| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
stel eller delad bakaxel?
|
1462 besök totalt |
|
om man ska bygga om en framhjulsdriven bil till bakhjulsdrift vilken bakaxel är lättast att montera.. rätta mig om jag säger fel men en stel som tex volvo har eller en delad som bmw blir det stor skilnad på vägholningen om man har stel eller delad. mvh martin _________________ martin strandberg |
||
|
Re: stel eller delad bakaxel?
Det är lika lätt/svårt att få dit vilken du än väljer. Olika tänk bara. En dålig delad (traskig geometri) är sämre än en stel, men en bra delad (bra geometri) är bättre s.a.s _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Jag har bara fått för mig att en stel är "lättast"? De är ju som de är så att säga.
Dit med en 3, 4 eller 5 länk sen e d klart. Finns det några enkla delade axlar att montera? Sierra har ju en i ett paket. Bmw med? |
||
Som du säger, så kan man tro att det är lättare med en stel än delad, men det beror nog på hur utgångsobjektet ser ut/är konstruerad. På en stel måste det till längsgående och tvärgående stag samt ett hyggligt utrymme för axeln att röra sig. På en delad typ BMW/Sierra så krävs 3st infästningspunkter för att paketet skall sitta på plats och betydligt mkt mindre plats för dom rörliga delarna. Har man då en Fwd-kaross, så blir det nog mindre jobb med en delad axel. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Kan faktiskt hålla med här. För en massa år sen var jag inblandad i ett litet projekt. Det skulle byggas racerbil av en Honda Prelude -80 nånting. Framhjulsdriven, liten och lätt.
Vi kom såpass långt att vi fick dit en bakaxel från Ford Granada, delad och jättebred. Inga stora konstigheter egentligen, vi kapade helt sonika ur golvet i skuffen, rullade in bakvagnen och sänkte ner karossen till den planerade markfrigången. 5 cm... Tyvärr kom vi inte mycket längre än så pga lite meningsskiljaktigheter, men det var ett friskt försök iaf. Saknar nästan Preluden lite nu, den hade en himla tuff kaross...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1462 besök totalt |