Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Burexperter se hit!
3644 besök totalt
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Kikar på en ny räserbil...

Storyn är den att bilen fick en bur insvetsad för några år sedan,
men har sedan aldrig blivit vagnboksbesiktigad.

(I övrigt går bilen bra, SBP är glada och nöjda etc etc..)

Nå: Jag ser att det saknas bultar i fästplattorna till buren.

Vad säger ni i övrigt? Det är ju inte någon helt traditionell burkonstruktion..
Kommer den att gå igenom en vagnboksbesiktning?

Jag vill inte köpa en bil, där jag tvingas bygga om hela buren...

Först en allmän bild, så ser ni vad det rör sig om:



Sen lite bilder på själva burbygget:"

Vänster fram:


Sida:


"Baksäte":


Infästning B-stolpe


Dörrsträva höger:


Höger bak:


Som sagt: Går den att vagnboksbesiktiga med denna buren?

_________________
--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19558



FredrikÅ skrev:
Som sagt: Går den att vagnboksbesiktiga med denna buren?
Utan att vara besiktningsman på nåt vis så kan vi ju ta och dissikera TR TR 5.8.2.2.2
TR 5.8.2.2.2 skrev:
TR 5.8.2.2.2 Skyddsburens infästning i chassiet
Min fästpunkter av skyddsburen:
 1 för varje rörände på huvudbågen eller längsgående båge
 1 för varje rörände på främre båge
 1 för varje rörände på bakåtsträva, (se 5.8.2.2.3)
Varje monteringspunkt för främre, huvud och längsgående bågar ska inkludera en fastsättningsplatta, med min tjocklek på 3mm och som inte får vara tunnare än rörets godstjocklek som den är svetsad till.
Skyddsburens fästytor i chassiet ska vara förstärkta med en stålplatta. Förstärkningsplattorna under skyddsburen måste ha en area på minst 120 cm2 och minst 3 mm tjocka, svetsade i kaross/chassie.
olika möjligheter för infästningar se skiss 253-18 till 253-24. För skisserna 253-18 och 253-20 behöver dessa inte vara svetsade till karossen.
Detta är inte krav när det gäller längsgående bakåtsträvor, (se 5.8.2.2.3).
Varje infästningspunkt i chassie av buren ska skruvas med minimum 3 st skruvar. Skruvarna ska vara min M8 dimension, (min kvalité 8.8.ISo standard).
Fastsättningen ska vara självlåsande eller försedda med låsbrickor.
Detta är minimikrav på fastsättning.
Som tillägg till dessa krav, får flera skruvar användas, fastsättningsplattorna på rören får svetsas till förstärkningsplattorna, skyddsburen får svetsas till chassie/kaross.
Skyddsburens fastsättningsplattor får inte svetsas direkt mot chassie/kaross utan att förstärkningsplatta är monterad.
För karosseri/chassi tillverkade i aluminium är det förbjudet att svetsa skyddsbur i karosseri eller chassie. Endast fastsättning (ej svetsa) av förstärkningsplattor är tillåtet.
Det verkar som om du inte kommer undan dubbla plattor, men en besiktningsman eller nån som fått nedslag på just plattorna kan nog svara enormt mycket bättre.
Dude kan nog komma med en kreativ tolkning av texten .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Varför inte maila bilderna till en SBF besiktningsman direkt?? Jag har själv trakaserat Sigge Skålberg ett par gånger med korkade burfrågor . Tycker det känns bra att gå till "källan" direkt (dessutom har man blivit väl bemött var gång thumbs up ).

Lycka till Fredrik

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Varför inte maila bilderna till en SBF besiktningsman direkt?? Jag har själv trakaserat Sigge Skålberg ett par gånger med korkade burfrågor


Bilen står i Stockholm, så jag försökte boka en tid hos en SBF-besiktningsman där uppe för en
"förbesiktning", men det verkar vara svårt att rodda ihop något där under den närmaste tiden..

Jag ska prova maila Sigge.

Under tiden får ni gärna fylla på tråden med fler synpunkter på buren

_________________
--
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Följande saker fick mig att fundera:
- Fästplattor skall vara dubbla.
- M8-skruvar saknas.
- Svetsning av rör mot kaross, är osäker på huruvida det är tillåtet.
- Vinkeln för bakåtsträvorna får inte underskrida 30 grader, kontrollera hur det är för det ser misstänkt ut. Sedan kanske den bilen kan få dispens pga utformning, verkar inte finnas så mycket mer plats.

Men de två första punkterna är definitiva och ganska tråkiga att fixa...

_________________
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



FredrikÅ skrev:
...Som sagt: Går den att vagnboksbesiktiga med denna buren?

Nej.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5600



Refererar bara till din bild "vänster fram" då den var ganska tydlig. Där har du burbenen insvetsade i en fastsättningsplatta som i sin tur är svetsad i golvet.

Givet att fastsättningsplattan är >=3mm tjock (inget krav på storlek vad jag kan läsa mig till) så kan du i efterhand svetsa förstärkningsplattor 120cm2 t=3 på golvetsundersida enligt fig 253-18 och dra 3 M8 skruv igenom hela alltet.

om dina fastsättningsplattor är tunnare än 3mm alternativt saknas så är inte hoppet ute för det. Kolla fig 253-22 så ser du att förstärkningsplattan inte behöver ligga an mot golvet hela vägen. Detta innebär att man kan såga av burbenet en liten bit upp, bocka till en förstärkningsplatta som i 253-22, skjuta under den samt en fastsättningsplatta och sen svetsa ihop det hela. Glöm inte de tre M8 skruvarna bara.

Sammanfattningsvis så låter det som om det mesta i burinstallationsväg bör gå att rädda givet att själva buren är korrekt i material, dimensioner och kopplingar mellan rördelarna.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
ice skrev:
Nej.


Nä, jag misstänkte det.... Synd, för det är en väldigt trevlig bil i övrigt...
Det är i alla fall skönt att man inte springer iväg och köper grisen i säcken.

_________________
--
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
2fast4u skrev:

Sammanfattningsvis så låter det som om det mesta i burinstallationsväg bör gå att rädda givet att själva buren är korrekt i material, dimensioner och kopplingar mellan rördelarna.


Mmmm, många bra synpunkter från dig också.. thumbs up

Tyvärr så har jag svårt att tänka mig att jag kan få bilen så pass billigt, att det blir värt jobbet... (Jag är inte svetskunnig själv)

_________________
--
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Nu har jag funderat å funderat.. Mer än Professor Balthazar, typ..

Vad vore en vinter utan ett projekt?

Hjärtat får alltså tala mer än hjärnan i det här fallet..

Det blir en cab, ny biltråd startas på söndag kväll.

_________________
--
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



FredrikÅ skrev:

Hjärtat får alltså tala mer än hjärnan i det här fallet..


Fredrik, är du verkligen säker på det där??


Äh, klart att du ska ha den - den är FRÄCK!!! thumbs up

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Jag ser inga bilder...!!!?????

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



ButterflyRacing skrev:
Jag ser inga bilder...!!!?????


Bildservern ligger nere
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31474

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Skruva banåkabil
Burexperter se hit!
3644 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande