Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '90 - SÅLD
48 besök senaste veckan (454469 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 47, 48, 49, 50  Nästa>>
   
RS 1800
Göteborg



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Jan 2016 09:51     Citera

Det går långsamt framåt, gifte mig i somras, skaffade en liten valp höstas. Så har inte blivit så mycket garagetid som man hoppats på. Målet är att den skall startas innan sommaren så vi faktiskt kan köra på OGP i sommar och inte bara sparka däck i depån...

Det som är kvar är för att köra:

1. Färdigställa elen. Mesta av kablagen är original DTM men saknade några. Dessa är i princip klara, beställde idag dom sista kontakterna från ITT/Cannon (dyrt) Köpte också rätt crimp-verktyg med positionerare (också väldigt dyrt...). Men crimper gärna dessa istället för att löda, originalet var också crimpat. Sen skall VEMS:et koppas ihop med original DTM motorhärva och VEMS:et installeras i den tömda Bosch MS 2.7 boxen

2. Avgassystemet, har en bakre burk, men behöver få tillverkat från grenrör och till bakre burken, men har ingenstans att svetsa.

3. Bränslesystemet, behöver beställa slangar och spridare

4. Diffkylning, behöver nytt kyl och slangar till dessa.

5. Ny mappning

Här är iaf lite blandade bilder på vad som hänt:



Fick gjutet av original backspeglar i kolfiber, letat efter dessa många år. Men lyckades till slut lösa ett par avgjutningar från Tyskland. Ska fixa lite bättre bilder på dessa



Sen har jag även fått på oken och skivor fram. Fick specialtillverka nya bells som passar med AP Racing Pro 5000 skivor som hade anna bultcirkel än Brembo skivorna som användes i DTM.


Det mest i kupén är på plats, saknas här är den stora kabelstammen för huvuddelen.


Stora kabelhärvan i princip klar. Saknar kontakterna, dom skall jag förhoppningsvis kunna få till inom två veckor. Givetvis Raychem DR-25 krympslang och Raychem Spec 55 kabel.



Har även byggt en kopia på Bosch DCU1 enheten. Denna tar motorvärden och visar på dom två LCD-displayerna bredvid varvräknaren. Den tar data från VEMS:et via AIM-protokollet och värdena visas enligt samma spec som original Bosch-enhet. Även lampor för oljetryck och ECU-fel är inkopplade så sjunker trycket eller om VEMS:et kastar felkoder så tänds lampor. Fick tag på instruktionsböcker för DCU-enheten så min kopia på boxen skall fungera exakt som originalet. Har en video på första prototypen, den är inte exakt som originalet. Skall fixa en ny video där jag går igenom alla värden på den färdiga enheten. Man byter input med en ratt på centralboxen på kardanen:

Testar att lägga in videon jag postade på Facebook, skall lägga upp det på youtube om det inte funkar för er:

https://www.facebook.com/1555801461322415/videos/1690769231158970


_________________
:: Mikael Lindqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
RS 1800
Göteborg



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Jan 2016 11:19     Citera

Här är en bild på verktyget med, detta är alltså för att crimpa kontakterna, antingen 12, 16 eller 20AWG. Elfa tar bara 7000kr för positionerare och tången.... Betydlig billigare från USA om man säger så.

Sen behöver man ett verktyg för att sätta i kontakterna i kontakthuset. Kommer bli ett härlig jobb....




Verktyg för att sätta i kontakter


_________________
:: Mikael Lindqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
E21 Racing
Gävle



Här sen Jan 2004
Inlägg: 2709



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Jan 2016 11:33     Citera

Wow, lika roligt varje gång att se bygget gå framåt, galet och helrätt!


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racerbil
BMW 325i E46 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11446



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Jan 2016 11:56     Re: Citera

RS 1800 skrev:
Här är en bild på verktyget med, detta är alltså för att crimpa kontakterna, antingen 12, 16 eller 20AWG. Elfa tar bara 7000kr för positionerare och tången.... Betydlig billigare från USA om man säger så.

Sen behöver man ett verktyg för att sätta i kontakterna i kontakthuset. Kommer bli ett härlig jobb....




Verktyg för att sätta i kontakter


Nice

Hyr gärna den i en vecka sen


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cammo
Västervik



Här sen Mar 2006
Inlägg: 4307



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jan 2016 09:14     Citera

Det är så underbart nördigt att till och med ha DTM kablar i bilen. thumbs up


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med N54B30 Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxtuning.se www.gikturbo.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
super7
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3791



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jan 2016 10:10     Re: Citera

RS 1800 skrev:
Sen behöver man ett verktyg för att sätta i kontakterna i kontakthuset. Kommer bli ett härlig jobb....


Verktyg för att sätta i kontakter

Det är väl så att man använder det där verktyget för att ta lös kontakter
från kontaktstycket.

Så är då liknade kontakter på jobbet


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MaZ
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 16226



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jan 2016 11:48     Citera

Att demonteringsverktyg behövs är standard men att behöva verktyg för att montera..?

Kul att se att du inte släpper detaljnivån!
Har du köpt rätt tejp till kablagen? 😉


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
RS 1800
Göteborg



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jan 2016 16:19     Citera

Som jag förstått det så är det ett verktyg för att föra in den crimpade kontakten i kontaktstycket. Man placerar den i verkyget och för in den tills den klickar. För att ta ut den så tar man den bakvägen så att säga.

Hoppas få hem allt i veckan så man kan börja med lite terapiarbete i köket.

Johan var hemma i helgen så vi fick massvis gjort.

Plockade isär diffpump och filter, pumpen var som ny inuti men filter har minsann fångat upp både det ena och andra...


Sen har även fotplattan med integrerad gaspedal fått sig en rejäl uppfräschning all gammal färg är borta och Rolle har svetsat gaspedalen som fick modifieras lite. Toppjobb, nu ska den bara anodiseras blå så blir den som ny.





_________________
:: Mikael Lindqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
RS 1800
Göteborg



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jan 2016 14:00     Citera

Bjuder på en till fin bild från OGP på Nürburgring i somras



_________________
:: Mikael Lindqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
RS 1800
Göteborg



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jan 2016 16:05     Citera

Fick hem ala kontakter från ITT/Cannon idag, läste på lite och enligt instruktionerna så skall verktyget användas vid montering, går kanske utan med, har inte testat. Men lär underlätta när man över 50 kablar som skall in ett väldigt litet kontaktstycke.



_________________
:: Mikael Lindqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
RS 1800
Göteborg



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Maj 2016 17:31     Citera

Uppdateringsfrekvensen är dålig så det blir en liten uppsamling. Målet är åter igen Oldtimer Grand Prix på ringen i augusti. Man kan väl säga att chanserna är betydligt större iår, men lite småsaker kvar att fixa. I helgen fick vi iaf ordning på elsystemet. Vet inte hur många timmar vi har lagt på detta, men vi har haft tur som fått elscheman från AMG som har hjälpt oss att få ihop orignalhärvorna med det som vi har behövt nytillverka. Men nu både lyser det och blinkar. Nästa helg blir det att få ihop motorstyrningen. Den enda som jag saknar i delar är egentligen ett DTM expansionkärl, har nog ett på gång från Tyskland, men dom skall leverera med...


Hämtade lite delar som var klara på anodisering idag. Nedan har vi fotstödet med den integrerade gaspedalen. Denna version användes av AMG 89 och på vissa bilar även 90. Från 91 blev det kolfiber. Sen har vi fästet för bromsbalansjusteringen, samt ett fäste till Bosch Motorsport tändspolarna. Som jag hoppas kan få igång.


Provmonterat fotstödet


Sen har vi den färdiga elcentralen, det främre kontaktstycket var ca 40 kablar till, tog mig och Johan en hel dag att få till allt..Den svarta ratten är för att byta vad som skall visas på instrumenten, samt resetknapp för instrumenten


Sen har vi sista prototypen av instrumentet innan det monterades i panelen. Så fort motorhärvan är klar så kommer det nya bilder på slutresultatet.


Ny uppdatering hoppas jag komma lite tidigare nästa gång.


_________________
:: Mikael Lindqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
bilnicke




Här sen Jul 2008
Inlägg: 95



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2016 18:06     Citera

Även om jag i princip bara är intresserad av BMW, så tycker jag att det här bygget är riktigt intressant!

Kul när ni håller en så hög nivå på bygget, samt försöker komma så nära som möjligt till riktiga DTM grejer, men att ni även håller en hög standard på utseende och puts! thumbs up

Jag måste bara fråga var ni lämnade in grejerna för anodisering, var det i Göteborgstrakten?

Mvh NK


_________________
Niklas Kallbom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RS 1800
Göteborg



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2016 20:53     Citera

Tack! Vi brukar lämna på Pollux ute i Torslanda. Bra och snabb service, dom har minimumpris på 550kr plus moms. Så försök ta allt i ett svep


_________________
:: Mikael Lindqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MaZ
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 16226



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2016 21:51     Citera

Var tvungen att skriva det tusende svaret...

Blir sjukt bra detta, har du några riktiga stoppers kvar eller är det bara att jobba igenom nu eller?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
RS 1800
Göteborg



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2016 07:49     Citera

Grattis till 1000:e inlägget Maz, t-shirt kommer på posten.

Skämt åsido, det är inga stora grejer kvar, saknar ett expansionskärl, några slangar till bränsle och olja, behöver 4 spridare till. Det som kan skita sig är att något med motorstyrningen krånglar när det skall kombineras med originalhärvan, något skiter sig under mappningen. Sen måste grenröret svetsas om för att någon har använt DTM-grenröret med en 8v topp så flänsarna är utbytta, samt att bakre dämparen till DTM-avgassystemet har blivit ombyggd och ser ut som fan. Så den behöver kapas upp och svetsas om igen.

Inga stora saker men motorstyrningen kan bli en lång historia.


_________________
:: Mikael Lindqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
RS 1800
Göteborg



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2016 19:20     Citera

Förbereder för helgens stordåd. Hoppas verkligen att vi kan få kopplat in VEMS:et i helgen. Har monterat tillbaka spolarna på fästet som jag hämtade på anodisering, varje spole har cirkulära kontaktdon med karossgenomföring in till kupén där det kopplas ihop med Motronic-härvan. Dessa kommer från en 90:A. 91 kom det en mindre spole med ingjutna tändkablar vilket tyvärr gör att man får kasta både spole och kabel om dom pajar. Men dessa har alltså lösa tändkablar




_________________
:: Mikael Lindqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
RS 1800
Göteborg



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2016 20:09     Citera

Har börjat med soppasystemet. Org. kolfiberkåpa för tanken har jag fått tag på från Tyskland, från en 91:a men ändå. Under döljs hela paketet med pumpar och tank. Det som skall till är genomföringen för kontaktstycket till pumpkablaget, det men ser liggandes ovanpå alu. locket. Tyvärr saknas org. kolfiberlock så fick snickra ihop ett i alu tills vidare.

Ska försöka få till lite färg med runt tornen bara


Sen fick jag hem slangkopplingar. Under locket är det lite bla AN och MM. Under huven blir det dock enbart MM och då är kopplingarna förstås guld/svarta


_________________
:: Mikael Lindqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elCrillo
Kalmar



Här sen Okt 2011
Inlägg: 544



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2016 20:41     Citera

Favvotråd...! thumbs up
Drömmer om samma grejj som du gör fast på en Alfa 155...


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 Q4 -93;
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MaZ
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 16226



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2016 21:00     Re: Citera

elCrillo skrev:
Favvotråd...! thumbs up
Drömmer om samma grejj som du gör fast på en Alfa 155...


+1

Jag har en 155 V6 -96 stående...


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
RS 1800
Göteborg



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2016 21:04     Citera

Då tycker jag herrarna försöker ta sig till Oldtimer Grand Prix och Tourenwagen Revival. Denna var nämligen med på senaste Revival på Sachsenring i helgen. Skall försöka få bekräftat att han även kommer i augusti till OGP på ringen



Mer bilder på denna som är en 96:A

https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.10154282184114936&type=1


_________________
:: Mikael Lindqvist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MaZ
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 16226



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2016 21:10     Citera

Danners gamla harv det där.
Kommer det en -93:a så kan ni ju försöka hålla mig borta.

Det skulle som sagt vara sjukt kul att haka på, hur ligger planerna? Överskott eller underskott av bilar t ex?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '90 - SÅLD
48 besök senaste veckan (454469 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 47, 48, 49, 50  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.144 sec)
Webbrowser render:
sec