Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulia Super -69 CAR Challange #3
1, 2   >>
10057 besök totalt
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Jaha, då ska man bli rajserbilsförare på gamla dar! För att stilla tävlingsbehovet i min gistna kropp har jag bestämt mig för att prova på CAR Challange 2007.

Eftersom jag har villa, trädgård, familj med två småttingar och jobb som ska dra in stålarna till allt så lovade jag mig själv att jag skulle köpa en "färdig" bil. Det sket sig naturligtvis, men det blev i alla fall i ett IKEA-levererat format.

Bilen jag köpt är byggd och körd av Markus Moberg med framgång i CAR Challange. Vinst 2004 och 2005. Motorn har dock tillbringat sommaren i Karlstad. Förhoppningsvis har den vilat upp sig ordentligt och samlat på sig några friska hästar till. Motor och bil har alltså varit separerade men är nu tillsammans igen.

Kort presentation av bilen:

Alfa Romeo Giulia Super med en orginal Alfa 75 1.8 Turbomotor.
Framvagn med egen bärarm, ändrad övre geometri samt coilover.
Bakaxel med uppspänd diffbroms, panhardstag och nytt reaktionstag samt coilover.
Bakflyttad förarposition med nytt instrumenthus.
Vikt strax under 900 kg torr.
7x15 OZ Racing, Bridgestone RE540 205-50/15.
Bilen har varit godkänd för gatan. Tanken är att den ska bli det igen på lite längre sikt, men det står inte högst på listan. Det underlättar ju dock om man vill åka på mycke banmöten.

Min plan är helt enkelt att kunna fokusera utvecklingen på den sämsta komponenten i ekipaget, dvs mig. Alltså köra maximalt, skruva minimalt. Rajsingbilar blir ju aldrig färdiga, men den här kan jag köra rätt länge innan jag behöver fundera på om det kanske är bilen som kan bli bättre.

Kortsiktiga att göra listan:
- Göra monteringsbeskrivning till byggsatsen. (Det mesta verkar väldigt väl uppmärkt)
- Inköp och montering av "orginal" hastighetsmätare. (Behöver ändå täta drivningshålet i växellådan, och den ska ju så småningom besiktigas)
- Motor och låda monterat i bil.
- Montering av stol och bälten.
- Skake down trip på bana innan vintern.
- Fixa licens till den förtappade piloten.

Långsiktiga att göra listan:
- Fixa handbroms
- Montera catchtank till bränslesystemet.
- Sugen på inbyggda pneumatiska domkrafter. Garaget mitt är så trångt så ibland är det svårt att komma åt med domkraften, så då skulle de ju sitta fint. Man får mycket åktid för de pengarna.

Bil och motor under separation:

Fin kärra:


Snart kör vi! /jonas

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Välkommen! Tomt i garaget idag, då vet man var den hamnat. Jag har åkt med och det var fort!

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205



Inte ofta jag blir avundsjuk, men nu blev jag det.

Den där bilen är 1000% rätt. (Inte 100, 1000)

Åkte i den när Moberg hade skruvat upp laddtrycket en smula.
Kändes ungefär som att bli påkörd bakifrån.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
ojojojoj....

Det här kan ju bli hur kul som hellst om man får lita på de positiva omdömena.

Kristoffer: Vi pm:ade ju kort om ett byte med din Sud för inte så länge sedan. Kändes lite märkligt att till slut hamna i ett garage i Götet där just din bil stog. Jag och kompisen blev svårt avundsjuka på garaget erat, vilket mecka för bilfilare.
Kul att se att du fortsätter utveckla bilen. Jag har följt det med spänning både här och på AP.

Bilen känns gymt rätt. Ser grymt rätt ut. Motorn är just nu bara grymt felplacerad.

Själv hoppas jag på att få åka med snart!

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Efter att den senaste månaden ägnats åt jobb och familjeliv lyckades man få till en dag i garaget. Dottern hos "Farmor" och sonen hos Mamma. Ingen Murphy så långt ögat når.

Klev in i garaget och monterade bort fronten. Fin feature signerat förre ägaren. Lakanen blir nog snart poppis igen.


Sedan dags för giftermål mellan växellåda och motor. Men vänta nu, borde det inte sitta ett urtrampningslager här? Direkt fick man lida för att räjserbilsivern tog över ordningssinnet när man inhandlade bilen. Nu var plötsligt Murphy kusligt närvarande.


Nu fanns det ju ett helt elsystem att bekanta sig med så dagen fylldes ändå med vettigt arbete. Nu är all el uppmärkt och inga sladdar lever i ovisshetens landskap. Det enda oklara i dagsläget är en lampa på instrumentpanelen som jag tror är blinkersindikator, men inte lyckats bekräfta än.


Morgondagen kommer att ägnas åt att få upp bilen på pallbockar och avplockning av styrmekanismen. Sedan är det bara att vänta in ett nyinhandlat urtrampningslager. Då ska det mycket till om inte motorn planteras i bilen.

Tack vare trevliga grannar med kompisar som skruvat Alfa på den gamla goda Albanotiden löstes mina funderingar kring laddningslampors funktion. Man får helt enkelt erkänna att man är rätt ringrostig när det gäller bilmeck och bilel, men det kan ju bara bli bättre. Man måste bara träna mer!

Mvh Jonas.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Då var bilen äntligen igång. Dessutom provkörd i grannskapet. Tror bestämt att det kommer att bli en trevlig sommar i år.

Vagnboksbesiktning blir det på långredagen. Förarkurs med licenstagning är bokat till den 12 april. Uppkörning för BE-kort 3:e maj och debut i CAR Challange på Gelleråsen två dagar senare.

Har köpt på mig en uppsättning oanvända väl förvarade RE540:or. Det sitter likadana på men de är inte använda på nästan 2 år, men de ska få användas på förarkursen. En begagnad laptimer är också inhandlad så man kan hålla koll på om man utvecklas nått. Enda abret just nu är att få till en fungerande varvräknare. Verkar nog ha haft sönder den som sitter i bilen när jag kopplade bort mig lite

Här kommer det lite bilder också.

Lågt ligger den:


Här har vi arbetsplatsen:


Elsystemet behöver lite uppstyrning. Ska bygga en "V40"-panel framför växelarrangemanget för att montera en orginalhastighetsmätare (för kommande besiktning), boxar och koppling mellan motor och kupéel.


Har inhandlat ett begagnat catchtankkit som så småningom ska monteras i bagaget.


Här ser vi den uppgraderade framvagnen:


Till sist en bild när den fått en behövlig tvätt också:

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372





Nått i mig dras väldigt till gammla alfor... men...
Era träffar är iaf thumbs up

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Jovani skrev:


Nått i mig dras väldigt till gammla alfor... men...
Era träffar är iaf thumbs up


Ja formerna är riktigt sköna tycker jag. Frugan tycker bilen är "söt", sen får ju var och en välja själv om man vill se det som positivt eller negativt. Så länge övriga familjemedlemmar är positivt inställda till bilen så är jag glad.
Sedan har ju Giulian samma "låga" cv-värde som Porsche 911, och det förstår man ju eftersom de är så lika.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Nu är man äntligen på väg ut ur dvalan efter en sommar med garage under renovering. Har uppdaterats med isolering thumbs up , vägglack thumbs up , golvlack thumbs up , ordnade vattentillgångar thumbs up och bättre belysning thumbs up . Nu kan man börja jobba med bilen (som varit förvisad till förvaring) så att skadorna efter Gelleråsen i maj är fixade innan nästa rejs med Club Alfa Romeo Challange på Mantorp i september.
Här har nya tjänstebilen fått låna räjsbilens plats för tillfället.


Kan jämföras med den oisolerade grottan jag jobbade i senaste vintern.


_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Har köpt på mig en ny varvräknare med shiftlights under tiden bilen haft paus. Kommer sitta "som en smeck" mitt på instrumentpanelen!


_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Klakken skrev:
Har köpt på mig en ny varvräknare med shiftlights under tiden bilen haft paus. Kommer sitta "som en smeck" mitt på instrumentpanelen!



oh den var finfin, diameter på denna godsak, pris och inköpsställe om man får fråga =)?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Min är 80 mm diameter och heter Prosport F1. Jag har köpt den genom www.rallyimport.se (liten firma med bra service) och fick pynta ca 2600:-. Den kommer från Smiths i UK och är möjlig att skräddarsy i vissa hänseenden. Diametern för just den här finns i 80 och 100 mm och går att få för mellan 8' och 18'000 rpm i slutvarvtal. Min beställdes enligt min spec och leveranstiden vart ca 7 veckor.

Mvh Jonas

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Får ta chansen att uppdatera tråden lite när man fick en stund över från allt annat som ska göras.

Riktade undre bärarmen (som blev krokig efter 2-hjularen på Gelleråsen i maj) på jobbet och svetsade även dit en liten förstärkning.

Monterade ihop allt igen. Flyttade även styrstagets infästning till undersidan av styrarmen för att minska bump och rollstear.

Monterade in nya varvräknaren.

Sen var det dags att ställa toe innnan räjsdags på Mantorp. Provade masnitskvive/dunktricket. Funkade kanon i mitt tycke. Billigt också, under 100:ingen för hela paketet. Sen kan man ju fylla dunkarna med lite vatten också, så står de stadigt.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Sen vart det då dags för 2:a försöket att göra räjspremiär

Kom iväg sent på fredagseftermiddagen och fick njuta av köerna från Järva krog till Södertälje. Hann precis till Sjögestads Motell innan de stängde matserveringen. Skönt, äkta, Motell i bevarad 70-talsstil. Efter lite sömn och en regnig och blåsig morgon sprack det så småningom upp och solen visade sig.



Träningen började på fuktig och bitvis snorhal bana. Många snurrade. Kände själv av lite rädsla efter min avåkning sist och tog det därför extra lugnt. Kom runt helskinnad med självförtroendet något stärkt. Allt i bilen verkade funka som det skulle.

Till kvalet hade banan torkat upp helt och fästet kändes bra runt hela banan. Tog det fortsatt lugnt. Målet var ju att få vara med på gridden, så då handlade det bara om att få fler varv innanför västen utan att köra sönder något. Bilen kändes bra. Hade flyttat styrstagets infästning på styrarmen till undersidan och kände inte av den bump- och rollsteer jag känt tidigare. Kände att bilen är mycket känslig för gasuppsläpp i kurvor. Bakändan vill gärna köra om vid en sån åtgärd, vilket jag aldrig upplevde det med min Alfetta GTV. Nu måste jag helt enkelt lära mig att sluta med sånt beteende. Upplevde generellt Mantorp som en bana som inte är så lämpad för en nybörjare med ny bil. Många långa kluriga kurvor och många högfartskurvor. Bilen kändes lite vinglig i inbromsningen efter långa rakan, men å andra sidan har jag aldrig tidigare kört så fort. Låg kring 5200 rpm på femman innan bromsning. Lyckades få till ett snabbaste varv på 1.49.7. Låg lite högt i däcktryck efter kvalet och släppte ut 2 hekto. Tyckte att motorn dragit lite kylvätska och fick fylla på ca ½ liter. Oljan såg klar och fin ut, så det verkar vara nått som läcker ut någonstans. Såg några droppar från framvagnsbalken i depån. Får åtgärdas efter hemkomst.

Startade i sista ruta i race 1. Kände mig otroligt nervös i depån innan och frågade mig själv hur jag hade kunnat komma på den urbota dumma iden att prova på det här med biltävling. Men när jag väl fick rulla ut på banan för formationsvarv byttes nervositeten mot fokusering på bil o bana. Spann hejdlöst i starten. Har inte tränat några starter, men inser att detta nog behövs. Hängde dock med bra mot första böj, förmodligen med hjälp av mitt bättre vrid i turbomaskinen. Hängde med de framför i ett par varv, men tappade successivt. Hade svårt att få till bromspunkten efter långa rakan, blev gärna alldeles för tidigt. Hade också svårt att våga gå in i startkurvan med tillräckligt hög fart. Bromsade tidigare och längre än alla andra. Lyckades kapa 3 sekunder på bästa varvtid till 1.46.8. Låg fortfarande lite högt i däcktryck och släppte ut 2 hekto till.

Startade återigen sist i race 2. I princip lika mycket hjulspinn denna gång. Hängde dock på bättre mot första sväng. Fick släppa av lite för att inte komma för nära för de framför. Jag och första sväng var ju inte bästa vänner sen tidigare så jag valde att ligga lite lågt, också med tanke på min orutin. Kändes som jag hittade mer rytm denna vända. Jag var fortfarande för feg in i startsvängen. Hängde med de framför lite längre. Började detta race med varvtider runt tidigare bästa varv och knaprade successivt ytterligare 2 sekunder på bästa varvtid till 1.44,8.



Som helthet är jag kanonnöjd. Bilen funkade som den skulle, förutom kylvätskeläckaget men det påverkade ju inte prestationen. Jag lyckades förbättra mina varvtider för varje pass och bilen kändes väldigt konsekvent i sitt uppträdande. Min rädsla efter vurpan på Gelleråsen försvann och självförtroendet fick en rejäl skjuts uppåt. Känns kanon inför nästa år. Klippte ihop en anspråkslös rulle från dagen. Tyvärr blev det inga räjsbilder inifrån bilen pga av dåligt närminne hos bilägaren. Nu missade man inte så mycket eftersom jag hängde längst bak mest hela tiden.
http://www.youtube.com/watch?v=fwybC_3G-L0
Jag ska försöka få till någon mer körning, men det blir nog svårt när vintern nu närmar sig med stormsteg. Annars får man helt enkelt börja uppladdningen för vinterns 5-pappcup. För utan bilåka kan man ju inte va speciellt länge. Det här ta mig fan det roligaste man kan hålla på med.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Portello 1
Linköping
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Rätt med modern styrväxeln! Har du mer bilder på infästningen? Vet du vilken bil styrväxeln kommer ifrån?
// PJ

_________________
Peter Jonsson
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Portello 1 skrev:
Rätt med modern styrväxeln! Har du mer bilder på infästningen? Vet du vilken bil styrväxeln kommer ifrån?
// PJ


Den kommer från en Mazda 323, dock osäker på årsmodell. Ska försöka fixa lite bilder på infästningen till helgen. Jag kan ta lite mått på den när jag ändå tar några bilder.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Lite bilder från Mantorp.




_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Kanonbilder! Tackar och bockar.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Kan tänkas att det finns någon mera bild hemma i datorn.
om jag kommer ihåg så kollar jag ikväll.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Aha! Jag håller tummarna!

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Hittade tre bilder till. Håll till godo.




_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulia Super -69 CAR Challange #3
1, 2   >>
10057 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande