Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 52, 53, 54   >>
140 besök senaste veckan (472779 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Påbörjat projekt plocka-bort-allt-och-måla-ram-axlar-stag-nav-osv. Kommer ta en stund

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Att penselmåla rör är ansträngande, ofta frustrerande och tar en jäkla tid. Men nu är jag igenom det, och jag är nöjd med slutresultatet även om jag misströstade en hel del i mitten.
Grundfärgen (som jag bara målade på stagen och fram- o bakaxel) var hopplös att få på plats utan rinningar och ojämnheter, så där blev det en hel del slipa (lågvattenmärke).
Sen med slutlacken blev det bättre och därmed roligare, men precis lika tidsödande.

Inte så illa för att vara penselmålat tycker jag. Färgen (De-ijssel Double Coat) flöt ut snällt och slätade till sig


(Jag tänker Star Wars när jag tittar på den här bilden; måste vara bakaxeln som flyger som en X-wing eller nå't?)

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Ser finfint ut thumbs up

Det är otroligt hur många omålade baksidor på rör man upptäcker varje gång man stänger burken.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Blir ju kanonbra thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Det ser jättefint ut, jag får nog fundera ett varv till om det är nödvändigt att pulverlacka. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Fyfasen Jag har oxå börjat pensla inredning i en tom kaross med fullbur flera ggr. Men det har slutat varje gång med att sprutan snart är framme ändå

Men snyggt blir det oxå både sitter bättre och skyddar bättre bara man har en färg som flyter ut och täcker bra utan att rinna. Och i tvåkomp på rätt underlag så blir det ju nästintill lika bra som pulver. De flesta delar kommer ju bara ha minimalt mekaniskt slitage för den delen.

Riktigt snyggt jobbat och troligen väldigt skönt när det väl är gjort thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Är det här dumt? Tänkte att man kunde lägga på sånhär helt osynlig skyddsvinyl (som jag har på halva min bil) bara på de mindre ställen där man vet att det kommer ta regelbundet stryk och färgen kommer nötas bort tråkigt fort eller kanske chippas/slås bort

_________________
Magnus Thomé
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131



Mycket snyggt!

Måla ett rörramschassi får mig att svettas ordentligt (inte av fysisk ansträngning utan psykisk ).
Bävar redan för det trots att mitt chassi inte har lämnat UK än
Målade sjuans chassit med POR-15, jäkla bra färg att bita samt att det går fint att bättra vid någon justering.
Liten skumgummiroller är ganska smidig också - fast som sades - man missar alltid någon sida.

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Jag kanske är sjuk men...slitage av användning är snyggt, ett burrör som fått patina av att man kliver i och ur är thumbs up

Slutsats: måla med lagom bra färg

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
thumbs up
Ram och stag är inte så utsatta för stensprut så det ska nog bli bra
Montering har påbörjats. Målet är att vara klar till nästa körning på Arlanda om 2 veckor...

_________________
Johan Lekås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Johan Lekås skrev:
thumbs up
Ram och stag är inte så utsatta för stensprut så det ska nog bli bra
Montering har påbörjats. Målet är att vara klar till nästa körning på Arlanda om 2 veckor...



Yaaaay! Blir kul o se bilen o dig igen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Yaaaay! Blir kul o se bilen o dig igen thumbs up
Tack!
Såg att det gick undan ordentligt med M2an...imponerande

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Det går sakta framåt Fastnar på småsaker som trasslar
Nu är den på hjul iallafall.


Och signerad! (se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=103879&start=105 )

_________________
Johan Lekås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Johan Lekås skrev:
signerad


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Lekås skrev:

Och signerad...

Ha-ha! thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Det var rätt kul faktiskt

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Vem tusan är det jag ska leta efter för en signatur på BMW'n nurå?

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Magnus Thomé skrev:
Vem tusan är det jag ska leta efter för en signatur på BMW'n nurå?

Nån Pizza bagare

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

super7 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vem tusan är det jag ska leta efter för en signatur på BMW'n nurå?

Nån Pizza bagare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Jag kom iväg till Arlanda testtrack 1 i söndags men det var nätt-och-jämt!
När måleriet av ramen var klart tillbringade jag i stort sett all fritid med att skruva. Upphör inte att förvånas hur saker tar längre tid än man tror. Nu är jag iallafall rutinerad nog att jobba på ordentligt fast det verkar som jag har gott om tid...
Några förbättringar blev det också med ny matarpump till catchtanken, löstagbart golv under motorn (väldigt bra, skulle jag gjort från början) och tätare avgassystem ("glidkopplingarna" mot kollektorn).
Kopplingen var rejält motsträvig: Första provkörningen kom jag bara en liten bit innan drivningen försvann. Kände igen symptomen från tidigare när (den hydraliska) kopplingen tryckts isär för mycket så den ytterst stålskivan hoppar ur kopplingskorgen och allt hänger sig. Skumt att det händer eftersom jag satt in ett stopp för pedalen och det funkade förra året? Nåja, plockade av locket över kopplingen och pillade skivan rätt, men det funkade inte ändå Skruva isär igen och tog ur yttersta stålskivan. Insåg efter en stund att lamellen innanför hoppat ett hack:

Skruva ihop igen. Provade var pedalstoppet skulle vara genom att försöka rulla bilen och koppla ur mer och mer tills det gick OK att rulla.
Skruvade hela lördagen långt in på natten, några timmars sömn och sedan packa prylarna i bilen och åka till Arlanda...om bara kopplingen hade funkat
Tar några djupa andetag oc skruvar isär igen. Visar sig att den yttersta stålskivan jag plockat ur är svagt välvd och jag hade satt tillbaka den åt fel håll. Nu justerade jag också pedalstoppet med motorn igång. Det behövdes ett betydligt kortare slag för att koppla ur än vid tidigare test utan motorn igång. Och nu funkar det!
Gick bra till Arlanda och kul att köra!
Dock ett intermittent gnisslande ljud kopplat till hjulhastigheten. Batteriet blir också tröttare och tröttare, troligen pga värme. Får hjälp att kabla igång och lämnar den på tomgång för att slippa göra om det. Batteriet kroknar så mycket att motorn stannar. Efter avsvalning kabla igång igen, och läge att åka hem. Kommer lagom utanför grinden innan rejält pysande indikerar att kylarvattnet sprutar ut nånstans... Det är den lilla luftningslangen till kylaren som gett sig. Inte så konstigt eftersom den inte är gjord för att klara värme och tryck. Efter mer hjälp från familjen Falk med vatten så kan det bära iväg hemåt.


Trots allt en bra dag med körning och några svagheter till som kan elimineras!

Sen dök det upp en sak till: Det luktade misstänkt mycket bensin, och "serviceluckan" på tanken såg ut såhär (de tre skruvarna lossade jag innan jag tog bilden):

Troligen har kylarvattnet som sprutade på tanken gett övertryck som gjort att packningen blåsts ur. Har en luftningsventil till tanken men den släpper bara in luft. Har hittat en annan som har reglerat tryck i båda riktningarna: https://www.demon-tweeks.com/se/mocal-fuel-tank-pressure-relief-valve- . . . .

_________________
Johan Lekås
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Johan Lekås skrev:

Troligen har kylarvattnet som sprutade på tanken gett övertryck som gjort att packningen blåsts ur. Har en luftningsventil till tanken men den släpper bara in luft. Har hittat en annan som har reglerat tryck i båda riktningarna: https://www.demon-tweeks.com/se/mocal-fuel-tank-pressure-relief-valve- . . . .


Det där är faktiskt en sak som jag stött på några gånger på senare tid, att det sitter backventiler som avluftning på tanken. Som du märkt så behöver det kunna ventilera åt båda håll.

Det enklaste/vanligaste exemplet är att man tankar kall bensin (från markcistern, kanske 8-10-12 grader varm) och sedan parkerar bilen i värme och solljus. Soppan och luften i tanken expanderar och ger övertryck.

Du är alltså inte ensam om att ha provat ;-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 52, 53, 54   >>
140 besök senaste veckan (472779 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande