| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vinande slutväxel
|
1308 besök totalt |
|
Vinande slutväxel
Vad gör man åt en vinande slutväxel, och vad brukar vara orsak till ljudet? Är lager slut? Är ingreppsytorna på kronhjul slitna? Brukar man kunna åtgärda fel/renovera? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Är det en BMW slutväxel?
I så fall brukar jag bara byta till helsyntetisk Castrol SAF-XJ och trycka i ett par Bilsom i öronen...
Verkar vara en sjuka med transmissionen överlag på BMW att de viner och tjuter lite bäst det vill, har kört över 4000 mil med vinande låda och slutväxel i en gammal bruksbil.
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
||
BMW ja
he he, jo det kan nog vara en lösning, med fin olja om den skall sitta i vinterbilen.
Det hela kom sig an på att jag såg en E39 M5 diff på annons, med dylik deffekt. Tänkte renovera och hysta upp den i V8 turbo bygget, med E39 bakvagn. Dvs om det var något att ha. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
M5 slutväxlarna har jag dock inte hört att de brukar låta särskilt mycket...
Den ska ju tåla en del pulver, om den blivit bytad för att den låter i en e39 borde det vissla rätt bra från den med tanke på hur mycket oljud som filtreras bort i en sådan välisolerad gubbil som e39 M5.
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vinande slutväxel
|
1308 besök totalt |