Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
korta krängningshämmare?
1591 besök totalt
ProbeTURBO

Här sen Jun 2003

Trådstartare
korta krängningshämmare?

Jag är något av en nybörjare med bilar (endast 20 bast) så här kommer en inte alltför dum fråga,

Vad jag kan förstå av att titta på krängningshämmarna och att bilen blir styvare av att sätta dit grövre stag, är för att den fungerar som en torsionsstag. När bilen kör i en vänster kurva, blir det mer kraft på vänster hävarm, vilket då vrider ner höger hävarm som i sin tur vrider ner karossen?

borde det inte gå att korta hämmaren i längs riktning för att få samma resultat som att gå upp i dimension?

Finns det något vettigt i denna tråd eller är allt fel?

mvh. Calle,

snart ägare av en 200 kusars Probe GT
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Alldeles riktigt, du kan ju dessutom göra ett justerbart klämfäste så att du kan justera styvheten genom att ändra hävarmen...

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fast man kan inte gå hur långt som helst med kortningen.
man når till slut materialets permanenta deformationsgräns och då går den av, alternativt får den en deformation som ej återgår till den ursprungliga formen.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ProbeTURBO

Här sen Jun 2003

Trådstartare
vad kul att man kan komma på egna ideer, och att de stämmer också....

Inom vilka gränser kan man kapa staget? Jag har inga mått i huvudet, men jag tror att stagen är cirka 15-20mm diameter, och hävarmen är väl crika 10-15 centimeter.

bak (där bilen är oroligast) kan man enkelt vända på bussningarna som håller i staget, då kortas den cirka 5 cm. är det en vettig siffra?

hur skulle man gå till väga med ett justerbart fäste? någon som har erfarenhet eller till och med bilder?

sist men defintivt inte minst, tack för ett snabbt svar! väldigt bra forum det här
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Har du eller nån polare en digitalkamera? Vore kul o se hur det ser ut.

Jo... är du snäll o läser igenom forumreglerna en gång till (om signatur/användarnamn).

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: korta krängningshämmare?

ProbeTurbo skrev:

Vad jag kan förstå av att titta på krängningshämmarna och att bilen blir styvare av att sätta dit grövre stag, är för att den fungerar som en torsionsstag. När bilen kör i en vänster kurva, blir det mer kraft på vänster hävarm, vilket då vrider ner höger hävarm som i sin tur vrider ner karossen?
borde det inte gå att korta hämmaren i längs riktning för att få samma resultat som att gå upp i dimension?
mvh. Calle,
snart ägare av en 200 kusars Probe GT

Tänk på att du ska använda så myket krägningsrörelse som bilen tillåter.
Blir den konstig får du dämpa rörelsen på rätt sät med stötdämparinställningen. Bara du inser att det inte går ut på att få bilen att sluta kränga, utan att du använder krägningen som en sidledes fjädring. Du måste även ha en balans proportionellt sett mellan hur mycket av krägningen som bärs upp av de vanliga fjädrarna och själva K-fjädrarna.

Bry dig inte om i fall jag låter krånglig. Jag vill bara så små frön. Så fråga på......

Göran Malmberg.

korta krängningshämmare?
1591 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande