Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilka stötdämpare, kränghämmare & bussningar på tidig E36
900 besök totalt
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Vilka stötdämpare, kränghämmare & bussningar på tidig E3

Hej. Jag funderar på att uppdatera stötdämpare på min 325i E36. Mina nuvarande stylingdämpare duger inte alls i högre farter. Alldeles för slappa i gupp över 150km/h.

Men eftersom jag har en tidig E36 (09.91) så skiljer sig kränghämmarstagen och topplagringarna. Jag undrar hur mycket jag behöver byta för att köra dom senare (10.91->) dämparna på min bil.

Nåväl, nu till den verkliga frågan, vilka stötdämpare är bäst för pengarna?
Jag har gjort en prisförfrågan hos Stötdämparexperten på Gula koni (6300.-) med H&R 60/30mm sänkfjädrar (1800.-).

Kan man hitta bättre dämpare för ungefär samma pengar? (+3000kr kanske). Jag skulle gärna ha höjdjusterbart då jag är väldigt svag för låga bilar.

Jag är även sugen sugen på lite bättre krängningshämmare. M3an har väll "samma" fjäderben som tidiga E36an? Med kränghämmaren fäst i fjäderbenet dvs. Man kanske skulle kunna använda M3 krängare menar jag då.

Sen angående Excentriska och vanliga powerflex till bärarm fram. Är det nödvändigt med excentriska? Vad får man för fördelar?

Jag måste ju ladda upp lite kunskap såhär strax innan avställning
Hoppas någon klarar att svara på mina frågor.

Mvh
Peter Ö

Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Krokke
Trosa
Här sen Jun 2007

Undrar också vad det krävs för att få från 92-98 att passa.

München
Här sen Jul 2006

Dåligt med svar från alla kunniga typer här thumbs down ..

Iaf jag kan svara på frågan om excentriska bärarmsbussningar, fördelar är att man kan öka på caster vilket ger bättre turn-in och i sin tur så skjuts inte hjulen bakåt vid inbromsning då fjäderbenet står / istället för | .. Oj va fint illustrerat .

Edit, tråden va visst väldigt gammal.. chansar på att Peter vet allt han vill redan :P.

Vilka stötdämpare, kränghämmare & bussningar på tidig E36
900 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande