Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2661 besök totalt |
24 Heures du Mans special
Dags att göra lite reklam då. ![]() Har lagt upp ett 24 timmars special inför Le Mans i helgen med information om Audis team, förare, bil, om banan och lite annat smått och gott. 24 Heures du Mans special på RS6.com I statistikens underbara värld så upptäckte jag en intressant liten notering också. McLaren har bara vunnit Le Mans 1 gång - 1995. Och då gjorde man en jättestark prestation, man körde inte bara med en snitthastighet som låg ungefär 30km/h under omgivande år - man hade samma snitthastighet som Jaguar hade...1956! ![]() ![]() |
||||
För oss som bor i rätt ände av Sverige så sänder Dansk TV Live från hela loppet
![]() Eurosport har också bra täckning... / Johan _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Re: 24 Heures du Mans special
Lögn, förbannad lögn och statistik... ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Det gjorde det 2001 också - men ändå lyckades Audi på något konstigt sätt snitta 12km/h mer än McLaren. ![]() ![]() |
||||
Mclaren F1 är en gatbil som konverterades till racebil, Audin är byggd för Le Mans från början? Utveckling? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag var nere och såg på Le Mans 1966.
![]() ![]() Men det största intrycket gjorde nog allt folk, det var nästan skrämmande att så mycket folk kan samlas på ett ställe, om jag minns rätt så var det över 350 000 personer där. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Ja, Kristensen brukar ju se till att sitta i rätt bil ![]() Tack för tipset i alla fall, om vädret tillåter kan man ju ta en sväng åt det hållet i helgen. Passa på att bränna lite jylländska småvägar (dom är ![]() JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Då kan man ju börja undra hur det är på indianapolis 500 ![]() Riktigt ruggigt antagligen. _________________ Kalle Larsson |
||||
Utveckling, just det. Jaguar 1959. Jaguar 1959. Jaguar 1959. ![]() Behöver jag säga något mer? Lustigt att inte McLaren skulle kunna spöa en 36 år gammal bil (även om den körde i strålande solsken)...jaja, nu behöver vi inte ta upp att de har lagt en fet chikan på Mulsanne-rakan och att det nog är en hel del annat som också är ombyggt sedan dess för då falerar ju mitt resonemang... ![]() Vi kan nog lägga ner disskusionen nu, ville mest bara retas lite med Sörpan eftersom jag visste att du skulle tända till på min lilla pik i första inlägget. ![]() ![]() |
||||
Pratet om Mac 1995 / Jaguar 1959 får mej att tänka på Monaco 1972. Det var spöregn och loppet det (åtminstånde då) tredje långsammaste i F1 historien. Bilen som vann var en BRM, samma exemplar hade vunnit på Monza året innan. Det genom tiderna snabbaste F1 loppet någonsin!
Vädret har betydelse... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Dom har slöat nere Mulsanne-rakan på senare tiden pga. bakåtflippar och annan gymnastik där
Värt att notera att högsta snitthastigheten någonsin sattes av en Porsche 917 året 1971 med 5335,313 tillryggalagda km och 222,304 km/h i snitt. ![]() ![]() ![]() Jaggan som vann 1988 körde på samma bana som 1971 och lyckades nästan tangera rekordet... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Ruggigt vet jag inte, men så mycket folk på en gång har jag inte sett varken förr eller senare, och kommer antagligen aldrig göra det igen. (Jag var där -95... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Laddade precis upp en massa bilder från dagens tidsträning. Usch vad jag inte vill vara i Sverige just nu. Hade planerat att åka ner men som vanligt kommer jobbet iväg... ![]() För fler bilder: http://www.rs6.com/forum/showthread. |
||||
Från Audi Sport: Audi Nuvolari quattro på Le Mans
I samband med 24-timmarsloppet på Le Mans, som startar lördagen den 14 juni, kommer Audi att visa upp sin vision av "morgondagens GT-bil". Då kommer Michèle Mouton, den enda kvinna som hittills vunnit en deltävling i rally-VM, att sätta sig bakom ratten på Audi Nuvolari quattro. Hennes co-driver blir Walter de'Silva, chef för Audi Design och mannen bakom konceptbilen Nuvolari quattro. Nuvolari quattro visades för första gången på Genève-salongen i mars och kombinerar högteknologi och köregenskaperna hos en GT-bil med design hos Audis framtida bilar. Nuvolari har en V10 biturbomotor som utvecklar 600 hk samt erbjuder ett vridmoment på 750 Nm. Aluminiumkaross, sexväxlad automatlåda med shift-by-wire-teknik och quattro är andra unika egenskaper i denna studie. Utöver gästspelet på den legendariska Le Mans-banan, kommer Nuvolari också att delta i den förarparad som idag hålls i Le Mans stadskärna. Inför 24-timmarsloppet, som Audi vann tre gånger i rad under åren 2000-2002, har de tre Audi-privatteamen skaffat sig bra positioner till starten, som går av stapeln kl. 16.00 i morgon lördag. Audi Sport UK, Audi Sport Japan Team Goh och Team ADT Champion Racing, med Stefan Lill-Lövis Johansson, har lagt beslag på tredje, femte respektive sjätte position i startledet. – Teamet har gjort en enorm insats, bättre än man kan vänta sig. Man kan spekulera och tippa, men ingen kan veta säkert hur racet kommer att bli. Vi har i alla fall gjort allt som står i vår makt när det handlar om förberedelser, säger Lill-Lövis. Startpositioner på Le Mans: 1. Kristensen/Capello/Smith (Bentley) 2. Brabham/Herbert/Blundell (Bentley) 3. Biela/McCarthy/Salo (Audi) 4. Lammers/Bosch/Wallace (Dome-Judd) 5. Ara/Magnussen/Werner (Audi) 6. Lehto/Johansson/Pirro (Audi) 7. Goossens/Matthews/Tinseau (Riley & Scott) 8. Ortiz/Gabbiani/Gommendy (Dome-Judd) 9. Cochet/Gounon/Gregoire (Courage-Judd) 10. Beretta/Jeannette/Papis (Panoz) _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Lennart Jarmyr
Haha, jag var 37 minuter snabbare. ![]() http://www.rs6.com/forum/showthread. Alla är snabbare än dig Lennart just nu, formsvacka? ![]() |
||||
Re: Lennart Jarmyr
Men mitt var ju på svenska. ![]() Men det kan bero på, för mycket whisky i kväll ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Re: Lennart Jarmyr
Hrmm, okej då. Gammal är äldst - eller vad är det de säger? ![]() Nu blir jag orolig Lennart, du skrev inlägget 15:24 och börjar skylla på whiskypavan - dags att lugna ner sig lite kanske? ![]() ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2661 besök totalt |