| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
moment på åtdragning av aluminium hjulmuttrar?
|
12 besök senaste veckan (8884 totalt) |
|
har sökt lite på nätet och här men ej funnit något svar. vad rekomenderas på ett par superleggera med Alumuttrar? vet tyvärr inte märket då de är köpta begagnade. men en fingervisning kan vara bra. tack på förhand! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
oj!
Alumuttrar...
Jag brukar ha som kutym att dra alufälgar med 11-14 kilo. Lite beroende på om det är 4 eller 5 bultat. Men då är det ju stålmutter eller stålskruv. Alumutter låter inte som en speciellt stabil eller pålitlig fastsättningsmetod. Men jag hade definitivt hållit mig under 100Nm.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Dom alumuttrar, M14x1,5, som sitter original på min Porsche 944 Turbo ska dras med 130 Nm.
Sen verkar det vara nån alulegering, AlZnMgCu 1.5 F53, om det gör nån klokare.... /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Det är mest gängan som bestämmer momentet (tillsammans med önskad tryckkraft). Bara för att man har alumuttrar så vill man nog inte att fälgarna ska sitta lösare för det. 130Nm för M14x1,5 låter ju vettigt, jag brukar dra mina M12x1,5 till 100Nm (med okalibrerat handmoment).
|
||||
|
Jag har Alumuttrar till mina fälgar på Busan och dom skulle dras med 80-90 Nm enligt säljaren .
|
||||
|
det är alltså aluminium muttrar på stålbult (de senare sitter i skivorna
)
så det är klokt att vara på den lägre sidan av 100nm då? vad gäller hållbarheten så har bland annat copomotive salufört aluminium muttrar till sina fälgar i många år och man har sett dem många gånger i bland annat england på bilderna från deras SS sträckor. vidare så är det faktiskt många här i svedala som kör med sådana (speciellt på jappsare) när de kör på banträffar så beprövat är det. jag tjänar över 15gram per mutter i ofjädrad vikt (mycket va? ) och de va billiga begagnade så jag slog till.
tack för att ni tar/tog er tid och svara på mina frågor!
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Jag spänner mina hjul med 80 Nm på rallybilen.
Nu går de ju aldrig mer än typ 2 mil i taget innan vi byter hjul men jag tycker att folk spänner onödigt hårt. om man som vi shiftar hjul en 50000 gånger om året sliter man upp både skruv och mutter, spänner man sen lite för hårt så sträcker sig skruvarna också då går de lätt av om man får ett slag. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
då siktar jag på 80Nm jag me. håller det i skogen så håller det på banan
ska bara köra på bana/stripp/konbana med dessa så de kommer inte sitta speciellt "oövervakade" på bilen. kommer nog momentdra efter varje stint på banan iallafall.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
På mina fordon brukar jag dra aluhjulen med stålskruv i stålgänga till 110nm.
Kan tyckas att det känns lite men det är absolut inga problem med hållfastheten. Dessutom måste jag inte ha 19 meter rör och krafthylsa för att lossa vid behov.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
ett tips.. dra inte för hårt, visserligen var det magnesium legering, men på polarens porsche 944 n/a med magnesium muttrar, drog ett däckmongo tyvärr med mutter'picka, med slutsumman 2st avdragna, och resten behövdes 1m järnrör, dragskaft och ett redigt knyck för att dom skulle lossna..
tog ett par timmar att byta däck som skulle gå fort..
_________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
|
Porsche rekommenderar att man ska dra hjulmuttrarna med 130Nm och det är aluminium muttrar. Jag har aldrig haft problem med detta moment.
Såg även att BMW rekommenderar att man drar dom hjulen till 110Nm och då är det stålmuttrar, av detta kanske man kan dra slutsatsen att det är fälgen som sätter begränsningen
_________________ Rehan Mirza |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
12 besök senaste veckan (8884 totalt) |