| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ett dilemma (beräkningsövning insug)
|
1583 besök totalt |
|
Hej! Jag har en alfa V6 motor på 2.8l 12v som ska få nya insugsrör (grövre). orginal är 34mm ID De jag har att välja på är 40mm ID eller 46mm ID. Längden på runners (inkl. port) till plenum är circus gurkus 25cm. Så, vad är det nu jag ska välja för ID på mina runners? Väljer jag de grövre finns det ju en möjlighet för motorbyggaren att kona ner diameten från insugsporten/insugsplattan till ventilen. Insugsplattan (se bild) konar från början från 39mm till 36mm (36mm är mot insugsporten). Denna går att fräsa upp dock. Spelar volymen på plenumet någon roll? Insugsplatta: [/b]
_________________ /Mattias Andolfsson |
|
|
|
Försök att få så små vinkelförändringar som möjligt och se till att det matchar porten. Så jag skulle nog rösta på 40mm om jag förstår problemet rätt.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Grövre rrunners betyder lägre gashastighet vilket betyder lägre fyllnadsgrad vid vissa varvtal. Det är svårt att dra generella slutsatser. Det kan hända att area under effektkurvan krymper med grövre runners även om man råkar få högre peakeffekt vid någon punkt.
_________________ G o r a n A m c o f f |
|
Jo, jag är också orolig för det där med gashastigheten...
Men vad anses normalt i en motor med, säg 250hk? Är 40mm för litet i en V6a som bör prestera i trakterna däromkring? EDIT: Ventilen kommer i samband med portning eventuellt bytas, så den bör matchas men dock i efterhand. _________________ /Mattias Andolfsson |
|
Insugsrören måste förstås ha samma area som porten i toppen de ska passa mot. Porten i toppen är i sin tur beroende på hur stort inloppet (ovan insugsventilen) är.
Börja med att mäta upp hur stort inlopp du har eller har tänkt att skaffa dig. Detta tar du reda på genom att mäta diametern ovan inloppsventilen eller innersätesdiametern. Sedan får du räkna ut arean på detta. Arean för insugsrören där insuget mäter toppen så ska ligga mellan 0,85-1,05 ggr arean över inloppsventilen. I regel ger detta en bra startposition för förhållandet: 0,94801+0,00084783*bmep bmep uppges i bar och ska gälla för max effekt. Arean där insuget möter toppen ger således vilken rördiameter insugsrören måste ha. Därefter kan man förstås tänka sig att lägga in exempelvis en liten vinkel hos rören, eller hos en del av rören, detta påverkar då pulsernas uppförande. om vi säger maxeffekt vid 6500 rpm, om förste returpulsen önskas vid detta varvtal så borde rörlängden räknat från trattens öppning till insugsventilen bli kring 3,5 dm. Personligen skulle jag rekommendera att du går till biblioteket och lånar "Design and Simulation of Four-Stroke Engines" av Gordon P. Blair. Den boken tar upp det mesta man behöver veta när det gäller utformning av insugs och pulsers uppförande. Sedan skulle jag föreslå att du laddar hem gratisversionen av Lotus Engine Simulation där du bygger upp din motor som en encylindrig motor (den fulla versionen som tillåter fler än en cylinder kostar dryga halvmiljonen att köpa). Därefter kan du testa effekterna av olika rörlängder, rördiametrar vinklar osv på en motor som i alla fall någorlunda uppför sig som din. Dock så kommer du bli tvungen att gissa ganska vilt när det gäller vissa värden då du förmodligen inte känner till dessa för just din motor. Multiplicerar du sedan dessa värden med antalet cylindrar så kommer då fram en uppskattning av din effekt/vridmomentskurva. http://www.lesoft.co.uk/ Ska du porta toppen så gör du lämpligen det innan du konstruerar insuget. Kan du flödestesta toppen är detta förstås jätte bra. Denna kan vara ett lästips också: http://www.bath.ac.uk/mech-eng/auto/ |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1583 besök totalt |