0 och den är relativt enkel att "spänna upp" om man vill ha mer diffverkan än originalet 25% (eller är det 40%??). Nackdelen med det hela är att det dels är en ganska tung klump och dels att konstruktionen av synkningarna inte är särskilt bra. Sen sitter även kopplingen ihop med lådan.
Här ser du en bild på lådan (tyvärr ingen bra bild): http://phantom.urbis.net.il/alfa75/h Annars har ju även Porsche 924/944 växellåda/diff ihop. Till dom finns det ett antal olika lådor att välja på. Mvh Patrik _________________ /Patrik Rylander |
||
Re: Lämplig delad bakaxel?
Även 340 har lådan bak, men de kan spricka så att man blir stående med en pöl under bilen och dreven synliga från sidan. ![]() På en så pass lätt bil skulle jag använda en BMW E21-klump. De är vanliga med diffbroms eftersom det var ett populärt tillval i 323i. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Fördelarna uppväger nackdelarna ![]() WROOOM! ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
nu får ni ursäkta mig lite
![]() 1. billig 2. massor med utväxlingar att välja på 3. kan använda klumpar från sierra/scorpio/escort 4wd m.fl. 4. enkel att få tag i (finns på alla skrotar i närheten av racerbanor ![]() 5. billig 6. atb-diff kostar ca 7000:- från quaife 7. relativt lätt att modifiera bärarmar för uniballs-användning 8. billig 9. lätt 10. lätt att demontera på plats (rosten brukar tagit det mesta av gamla fordar ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Måste nog säga att Dude har rätt. Frod Sierrra är ett riktigt bra allternativ. Sverige är nog inge Fordnation när det gäller "fortåka"... ![]() Kollar man i England hittar man hur mkt prisvärda saker som helst till allsköns Fordar. Annars håller jag med Rikard om att välja mer eller mindre fritt bland BMW:s klumpar. Själv kunde jag dock inte flytta locket så som Rikard säger, men jag vet i tusan om jag fick rätt klump...eller lock... ![]() På plats kom det dock tillslut. |
||
Hmm, Sierra vore kanske inte så dumt. Råkar faktiskt ha en gammal 2.0 -88 hemma på gården. Tänkte visserligen sälja den då den inte så usel - endast taskig tomgång men annars bes. u.a. senast den besiktigades, men man kanske skall slakta den istället och sälja de delar jag inte behöver. Undrar vad det är för utväxling på den?
En quaife-diff vore inte så dumt, om de nu funkar bra på bana. De gillar väl inte riktigt att ha innerhjulet i luften, men man får väl fixa mer krängning bak så att inte hjulet hamnar i luften, eller också finns det förstås vänsterbroms. ![]() Sedan är det ju det här med spårvidd också, vore skönt att slippa korta drivaxlarna. Ca 140 cm är nog OK, men när det börjar närma sig 150 cm som för 5-serien blir det nog lite väl brett. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Kanske har missat lite här...
Ska du använda en hel bakvagn från ngn lämplig bil??? Tar du 5-serieklumpen kan du använda E30-drivaxlar. Eller tvärt om... om de nu är lite kortare. Mer än jag vet. |
||
det finns väl både lilla och stora klumpen på 5-serien beroende på motorval. <520 lilla klumpen=lilla modellen av drivknutar. >525 stora klumpen=stora modellen av drivknutar.
jag har en cosworth-klump med atb-diff som gått ca 100 tim till salu. fast endast om jag får ett bra bud förstås ![]() har för mig att det sitter 3.73 eller 3.91 i den. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Jo, men 5-serien har väl 6-7 cm större spårvidd än 3-serien så nåt måste ju vara längre/bredare. Men drivaxlarna kanske är samma. Ja, allt utom själva upphängningen av det hela. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (5051 totalt) |