| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Titta vad som dök hemma på gården!
|
2532 besök totalt |
|
Titta vad som dök hemma på gården!
Morsan har en tapetserarverkstad och ägaren till den här bilen behövde nytt skinn på sina stolar. Skön gammal kärra!
|
||||
Jag kollade inte SÅ noga, men damen som ägde den verkade vara mycket rädd om den. Den hade inga synliga spår efter några som helst skador, förutom de slitna röda stolarna. De hade dessutom bytt ut 1300motorn mot en 1600 GT. Jag tyckte den såg otroligt läcker ut, enda trista var ju att jag inte hade en bättre kamera... Förhoppningsvis får jag ser mer av den när stolarna ska levereras. |
||||
Finns det pre-crossflow 1600GT? Trodde det bara var 1500GT? Upplys mig!
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
|
315
Bilen är en Consul 315 !! Såldes i sverie under namnet Capri. Den Tillverkades inte med 1300 / 1600 utan i sverie med 1500 GT motorn, på bilden en klassisk 1500 GT motor. C/F motorn kom 1968. På den tiden så tog man undre bärarmarna från Consul 315 o satte i Anglierna för massor av camber !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Re: 315
Aha, det var hennes gubbe som sa att han satt i en 1600motor, han hade väl blandat ihop det lite. Han trodde att det var samma motor i hennes Capri som det hade varit i min Escort. |
||||
|
Bilen på bilderna är en Consul Capri, i den satt antingen en 1340 cc icke crossflow med 3 lagrad vevaxel, den fanns också med 1500 cc deluxe motor på 60 hk och och i 1500GT utförande på 75 hk, 1500 har 5 lagrad vev. 1340 motorn bygger på anglia motorn, samma block finner man i Anglia, Cortina 1200 och Consul classic. Skillnaden är slaget.
Consul 315 Classic är sedan varianten med tak som liknar anglia kvart i fem, den hade antingen 1340 cc eller 1500 men fanns aldrig i GT utförande, fanns som 2 dörrars och 4 dörrars och nån enstaka hgv byggd av Farnham. Både Capri och 315 Classic såldes i Sverige under de namnen. Har själv haft en Capri deluxe med 1340 cc motor, en riktig raket. Ford Consul 315 Classic
_________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||
Jag fick en fyrdörrars Consul 315 när jag var arton. (Det var min andra bil, den första var en Cortina 1600GT -68) Bilen gick att starta med lite våld, men eftersom den stått utomhus minst tio år så vek den sig fullständigt då jag öppnade alla fyra dörrar samtidigt. Förmodligen kan man lära sig två saker av detta. Den första är att bilar rostar mycket om de står uppställda i långt, blött gräs. Den andra är att artonåringar inte alltid är de bäst lämpade att ta hand om roliga bilar. /s-o _________________ Sven-Olof Johansson |
||||
![]() |
Bilder o videos
Titta vad som dök hemma på gården!
|
2532 besök totalt |

