Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fel på bladfjäder
4 besök senaste veckan (3781 totalt)
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Fel på bladfjäder

Hoppas att det är okej att jag frågar, min bil är inte någon banåkabil ännu, men ska bli. Har dock inte fått tag i någon kamera men så fort jag har det (om en vecka ungefär) så kommer den upp i "våra banåka bilar"!

Höll på att plocka ner bladfjädrarna för att montera sänkning och byta till polyuretanbussningar. Men även för att snygga till dom lite, få bort rost och på med ny färg. Började med att ta bort på höger sida, gick hur fint som hälst, dom där "klämmorna" som håller ihop bladen hade lossnat en aning, men dom slog jag tillbaka så nu ser den ena bra ut, lite svart hammarlack gjorde susen!

Idag påbörjade jag den andra sidan, men ett tag innan jag får ner fjädern märker jag att vissa av bladen har lossnat ifrån varandra. Inte där dom klämmorna sitter, utan där dendära "niten" som går igenom bladen sitter. Fjädern känns en hel del mjukare än den andra, och så kan man ju inte ha det! Frågan är nu bara hur jag ska fixa det? Har tillgång till svets och alla möjliga plåt/metallvertyg då man brukar jobba på en plåt o svetsverkstad.

Bild på bladfjädrarna (Inte mina men lika dana, fast hela), jag har ringat in vart dom har släppt. Hoppas någon vet hur jag ska gå till väga.

http://photo-origin.tickle.com/image/150/3/1/o/150319888o366748788.jpg . . . .

Mvh/Christoffer

Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005

om jag har förstått bladfjädring rätt så ska bladen glida mot varandra för att ge rätt fjädring.
Gamla fjädrar där det kärvar mellan bladen är ju sämre då bladen inte arbetar på rätt sätt.

Rätta mig om jag har fel...

mvh Johannes

1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Pluppen som är inringad är nog ingen nit utan en plast bussning, helt enkelt för att bladen skall glida lättare mot varandra.
Förstår inte vad du menar med att dom har glidit isär där...De skall ju bara sitta ihop där centrum skruven sitter, alltså där bakaxel ligger??? det är inte så att nåt av bladen har gått av, de kan göra det och då går de oftas av just där centrum skruven sitter.

Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Bladen ligger inte an mot varandra där, dvs, den mittersta fjädern är inte lika böjd som dom övriga. På den andra fjädern spänner det mellersta bladet mot det långa bladet på dom punkterna, vad jag trodde var att dom även satt ihopa där, men dom ska visst bara glida mot varandra där. Kan nog hända att det ska va ett mellanlägg där. Men hur som hälst så verkar inte mittenbladet ha rätt böjning.. Plockar isär mina fjädrar idag och kollar hur det ser ut, smörjer lite me chassiefett imellan + köper nya teflonmellanlägg som jag fick tipps om, ifall dom nu inte är redlöst dyra. Sen får jag se hur de blir. Lägger upp bild på resultatet senare!

Lund
Här sen Feb 2003

tänk på att fjädern trycks ihop när bilen kommer ner på backen - då ligger med all sannolikhet bladen emot varandra, något annat har jag svårt att tro.

Mina bladfjädrar ligger egentligen inte mycket emot varandra när bilen står still, när det börjar fjädra träffar de dock varandra. Antar att det är någon form av progressivitet inbyggd i dem.
Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
tänk på att fjädern trycks ihop när bilen kommer ner på backen - då ligger med all sannolikhet bladen emot varandra, något annat har jag svårt att tro.

Mina bladfjädrar ligger egentligen inte mycket emot varandra när bilen står still, när det börjar fjädra träffar de dock varandra. Antar att det är någon form av progressivitet inbyggd i dem.

Varför tänkte jag inte på det!

Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Vart kan man få tag på teflonmellanlägg?

Lund
Här sen Feb 2003

essåplast?
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Raggarmodellen är typen: lagom stora bitar 4liters saftplast dunkar ... vet att det funkar...

Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
klart så skulle fjädern vara av på mitten också! bara till skroten o hämta ny..

Edit: var visst inte så bara, finns ju inte på en enda skrot i skåne verkar det som!

Någon som vet vart man kan få tag i bladfjäder till Capri? Ny som beg, flerblads som singelblad.

Sexdrega
Här sen Sep 2006

det går att svetsa med en pinne som heter 29/9 den skall funka på fjäderstål säger försäljarna av dom iallafall!! åk till närmsta svetsare och kolla!!

Fel på bladfjäder
4 besök senaste veckan (3781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande