Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Cannonball-filmer?
1187 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
Cannonball-filmer?

Halvägs igenom Brock Yates "Cannonball! World`s greatest outlaw road race" (klart underhållande läsning, isbn 0-7603-1090-4, bör finnas till en hyfsad penning på bl.a. www.chaters.co.uk) dyker en fråga upp i mitt huvud:
Hur många filmer finns det om racet? Cannonball Run 1 och 2, med Burt Reynolds, Dom De Louise m.fl. har väl de flesta sett, men jag minns fler. Vet att min granne hyrde något till sin gamla 2000-video där vinnaren körde en Mustang och en Pantera flög i luften pga. en sprängladdning kopplad till en varvräknare(?).
Minns också en filmrecension i Teknikens Värld om.Hette den Midnattsrallyt, under mitten av 70-talet? Där figurerade i alla fall en Daytona Spider och en Cobra. Dessutom har jag läst en bok ifrån Wahlströms ungdomsförlag om ett par racinghjältar i karriären på stuntuppdrag i ungefär samma sorts rulle. Ett sammanträffande? Skulle inte tro det.
Så kom igen. Vad har ni sett för rullar om detta stolleprov, och vart hittar jag dem nu?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
krabi

Här sen Dec 2002

Detta var egentligen endast för medlemmar i RS6.com community men...

http://www.rs6.com/lifestyle/002b.html

Ett litet utdrag ur just den bok som Patrik nämner, Brock Yates - Cannonball! World's Greatest outlaw Road Race.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

krabu skrev:
Detta var egentligen endast för medlemmar i RS6.com community men...

http://www.rs6.com/lifestyle/002b.html

Ett litet utdrag ur just den bok som Patrik nämner, Brock Yates - Cannonball! World's Greatest outlaw Road Race.

Fyfan va kulk det där var att läsa. klockrent : )

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re: Cannonball-filmer?

P.P. skrev:
Minns också en filmrecension i Teknikens Värld om.Hette den Midnattsrallyt, under mitten av 70-talet? Där figurerade i alla fall en Daytona Spider och en Cobra.

Filmen heter Gumball Rally......och är den bäste jag sett i ämnet. Det finns naturligtvis en del Hollywod smörja.....men ovanligt lite.
Den har några RIKTIGA fortåkar scener......och inte några pålaggda däckskrik i låg hastighet......det går verkligen fort.

Av en händelse....råkar jag ha den på video..........

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

När jag tänker efter.......så har filmen sina höjdpunkter även i Hollywood delen.
Bland annat en Bulgar som ställer upp i tävlingen på en Kawazaki 500 tvåtaktsmotorcykel..........hans minspel gör filmen sevärd.

och när den inhyrda Italeinska racerföraren, i Ferrari Dytonan ,vid starten ger bilägarern regel no1 i Italiensk bilkörning.............och rycker bort backspegeln och kastar den över axeln.....med orden.........." whats behind you , is not important".......

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
Har nu kommit några sidor till i boken och då också läst om Gumball Rally. Tydligen en icke sanktionerad film, som Yates i ren protest ännu inte sett.

Finns det möjlighet att få köpa en kopia, eller vet någon om nån bra site att köpa nytt ifrån?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Som jag minns det:

- Den första som gjordes hette nog 'Cannonball' och utmärkte sej mest genom att den kördes åt FEL håll, från Californien till New York. En kille och en tjej i en splitter ny Corvette vann.

- Den andra var då 'Gumball'. Även jag minns den som den bästa. Var det den som en bil hamnade långt uppe i ett träd? Jag såg den på bio ca: 1977 och har svaga minnen. Men körde inte hjälten en Cobra 427?

- Sen de 'officiella'. Har det gjorts två eller tre? Skit samma, de två jag sett är helt kassa. T.o.m. Brook Yates själv gjorde avbön i Car & Driver efter den första. Och varför måste alltid Burt R vara med när det ska vara bilåkningsfilm?

JohanR

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

B Wahlströms bok var väl "Midnattsloppet" i den tokbra serien "Racing med Nick och Lonny", som fostrat mig i unga år. Riktigt bra skrivet faktiskt, även de tekniska bitarna. Jag läste ju faktiskt om en av böckerna bara för något år sedan...

/Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

JohanR skrev:

- Den andra var då 'Gumball'. Även jag minns den som den bästa. Var det den som en bil hamnade långt uppe i ett träd? Jag såg den på bio ca: 1977 och har svaga minnen. Men körde inte hjälten en Cobra 427?

Det som hamnade i ett träd.......var Bulgarens Mc........och hjälten åkre Cobra 427..........en äkta.......

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Min kopia är en kopia...........men det bör gå att kopiera igen

Citera
Allmänt banåkaforum
Cannonball-filmer?