Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2557 besök totalt |
Årets Motor - en Mazdamotor :)
http://www.bilsport.se/artikel_bild_ Kul att udda teknik premieras... ![]()
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Resten av listan:
International engine of the year 2003 1. Mazda RENESIS Rotary (RX-8), 316 2. Volkswagen Diesel 5-litre V10 (Touareg/Phaeton), 244 3. BMW 3.2-litre (M3), 224 4. Honda 1.3-litre IMA (Civic Hybrid), 157 5. Honda 2-litre (S2000), 107 6. BMW 2.5-litre (325i, 525i, Z4), 77 7. MINI Supercharged 1.6-litre (Cooper S), 76 8. Honda 1-litre IMA (Insight), 49 Best new engine 2003 1. Mazda RENESIS Rotary (RX-8), 186 2. Audi 4.2-litre V8 (RS6), 114 3. BMW 6-litre V12 (760i), 91 4. BMW Diesel 3-litre (330d, 730d), 89 5. Mercedes-Benz 5.5-litre (S600, CL600), 80 Maybach 5.5-litre, 67 Best fuel economy 1. Honda 1.3-litre IMA (Civic Hybrid), 189 2. Toyota 1.5-litre (Prius), 136 3. Honda 1-litre IMA (Insight), 90 4. Volkswagen 1.2-litre TDi (Audi A2; VW Lupo 3L), 80 5. PSA Peugeot-Citroen/Ford Diesel 1.4-litre (Peugeot 307; Citroen C3, Xsara; Ford Fiesta, Fusion; Mazda 2/Demio), 54 6. Volkswagen 1.9-litre TDi (Audi A3, A4, A6; Seat Ibiza, Leon, Toledo, Alhambra; Skoda Superb; VW Golf, Bora, Passat, Touran, Sharan), 49 Best performance engine 1. Mercedes-AMG 55 V8 (E55, SL55, S55, CL55), 138 2. Audi 4.2-litre V8 (RS6), 98 3. BMW 3.2-litre (M3), 91 4. Ferrari 5.7-litre V12 (575M), 85 5. Porsche 3.6-litre (911 GT3), 82 6. Honda 2-litre (S2000), 77 Sub 1-litre 1. Honda 1-litre IMA (Insight), 318 2. Smart 698cc (City Coupé/Roadster), 173 3. Toyota 1-litre (Yaris/Echo/Vitz), 162 4. Smart Diesel 799cc (City Coupé), 112 5. Nissan 1-litre (Micra/March), 77 6. Opel/Vauxhall 1-litre (Agila, Corsa), 71 1-litre to 1,4-litre 1. Honda 1.3-litre IMA (Civic Hybrid), 248 2. PSA Peugeot-Citroen/Ford Diesel 1.4-litre (Peugeot 307; Citroen C3, Xsara; Ford Fiesta, Fusion; Mazda 2/Demio), 133 3. Volkswagen 1.4-litre FSI (Audi A2; VW Lupo, Polo), 116 4. Toyota Diesel 1.4-litre (Yaris/Echo/Vitz), 107 5. Honda 1.4-litre (1.3-litre) (Jazz/Fit), 107 6. Volkswagen 1.2-litre TDi (Audi A2; VW Lupo 3L), 64 1,4-litre to 1,8-litre 1. MINI Supercharged 1.6-litre (Cooper S), 168 2. Toyota 1.5-litre (Prius), 143 3. Toyota 1.8-litre VVTL-i 190 (Celica, Corolla), 94 4. Ford 1.8-litre TDCi (Focus), 87 5. BMW 1.8-litre Valvetronic (316ti), 86 6. Mercedes-Benz 1.8-litre GDI supercharged (CLK), 84 1,8-litre to 2-litre 1. Honda 2-litre (S2000), 157 2. BMW 2-litre Valvetronic (318i), 98 3. Subaru 2-litre Turbo (Impreza (225-280bhp); Legacy/Lancaster/outback (260/280bhp); Forester (177/250bhp)), 95 4. BMW Diesel 2-litre (320d), 83 5. Fiat Diesel 1.9-litre JTD (Alfa Romeo 147, 156), 78 6. Alfa Romeo 2-litre JTS (156), 63 2-litre to 2,5-litre 1. BMW 2.5-litre (325i, 525i, Z4), 152 2. PSA Peugeot-Citroen 2.2-litre HDi (Peugeot 406, 607, 807; Citroen C5, C8), 125 3. Honda 2.4-litre (Accord/Element), 79 4. Volkswagen 2.5-litre V6 TDi (Audi A4, Allroad, A8; Skoda Superb; VW Passat), 78 5. Saab 2.3-litre Turbo (9-5), 60 6. Volvo 2.5-litre Turbo (S60R), 58 2,5-litre to 3-litre 1. Mazda RENESIS Rotary (RX-8), 239 2. BMW Diesel 3-litre (330d, 730d), 191 3. BMW 3-litre (330i, 530i, Z4, X5, 730i), 138 4. Mercedes-Benz Diesel 2.7-litre (C-Class, E-Class, ML), 71 5. Honda 3-litre V6 (Accord), 70 6. Porsche 2.7-litre (Boxster), 67 3-litre to 4-litre 1. BMW 3.2-litre (M3), 202 ![]() 2. Porsche 3.6-litre (911 GT3), 109 ![]() ![]() 3. Porsche 3.6-litre Turbo (911 Turbo), 107 4. Nissan 3.5-litre V6 (350Z/350GT, Infiniti FX35), 96 5. BMW Diesel 3.9-litre V8 (740d), 95 6. Ferrari 3.6-litre V8 (360 Modena/Spider), 78 Above 4-litre 1. Volkswagen Diesel 5-litre V10 (Touareg/Phaeton), 181 2. BMW 6-litre V12 (760i), 122 3. Ferrari 5.7-litre V12 (575M), 98 4. BMW 4.4-litre V8 Valvetronic (745i), 91 5. Mercedes-Benz 5.5-litre (S600, CL600), 79 6. Audi 4.2-litre V8 (RS6), 72 _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
3-litre to 4-litre
1. BMW 3.2-litre (M3), 202 ![]() ![]() 3. Porsche 3.6-litre Turbo (911 Turbo), 107 |
||||
Rätt maffiga siffror för BMW. RX8-motorn är nog också ett litet under har jag fått för mig. Som sagt; kul att udda teknik premieras!
Konstigt att Volvo 5:orna inte får någon utmärkelse med tanke på vad många tror i dethär landet. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Respirator kopplar man bara till saker som inte mår bra ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
![]() Fast på en diesel kan man få dispens anser nog jag... ![]() och en Cooper S med kompressor är ju inte turbo, utan "direkt vrid". ![]() |
||||
Eftersom jag är partisk kanske jag inte ska uttala mig, men jag gör det ändå!
![]() Givetvis är det kul att wankelsnurran får den uppmärksamheten! Vi som har kört wankel ett tag har ju fått höra "Dom slutade med den där på 70 talet va?? Det drar ju 5 liter milen"... ett antal gånger.. Funderare bara lite på varför den finns med bland 2,5-3 liter.. den är ju bara på 1.3 liter........ Mazda har ett gäng bilar på ingång till sverige denna månaden, pris 365' fullt utrustad förutom GPS. Har frågat på Mazda i Jönköping men alla 50 (som dom sa) är sålda... // magnus [quote="Johan f.k.a M3E30"]Resten av listan: International engine of the year 2003 1. Mazda RENESIS Rotary (RX-8), 316 2. Volkswagen Diesel 5-litre V10 (Touareg/Phaeton), 244 3. BMW 3.2-litre (M3), 224 4. Honda 1.3-litre IMA (Civic Hybrid), 157 5. Honda 2-litre (S2000), 107 6. BMW 2.5-litre (325i, 525i, Z4), 77 7. MINI Supercharged 1.6-litre (Cooper S), 76 8. Honda 1-litre IMA (Insight), 49 Best new engine 2003 1. Mazda RENESIS Rotary (RX-8), 186 2. Audi 4.2-litre V8 (RS6), 114 3. BMW 6-litre V12 (760i), 91 4. BMW Diesel 3-litre (330d, 730d), 89 5. Mercedes-Benz 5.5-litre (S600, CL600), 80 Maybach 5.5-litre, 67 2,5-litre to 3-litre 1. Mazda RENESIS Rotary (RX-8), 239 2. BMW Diesel 3-litre (330d, 730d), 191 3. BMW 3-litre (330i, 530i, Z4, X5, 730i), 138 4. Mercedes-Benz Diesel 2.7-litre (C-Class, E-Class, ML), 71 5. Honda 3-litre V6 (Accord), 70 6. Porsche 2.7-litre (Boxster), 67 _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||||
Volymen räknas säkert upp med någon faktor, precis som man gör i racing. Den går ju inte riktigt att jämföra med en 1.3 liter stor otto-motor? ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Tacka vet jag gammal gjutjärnsskit från 60-talet!
Opel CIH, lättmekad, ganska trimvänlig och låter som ett tröskverk på tomgång... (Ja, jag har en viss distans till mitt favoritbilmärke!) _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Mazdas wankel räknas upp som en vanlig OTTo-motor. Alltså man räknar upp cylindervolymen fyra gånger, en för varje takt en OTTo-motor gör. På så vis får man samma beräkning på en Wankel som en "normal" motor.
Alla siffror man får utgår alltid från en fyr-taktare. För att reda ut beräkningarna så utgår vi från 13B-motorn. Varje kammare i denna motor är 654cc. På Mazdavis blir detta 1308cc. Enligt fyrtaktsmetoden blir det 2616cc. Alltså med dessa beräkningar blir det lite annorlunda: 13B-motorn är alltså inte 1.3L utan 2.6L i en fyrtaktsvärld. Nya Renesismotorn är också på 2.6L 12A GEN1 är en 2.3L och monsterrotorn 20B är hela 3.9L Splittra gärna tråden..... _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
FIA räknar volymen x 1,8.
Det har genom åren funnits mängder av sätt att jämföra en wankelmotors volym med den för en OTTo-motor och ingen av dem har väl varit helt lämplig. Det är två olika typer av maskin helt enkelt och hur man än räknar så går det inte att jämföra helt perfekt. Personligen tycker jag att det är löjligt att räkna om volymen. Motorns slagvolym är 1,3 liter och inget annat. Att en wankelmotor blir "effektivare per slagvolym" (snälla övertolka mig inte jag vet arbetsprinciperna för bägger motorerna och att wankeln drar mer bränsle och har sämre verkningsgrad och allt det där) är en annan sak. Vad jag menar är att man inte kan jämföra äpplen med päron. Ingen ifrågasätter ju t ex att en mc med 250 cc tvåtaktsmotor verkligen är på 250 cc! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
något OT men: varför skriver ni otto motor med versaler? killen som uppfann tekniken hette väl otto?"
kul att en wankel vann f.ö synd att inte mer pengar har plöjts ner i forskning kring wankelmotorer. förstår personligen inte riktigt vad som är så himla superbra med bmws 3.2liters m3 motor, 341 hk ur 3.2 liter jaha honda lockar 240 ur 2 liters s2000 motor, s2000 kom först? vad är så speciellt med bmws maskin egentligen? _________________ Pontus Fyhr |
||||
Man ser det man vill... ![]() RS6 - V8 Biturbo Touareg - V10 Biturbo Ja, "Best performance engine" listan talar för sig själv. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Hade du fått provat ngn av dom hade du inte behövt fråga... Har du provat ngn av dom kan jag tyvärr inte hjälpa dig... ![]() Båda dessa motorer (eller rättare sagt deras föregångare) utnämdes när de kom till "Världens bästa 4 resp. 6 cylindriga motor någonsin." och visst, det är imponerande med dessa smått otroliga litereffekter, men kan försäkra att det är mer än det som imponerar och givit dessa utmärkelser. Sättet BMWsexan byter karraktär från lugn bruksmotor till hysterisk racemaskin vid 4-5000rpm saknar jag ord för... ![]() Ljudet ur Hondan är helt sagolikt! Men ngn sådan har jag tyvärr inte testat. ![]() |
||||
Aha, du menar det där metalliska ![]() ![]() som gör att alla fotgängare springer när man kör med en M3 (Kellners) i stan? ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Ljud är ju svårt att återge i skrift... ![]() ![]() Men har man bara lite motoröra så hör man ju verkligen hur alla kusar bara står och frustar vid ca 3900rpm för att få släppas ut på en gång. Den gurglar lite och går inte helt jämt, men så "hittar kammarna rätt overlap" och kackafonin och tokylandet börjar. ![]() ![]() Metalliskt...Jo så kan det nog benämnas, iaf om man har Kellernessystem. ![]() PS Visst är det kul att se dom öka på stegen lite?! ![]() Polarns gammla trimmade Alfa GTV med Weber 45 DCOE och MKT öppna filter var perfekt att blippa på gasen med när man stannade för ngt övergångställe... hihi |
||||
Du har nog aldrig åkt med johann på bushumör i stan... ![]() Då talar vi inte öka stegen längre...stan förvandlas till ett Maratonlopp ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Jag hör att jag har ngt att se fram emot! ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2557 besök totalt |