Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför styr det in bättre vid toe-out fram?
964 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Varför styr det in bättre vid toe-out fram?

Jag har läst det flera gången och dessutom upplevt det på min räser tydligt att lite lagom mycket toe-out fram ger bättre instyrning.

Man jag kan inte erindra mig att jag läst någon förklaring på mekanismen som gör att det blir så? Varför styr det in bättre vid toe-out?

_________________
Pär Hylander
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Kan det inte va så att innehjulet drar bilen lite mer åt sidan med toe out. Eftersom det är ytterhjulet som styr mest så står ju det i samma riktning oavsett toe, då blir det ju innerhjulet som får annan vinkel och därmed inte stretar emot lika mycket. Jag har funderar på precis samma sak och kommit fram till att det kanske kan va så. vi får väl se vad dom andra har för svar.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Har upplevt det så här på min omega (enda bilen jag hittills ägt med någon form av väghållning), jag hade bytt en styrled och naturligtvis skruvat in den lite för långt. Detta gjorde att bilen fick rejäl toe-out, men den blev också väldigt rapp, på gränsen till nervös, i styrningen för att vara så stor och tung. Tyvärr slet jag ner de inre 5 cm på mina nya Eagle F1 till corden på 2 veckor. Så går det när man är dumsnål och inte kostar på sig en hjulinställning...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Varför styr det in bättre vid toe-out fram?

Pär Hylander skrev:
Jag har läst det flera gången och dessutom upplevt det på min räser tydligt att lite lagom mycket toe-out fram ger bättre instyrning.

Man jag kan inte erindra mig att jag läst någon förklaring på mekanismen som gör att det blir så? Varför styr det in bättre vid toe-out?


Det blir en förklaring med skisser i min bok, bara vänta lite till. Jag ska sitta och korrekturläsa under ett par veckors semester nu.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Hade en SAAB 900 (urmodellen) en gång. Dom är ju rätt understyrda, men efter att ha dundrat in i en trottoarkant så att framhjulsinställningen blev lite fel blev det andra bullar. Det var på vintern, lite Scandinavian flick-vingel innan kurvorna och så blev det lagom breställ in. Varför gjorde jag egentligen en framvagnsinnställning?

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför styr det in bättre vid toe-out fram?
964 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande