Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Besöka Banor.
1494 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator
Trådstartare
Besöka Banor.

Jag har haft en ide i mitt huvud som jag nu måste få lite hjälp med:

Jag har tänkt försöka besöka alla Sveriges racingbanor under en helg. Går det?
Den ursprungliga iden var att starta vid Mittsverigebanan lördag morgon, och sedan jobba sig neråt, för att nå Sturup söndag eftermiddag. Tanken var också att man skulle försöka vara där under ordinarie öppningstid också, för att få se vad som händer på banorna.

Så frågan är då om man hinner det, vilken turordning och färdväg som är bäst samt om någon vill hänga på. Farsan min är tokig nog att följa med, undrar om det finns fler?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Fixar du Gotland Ring också?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu har ju visserligen polaren en speedboat med dubbla 454:or liggande (på land) så jag skulle nog kunna hinna över så sett...Men nej, det får nog bli innan de öppnar.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Midlanda - Gelleråsen - Kinnekulle - Sviestad - Mantorp - Anderstorp - Falkenberg - Knutstorp - Sturup borde väl vara den bästa vägen och borde nog hinnas med på en helg. Man får väl övernatta dit man hinner på dag 1. Du kanske t.o.m. hinner hem och övernatta där?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Tänk att hyra varje bana istället och köra en dag på varje, det vore väl en skoj rejsa-semester?
om man t.ex. är 40 pers blir det ju inte så dyrt, kanske 4 - 5000 per person i total banhyra, eller nåt sånt?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator
Trådstartare
kalmar känns som ett väl stort steg åt sidan i den resplanen...

Annars stämmer den rätt väl med det jag tänkte ifrån början. "Enda" problemet är att det är nästan 60 mil mellan mittsverige-karlskoga. Sen hinner man kanske med Kinnekulle på lördagen också+ transport till Linköping (många mil blir det). Verkar det vettigt? Ja, relativt alltså

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det kan väl inte vara mer än 50 mil mellan Midlanda och Gelleråsen? Säg 5 timmar max.
Gelleråsen - Kinnekulle kan inte vara långt, så med lite flyt kan det gå att hinna med Mantorp och Sviestad innan 18, om Midlanda öppnar 8. Då kan du övernatta i Kalmar och upp tidigt för att vara på Anderstorp när de öppnar så är det nog inget problem att hinna resten på en dag. Men du får nog stå på lite på lördagen.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



AndersY skrev:
Tänk att hyra varje bana istället och köra en dag på varje, det vore väl en skoj rejsa-semester?
om man t.ex. är 40 pers blir det ju inte så dyrt, kanske 4 - 5000 per person i total banhyra, eller nåt sånt?

Undrar om man skulle kunna få nåt 40-tal kontinentaleuropeer att betala för en sån semester? Det är ju inte så långt till Skåne ifrån Tyskland och sedan är det små kvällsetapper, förutom Gelleråsen-Midlanda. Men då kan man ju t.ex. lägga in en vilodag i Stockholm.

Går att förlänga upp till Mo i Rana och Nordkap som av någon anledning är populärt bland sydlänningar...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator
Trådstartare
Du anar inte hur segt det är att köra Kinnekulle till Mantorp. Den biten klarade jag och polaren av förra sommaren då vi besökte både Action Meet och Alfaklubbens träff på kullen samma dag. En nätt 15-timmarsdag (då vi såg en hel del, det skall erkännas).

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jo, jag har kört en stor del av den, men om du tycker den är seg så kommer inte Midlanda - Gelleråsen att bli helt kul - du får iallafall se en och annan gran...
Med den resplanen på en helg blir det nog inte så mycket titta iallafall.

Du kan ju börja med Midlanda på fredagskvällen så har du mer tid på dig. High Coast Racing kör sina långloppsrace på fredag kväll, så det är säkert öppet till 21 eller nåt sånt. Sedan kvällsresa ned till Gelleråsen och övernattning där.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Lycka till...
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Jag planerade ett sådant evenemang förra året som gick under namnet 48H Endurance Challenge. Tanken var att under 2 dygn besöka ett antal banor av olika karaktär samt strippkörning. Dock fick jag inte ihop tillräckligt med anmälningar (som man nog mest kan skylla mig för) vilket satte slutgiltigt stopp för evenemanget. Men bakom kulisserna finns en massa intressanta saker.
Till exempel fick jag ett antal telefonsamtal från polismydigheter i Sverige som hade fått in tips om ett "olagligt gumball-evenemang" - vilket det INTE var, vissa banor vägrade att låta mig hyra dem eftersom polisen hade ringt upp dem och sagt att det skulle vara ett rejs och så vidare vilket gjorde att jag inte fick tillträde till de tänkta banorna, dock lyckades jag till slut få lös ett par banor i Sverige samt Rudskogen i Norge samt Uråsafältet.
Det intressanta i sammanhanget är att även fast jag var i kontakt med polismyndigheten i Västerås för tillstånd att starta evenemanget där, hade en stor svensk motortidning som ville ställa upp med en lånebil, en bilfirma som, om evenemanget kom till start, kunde låna ut två B-korts lastbilar och en del andra saker som verkligen underströk det faktum att det INTE skulle vara ett rejs så lyckades polisen skrämma slag på så många inblandade (även fast jag gav dem varandras nummer så de kunde kontrollera med polismyndigheten i Västerås att jag hade ansökt tillstånd) att det helt enkelt inte gick att få något vettigt ur det hela...
Som Maximilion Cooper sa när jag träffade honom i London förra året -
"Well, taking the Gumball thought Sweden was serious gambling, and I think we recieved over 1 000 e-mails and about 100 phone-calls from Sweden about how sick our event was during 24 hours after we've passed. No other country reacted like that..."

Trist är det att man inte kan anordna något kul i detta land...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Re: Besöka Banor.

P.P. skrev:
Jag har tänkt försöka besöka alla Sveriges racingbanor under en helg.
Jag tycker det låter som en trevlig budgetvariant av min semester förra året, men jag skulle nog ge det ett par dagar extra. Tänk om nån ball racebil tränar på en bana och du inser att du måste åka därifrån...


Ifall nån lyckats missa alla mina inlägg om min semester förra året så åkte jag Tullinge-Lausitzring-A1 Ring-Imola-Monza-Monaco-Magny Cours-Nürburgring-Spa Francorchamps-Zandvoort plus några andra stopp under två veckor.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Tror du inte att det i huvudsak var massmediahysterin som ställde till det, att folk uppfattade det som att det skulle vara tävling med full fart genom Sverige med tider när de väntas passera, etc.?
Efter det ligger nog alla liknande arrangemang illa till. Sedan underlättar ju inte rapporter om dödskörningar vid olagliga streetrace samt Getaway in Stockholm-videona har nog förstört en hel del också, med all uppmärksamhet de fått. Jag tror inte folk i gemen riktigt skiljer på dem som hyr en bana och har kul på och de som kör olagliga streetrace samt spelar in videos av type GIS, uppfattas nog av de flesta som samma ansvarslösa typer.

Visst, får folk för sig att det kommer en massa rika hänsynslösa playboys genom Sverige i 300 km/h på allmän väg och utsätter de för fara är det ju inte så förvånande om de blir lite sura.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Dom flesta kartprogram har möjlighet att räkna ut den optimala
vägen om man vill besöka flera orter. Så här blir det enligt SPCS
Vägguide om man anger Sundsvall som startpunkt, Knutstorp
som mål och låter den räkna på resten. Har använt Sundsvall för
enkelhetens skull så det lär diffa några mil mot verkligheten.

Sundsvall - Sturup flygplats
snabbaste vägen, optimerad

Sundsvall 0 0.00 0.00

----------------------------------------------------------
604 Sundsvall 0 0.00 0.00
E4 Gävle Johanneslöt 211 2.12 2.12
80 Storvik 248 2.37 2.37
68 Lindesberg 398 4.22 4.22
60 Ervalla 417 4.35 4.35
244 Gyttorp 428 4.42 4.42
243 Karlskoga 455 5.04 5.04
719 Karlskoga 464 5.12 5.12
E18 Karlskoga 469 5.17 5.17
----------------------------------------------------------
Karlskoga 0 5.17 5.17

----------------------------------------------------------
243 Karlskoga 469 5.17 5.17
205 Degerfors 481 5.27 5.27
243 Degerfors 481 5.27 5.27
547 Björneborg 490 5.33 5.33
603 Björneborg 493 5.36 5.36
602 Bäckhammar 501 5.43 5.43
64 Mariestad Brodderud 553 6.19 6.19
E20 Götene 592 6.45 6.45
721 Götene 592 6.45 6.45
734 Götene 593 6.46 6.46
----------------------------------------------------------
Götene 0 6.46 6.46

----------------------------------------------------------
734 Götene 593 6.47 6.47
721 Götene 593 6.47 6.47
E20 Laxå 681 7.46 7.46
205 Askersund 707 8.07 8.07
50 Nykyrke 743 8.33 8.33
1088 Motala 749 8.38 8.38
36 Linköping Tift 785 9.02 9.02
E4 Linköping 794 9.13 9.13
687 Linköping 796 9.16 9.16
----------------------------------------------------------
Linköping 0 9.16 9.16

----------------------------------------------------------
687 Linköping 797 9.19 9.19
E4 Mantorp tpl 825 9.38 9.38
638 Mantorp tpl 826 9.39 9.39
636 Mantorp 827 9.40 9.40
----------------------------------------------------------
Mantorp 0 9.40 9.40

----------------------------------------------------------
636 Mantorp tpl 829 9.41 9.41
638 Mantorp tpl 830 9.42 9.42
E4 Barnarp 948 10.51 10.51
846 Barnarp 948 10.51 10.51
E4 Skillingaryd 977 11.07 11.07
152 Hillerstorp 995 11.19 11.19
151 Gnosjö 1004 11.24 11.24
624 Gnosjö 1006 11.26 11.26
604 Anderstorp 1015 11.34 11.34
----------------------------------------------------------
Anderstorp 0 11.34 11.34

----------------------------------------------------------
608 Anderstorp 1016 11.36 11.36
605 Anderstorp 1017 11.39 11.39
27 Anderstorp 1020 11.41 11.41
599 Reftele 1029 11.49 11.49
598 Reftele 1030 11.50 11.50
153 Smålandsstenar 1042 11.58 11.58
26 Torup 1075 12.21 12.21
150 Vessigebro 1093 12.34 12.34
696 Skrea 1099 12.39 12.39
767 Falkenberg Ågård 1102 12.41 12.41
150 Falkenberg 1104 12.45 12.45
----------------------------------------------------------
Falkenberg 0 12.45 12.45

----------------------------------------------------------
150 Skrea 1109 12.51 12.51
E6 Helsingborg Kropp 1213 13.51 13.51
E4 Helsingborg Görarp 1220 13.54 13.54
E6 Lomma 1265 14.19 14.19
103 Hjärup 1267 14.21 14.21
108 Sjödiken 1289 14.35 14.35
814 Svedala tpl 1292 14.38 14.38
E65 Sturup flygplats 1296 14.41 14.41
812 Sturup flygplats 1298 14.43 14.43
----------------------------------------------------------
Sturup flygplats 1298 14.43 0.00

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Allmänt banåkaforum
Besöka Banor.
1494 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande