Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3657 besök totalt |
Driftkostnad GT3 mk1/2 mot M3 CSL
Vad kostar det att ha ett ekipage av den ena eller andra sorten per sommar? Några banmöten i sverige. 1 resa till ringen och 5000 km landsvägskörning. Försäkring, värdeminskning, underhåll mm. ![]() / janne _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Härligt Janne!
![]() Jag har förstås ingen aning men eftersom jag skulle kunna donera valfri, relativt viktig, kroppsdel för att få tag på en 996 GT3 CS MkII (eller RS för den delen) så hejar jag på. En notering ang. Porscharna, 996 GT3 tycks ha dalat en del (dalar fortfarande?) iom att nya GT3 kom. Mao är kanske värdeminskningen stor just nu men lugnar ner sig inom 1-2 år? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Nu är väl försäkring kanske en liten del i det hela men "låna" ett par regnummer och ring runt till försäkringsbolagen. Porschen har bättre förutsättningar för att kunna entusiastförsäkras till bra vilkor via PCS.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Värdeminskning - Svårt att avgöra
Försäkring - Beror på dig. Bromsar - Skivor, skaffa heluppsättning från Porsche Motorsport, lite billigare Belägg - Beror på valet. Det kan varierar rätt kraftigt. Däck - Sist jag kollade, R-däck Michelin 14'000kr om jag minns rätt (235/295) Service - Kolla på http://www.k3-autocenter.se/servicepriser.asp?c=996 om du inte gör den själv förstås Extra Fälgar - 20'000kr ?! Sen är det nog lite en fråga hur du kör. Man kan lätt åka på växellåda, diff, koppling t.ex. Sen finns det lite andra roliga atteraljer om man hånglar med Fröken Armco. |
||||
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Tack för svaren.
Hjärtat säger GT3,Hjärnan CSL, iaf. för mig. Är lite orolig för att en CSL inte pallar. Jo jag vet att det finns folk som kör sina bilar både mycket o hårt. Men min vanliga M3a förbrukade två diffar med 3000 mils intervall. Den sista kostade 25.000. Visserligen så gick det på försäkringen men det verkar vara en svag länk. Kanske är det så att man ska ha lite tur och få tag på en "bra bil" oavsett om det är en Porsche eller BMW. Rent generellt så är säkert en csl billigare att hålla igång. Ni får se det här som ett litet kommatillbakainlägg. Har inte varit så frekvent här sista tiden. Men nu börjar det smidas lite planer inför kommande säsong. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Det är det väl knappast med dessa bilar? En E46 M3 kostar sisådär 25000:-/år för mig att försäkra och då har jag kört prickfritt i 13 år och parkerar i flerbilsgarage. Men jag skulle också tro att en Porsche är billigare då ägarna förmodligen är "mer försiktiga". Kan man verkligen entusiastförsäkra en så pass ny bil, förresten? // Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
Men 1000 mil per år ger inte många Ringenbesök (om det inte är enda användningen). |
||||
Jag uttryckte mig slarvigt. Det verkar, efter att jag kollat på PCSs hemsida, som om det inte går att entusiatförsäkra en Porsche som är nyare än 20 år. I det läget tror jag försäkringsskillnaderna är ganska små mellan bilarna jämfört med vad kapitalkostnaden kan vara. Frågan är ju iofs av ett visst ointresse då just försäkringen är lätt att kolla upp. Kul att du är tillbaka igen Janne! ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jag vet inte hur M3:an är klassad, kanske vet inte förs.bolagen att CSL är en speciell bil..? Vet dom det och att det framgår att den har bla ett kolfibertak så lär den kosta en del. Jag betalar/betalade 11000 för min Mk1 i förs. Då är jag 36 med massor
![]() Generellt bör det inte skilja så mycket i försäkring utan dom torde vara ganske lika. På underhåll så är inte GT3:an billig. Men servicekostnaden är väl något högre än på M3:an. Ganska lika bilar både i kostnad och hur snabba dom är. Jag har kört min Mk 1 i tre år, och haft förmånen att testa CSL under sommaren en del, det jag tycker skiljer på bilarna är mera känslan. Får för mig att man åker bättre/bekvämare i M3 till och från banan, att man sitter högre och att det är mer som att köra en "vanlig" bil. Det är fint chassi men man kan inte göra så mycket. GT3:an är mera sportbil med framförallt rejsigare attityd (clubsport). Gällande sången i maskinen så är dock M3:an en ständig vinnare. Bara ett ynka bidrag från mig. _________________ Stefan Larsson |
||||
Hej Janne - välkommen tillbaka!
![]() Jag tillför ingenting till tråden, förutom ett litet tips så här i vinterrusket: http://www.pcsracing.nu/debatt/detaljer.asp?KatID=1&ID=3637&sida=1 Hardcore.... ![]() _________________ -- |
||||
Man blir sugen men jag tycker att en standard cs är hardcore. Jag vill kunna köra bilen lite till vardags. / janne _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
om Du ska köra bilen till vardags så är GT3an oavsett utförande helt fel. Då tror jag att CSLen lämpar sig bättre.
Ciao, J. _________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||||
Skitkul att du är "tillbaka" Janne! oavsett vad det blir för kärra ser jag fram emot att ses i Eifelbergen nästa år!
![]() (PS. Nu är jag ju inte helt märkesoberoende, men en Porsche ger dig ju tillgång till en massa bankörning i Sverige och PCS har ju en bra försäkring genom Salus Ansvar. Har BMW samma fördelar på dessa punkter?) _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||||
Japp: http://www.bmwcs.com/formaner.html#F http://www.bmwsc.com/ _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3657 besök totalt |