Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Burexperter se hit! | 3644 besök totalt |
Kikar på en ny räserbil...
Storyn är den att bilen fick en bur insvetsad för några år sedan, men har sedan aldrig blivit vagnboksbesiktigad. (I övrigt går bilen bra, SBP är glada och nöjda etc etc..) Nå: Jag ser att det saknas bultar i fästplattorna till buren. Vad säger ni i övrigt? Det är ju inte någon helt traditionell burkonstruktion.. Kommer den att gå igenom en vagnboksbesiktning? Jag vill inte köpa en bil, där jag tvingas bygga om hela buren... Först en allmän bild, så ser ni vad det rör sig om: Sen lite bilder på själva burbygget:" Vänster fram: Sida: "Baksäte": Infästning B-stolpe Dörrsträva höger: Höger bak: Som sagt: Går den att vagnboksbesiktiga med denna buren? _________________ -- |
||||
Dude kan nog komma med en kreativ tolkning av texten . |
||||
Varför inte maila bilderna till en SBF besiktningsman direkt?? Jag har själv trakaserat Sigge Skålberg ett par gånger med korkade burfrågor . Tycker det känns bra att gå till "källan" direkt (dessutom har man blivit väl bemött var gång ).
Lycka till Fredrik _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Bilen står i Stockholm, så jag försökte boka en tid hos en SBF-besiktningsman där uppe för en "förbesiktning", men det verkar vara svårt att rodda ihop något där under den närmaste tiden.. Jag ska prova maila Sigge. Under tiden får ni gärna fylla på tråden med fler synpunkter på buren _________________ -- |
||||
Följande saker fick mig att fundera:
- Fästplattor skall vara dubbla. - M8-skruvar saknas. - Svetsning av rör mot kaross, är osäker på huruvida det är tillåtet. - Vinkeln för bakåtsträvorna får inte underskrida 30 grader, kontrollera hur det är för det ser misstänkt ut. Sedan kanske den bilen kan få dispens pga utformning, verkar inte finnas så mycket mer plats. Men de två första punkterna är definitiva och ganska tråkiga att fixa... _________________ |
||||
Refererar bara till din bild "vänster fram" då den var ganska tydlig. Där har du burbenen insvetsade i en fastsättningsplatta som i sin tur är svetsad i golvet.
Givet att fastsättningsplattan är >=3mm tjock (inget krav på storlek vad jag kan läsa mig till) så kan du i efterhand svetsa förstärkningsplattor 120cm2 t=3 på golvetsundersida enligt fig 253-18 och dra 3 M8 skruv igenom hela alltet. om dina fastsättningsplattor är tunnare än 3mm alternativt saknas så är inte hoppet ute för det. Kolla fig 253-22 så ser du att förstärkningsplattan inte behöver ligga an mot golvet hela vägen. Detta innebär att man kan såga av burbenet en liten bit upp, bocka till en förstärkningsplatta som i 253-22, skjuta under den samt en fastsättningsplatta och sen svetsa ihop det hela. Glöm inte de tre M8 skruvarna bara. Sammanfattningsvis så låter det som om det mesta i burinstallationsväg bör gå att rädda givet att själva buren är korrekt i material, dimensioner och kopplingar mellan rördelarna. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Mmmm, många bra synpunkter från dig också.. Tyvärr så har jag svårt att tänka mig att jag kan få bilen så pass billigt, att det blir värt jobbet... (Jag är inte svetskunnig själv) _________________ -- |
||||
Nu har jag funderat å funderat.. Mer än Professor Balthazar, typ..
Vad vore en vinter utan ett projekt? Hjärtat får alltså tala mer än hjärnan i det här fallet.. Det blir en cab, ny biltråd startas på söndag kväll. _________________ -- |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Bildservern ligger nere https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Skruva banåkabil Burexperter se hit! | 3644 besök totalt |