| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur monterar man en växelsensor?
|
2880 besök totalt |
|
Någon som har koll på hur man monterar en växelsensor på en vanlig växellåda. dvs ej sekventionell? Vill ha den så jag kan använda lite extra funktioner i mitt styrsystem. Systemet behöver veta vilken växel som ligger i. Det brukar vara en potentiometer som har olika resistans vid olika växlar. Men går det överhuvudtaget att montera? Det är en M3E30 växellåda det gäller. Några idéer? Mvh |
||||
|
Ett gäng microbrytare under spaken så nedre "kulan" petar till en för varje växel?
Kanske blir lite jobbigt att montera alla och justera in dom iofs.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Klurigt. Ska man bara plocka hastighetsmätarsignalen på ett klurigt sätt också? Antar att det är analogt på E30 _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Nix är digitalt på e30, sitter en tvåpolig givare i slutväxeln.
Klurigt annars...
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
||||
Jo det behöver man visst.
http://www.dtafast.co.uk/news/latest |
||||
Jadu. Då har DTA byggt ett system som kräver det. Jag har erfarenhet av fabrikssystem. Dom har följande inputs: 1. ABS-sensorer vid varje hjul (dom berättar hur varje hjul rör sig) 2. Varv (från vevaxelgivaren) 3. Tidspuls från växellådan. Vet boxen varv på utgående axeln på lådan och varvtal kan den själv räkna ut vilket växel som är i. Har an dessutom ABS-givarsignalen kan man implementera TC i samma låda. Många fabrikssystem kör med det. Vissa har dessutom accellerometrar för att implementera stabilitetskontroll och kan med andra ord inte bara strypa gasen vid hjulspin utan även dra åt enskilda bromsok för att strypa sladd beroende på accellerometer-input, växel osv. Vad jag kan förstå från sidan du länkade till behöver DTA "gearbox-sensor" och inte "selected gear sensor" dvs. dom vill veta hur fort utgående axel snurrar. Det vore dumt annars att bygga ett system som kräver extra knippe sensorer för att vet vilken växel är i då man kan få den information genom att behandla input från ovannämnda sensorer. Nu känner jag inte DTA så bra för att veta att så är fallet men detta är det smidigaste vägen och det skulle förvåna mig om dom byggde systemet annorlunda. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Låter som Saab:s system
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
Ja, en helt vanlig Trionic 8 från 9-3 vanilla edition. Jag skulle tro att majoriteten av andra system (Bosch mfl.) jobbar på snarlikt sätt. Dom är kluriga dom där fabrikssystem... Anda jag ogillar är att accellerometrar är kalibrerade för sunkigt grepp (för att vara på säkra sidan). Dvs. den bromsar in lite väl mycket under torrt väglag...men det är iofs. förståeligt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Eftersom det är en funktion som tillkommit på efterhand har dom inga fler ingångar för att mäta varvtal på hjul eller kardan. Däremot finns det analoga ingångar lediga därav detta system. Sen finns det växellådor och motorer som redan har denna typ av givare monterat från fabrik.
Deras dyrare system har 4 ingångar för hjulhastighet. Då är det lättare. Nu är så inte fallet så därför undrar jag hur man monterar en lämplig givare på växellådan. mvh |
||||
|
Ännu en dum idé
Som en gammal Joystick? Kulan/nedre lagringen(den som vire/stång är kopplad i) är jordad, denna sluter sedan mot vanliga fjädrande kopparbleck som placeras ett i varje önskat läge? "Fyran" på en "normal" växellåda är väl knepigast eftersom lagringen med stång/wire då rör sig rakt framåt, stången/wire är kanske lite "ivägen". Varje bleck kan sedan få varsitt önskat motstånd kopplat till sig i serie med din box. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Fjäderbelastad överföringsstång med ett spel fram och bak på nga mm med en microbrytare på var sida...kommer funka så länga du inte hoppar över ngn växel...då får systemet troligen fnatt.
|
||||
Vad händer när kopplingen är nedtryckt? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Koppling nedtryckt och tåhäla med gasen samtidigt som man bromsar?
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Minns gamla M41 (och andra OD-lådor) så satt det en kontakt på locket som kände av att 4:an låg i.
Är ju bara att fixa till det på de andra växlarna också. http://www.cvi-automotive.se/resdela _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Du menar "ungefär" som backväxeln på alla bilar?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Verkar ju som en schysst lösning. Men efter lite funderande så blir jag tveksam till vad som händer när man skickar i en ny växel och ger fullgas. Vad händer tiden innan den hunnit mäta och om det börjar spinna direkt borde ju boxen tolka det som att det är en mycket högre växel i.
om man göra precis som William föreslog "fast annorlunda." Man har en potentiometer som mäter om spaken är frammåt eller bakåt och en potetiometer som mäter sidoförflyttningen. Då klarar man sig med 2 komponenter oavsett antal växlar och endast 2ledad kabel till lådan. Hittade en bild på hur det ser ut.
|
||||
om hastighetsmätarsignalen kommer från ickedrivande hjul så kan ju inte den användas till detta, du behöver varvtalet (eller nåt som är proportionerligt mot den) från utgående axel på lådan. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2880 besök totalt |