Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromskylning med värmeavledande kylflänsar
2765 besök totalt
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Jag hittade en tråd på www.pelicanparts.com i Porsche 911-forumet om bromskylning. Det skiljer sig en del från de andra trådar jag läst om kylning här, där och på andra forum. Man monterar ett bleck med kylelement mellan kolven/kolvarna och belägget och leder ut värmen till kylfllänsar som avleder värmen. För mig är detta en nyhet, men jag skulle gärna höra kommentarer och information om tidigare experiment på detta, om det gjorts.
Bild lånad från Pelican parts-forumet:

Tråden: http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?s=d40759f7e1d892dd77b8b2 . . . .

Bild från Pelican parts egen hemsida där de har kit för försäljning:

Länk: http://www.pelicanparts.com/catalog/shopcart/911M/POR_911M_BRKprf_pg7. . . . .

Funkar detta låter det som ett enkelt ingrepp om man ligger på gränsen för vad ens bromsar klarar av, men nu väntar jag på alla kommentarer .

Saab 9-3 -07
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det funkar säkert bra. Problemet är väl snarast att man måste ha monsterfälgar i förhållandet med skivstorleken för att få plats med dom

Anders Bisting
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

oavsett hur du löser det med peltierelement (eller är det det där bara kylflänsar till beläggen?) så blir det bara ännu mera värme som skall bort.
Vattenkanaler i oken så man kan använda dem som "kaffebryggare" tror jag mera på (dvs bortkokningen av vatten i oken är det som pumpar fram nytt okokat vatten).
Att koka vatten är svårslaget när det gäller att "äta energi".

Det är ju oken+bromsvätskan som skall hållas "kall", beläggen får ju gärna ha arbetstemp.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej!

Detta funkar säkert som ett sätt att minska temperaturen som innduceras i bromsbeläggens baksida men kommer inte att hjälpa uppvärmning att skivan med medföljande utsmetning av belägg/sprickbildning i skivan när det händer.

Dvs. den kommer att minska överföring av värme till bromsvätskan och kokning av detsamma men skivor kommer fortfarande att gå varma. Jag skulle med andra ord försöka lösa roten i problemet och leda luften i skivans nav. Dvs. gammal hederlig kylscoop. Det kommer att minska skivans temperatur och på det sättet minska temperaut för omgivande system i ett svep.

Sen är jag ytterst tveksam om hur mycket värme dessa tunna plåtbitar orkar evakuera. En hård inbromsning genererar uppvärmmning av storleksordning 100-200kW per skiva. Detta ser ut som CPU-kylflänsar kan avleda 100-200W av värme på sin höjd.

Täby
Här sen Maj 2004

ok med vattenkylning efterfrågas. Kom!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Meningen med detta verkar ju vara att med standard bromsutrustning få bort den extra värme som får bromsarna att gå precis just lite FÖR varma, alltså utan att behöva byta ok, större skivor eller dra extra bromskylning.
Jag tror att en del av användarna som skulle kunna ha nytta av detta är sådana som använder sin bil ett fåtal gånger per år på bana, men som kanske har problem efter ett par tuffa pass. Ligger man precis på gränsen för fade-ning då borde detta kunna hjälpa en del.
Naturligtvis är det också så som dude säger att man måste ha platsen mellan fälg och ok tillgänglig för detta, men man borde kunna ändra en del på kylflänsarnas utformning och riktning för att få in denna lösning på mindre yta än i exemplet. Denna lösning är ju specifik för Porsche 911 med ett antal ok och till vissa fälgar.

Lite av min mening med denna tråd var att få diskussion om lösningen, men att direkt gå på vattenkanaler i oket känns som att det är att gå lite längre än som var meningen . Då har man redan passerat flera steg som att uppgradera belägg, ok och skivor. Detta är ju en bolt-on-lösning som man installerar på kort tid.

beepbeep har helt rätt i sitt resonemang om att man fortfarande får varma skivor, men denna lösning drar ju även ut en del värme från beläggen som annars hade gått in i oken och vätskan, så beläggen tappar en del av sin maxtemp. Arbetstemperaturen behöver man nog inte fundera över för den är nog tillräckligt hög .

I tråden på pelicanparts finns en länk till TRE som utvecklat flänsarna och där har de med ett diagram som visar skillnaden mellan körning med och utan dessa flänsar. I det fallet är det 20 % tempskillnad mellan dessa båda applikationer. Är det bara 10 % på en vanlig bil kan det vara det som behövs... Och utan att man investerar för mycket pengar i material eller kanske får ändra karossdelar för att få in luft till bromsnaven. Länk: http://www.tremotorsports.com/widepage.cfm?Node=10165

Saab 9-3 -07
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

StevQe: Vilken storlek skall oken ha? Vad skall de sitta på för bil?
Det är inte direkt ett kostnadseffektivt sätt att lösa problemet.
T.ex. kostar AP:s vattenkylda ok mellan 26- (6-kolvs) och 30000:-(8-kolvs) per styck.

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Vill du ha vattenkanaler i oket, löd fast vattenrör vid oket.

jag tror iochförsig mer på att evakuera värmen ur skivan.

På snöskotern kör jag motorkylvätskan mellan klotsen och kolven, det ger dels lägre maxtemp, men förhindrar dessutom att klotsen blir för kall under långa högfartssträckor utan broms.

--VVTS--
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Porschevärlden har av någon anledning alltid dragits med dylika tandläkarlösningar ... jag tror att det har med demografi att göra.

En 1400kg klump som deccellererar omvandlar 100% av sin rörelseenergi till värme. Det är tämligen lätt att räkna ut hur många Joule per sekund (dvs. Watt) det blir.

Det är lika lätt att räkna ut hur mycket värme denna <1mm tunna och 4 cm breda plåtbit orkar överföra även om kylflänsarna bakom skulle vara 100% effektiva. Det finns trevliga tillbehör till bla.a. Solidworks som räknar ut termisk överföring. Själv tror jag att detta är fjärt i septembervinden, som Arne Anka skulle säga.

Detta är en till lösning i stil med "Cool Collar" (en kylsflänsstrumpa som man drog på oljefiltret på 911:or)...dvs. samma totalt meningslösa produkt som inte gör någon skada men är lika effiektiv som magmuskelmaskin från TV-Shop .

Du kan ge 1000:- för den, 1000:- för Cool Collar eller så kan du fixa ett kylscoop och lösa problemet.

Pengar är pengar...Hänt Extra säljer, det borde denna produkt också.

Täby
Här sen Maj 2004

triss skrev:
T.ex. kostar AP:s vattenkylda ok mellan 26- (6-kolvs) och 30000:-(8-kolvs) per styck.

Men gsus! Jag trodde det fanns standard på någon bil. Jag är inte ute efter någon speciell bil, men 26 000 var ju i värsta laget

Jag tänkte att om det bara kostade några hundringar med (det är ju lite frästa kanaler + nipplar) så skulle det bli ett bra komplement till att kyla skivan. Men ack så fel jag hade...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

SteQve skrev:
triss skrev:

Men gsus! Jag trodde det fanns standard på någon bil. Jag är inte ute efter någon speciell bil, men 26 000 var ju i värsta laget

Jag tänkte att om det bara kostade några hundringar med (det är ju lite frästa kanaler + nipplar) så skulle det bli ett bra komplement till att kyla skivan. Men ack så fel jag hade...

Ska tydligen vara ganska vanligt på WRC bilar, de körde med det i NASCAR ett tag också. Kylvätskan cirkuleras mellan ok och en kylare så inget vatten förångas. Detta är dock mer ett komplement till luftkylning av skivan.

Finns annars "isolering" av kolvarna i oken för att reducera värmeöverförelsen till bromsvätskan. Likt dessa kylflänsar skulle jag dock förvänta mig att effekten av detta är mycket liten.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

beepbeep skrev:
Porschevärlden har av någon anledning alltid dragits med dylika tandläkarlösningar ... jag tror att det har med demografi att göra.

En 1400kg klump som deccellererar omvandlar 100% av sin rörelseenergi till värme. Det är tämligen lätt att räkna ut hur många Joule per sekund (dvs. Watt) det blir.

Det är lika lätt att räkna ut hur mycket värme denna <1mm tunna och 4 cm breda plåtbit orkar överföra även om kylflänsarna bakom skulle vara 100% effektiva. Det finns trevliga tillbehör till bla.a. Solidworks som räknar ut termisk överföring. Själv tror jag att detta är fjärt i septembervinden, som Arne Anka skulle säga.

Detta är en till lösning i stil med "Cool Collar" (en kylsflänsstrumpa som man drog på oljefiltret på 911:or)...dvs. samma totalt meningslösa produkt som inte gör någon skada men är lika effiektiv som magmuskelmaskin från TV-Shop .

Du kan ge 1000:- för den, 1000:- för Cool Collar eller så kan du fixa ett kylscoop och lösa problemet.

Pengar är pengar...Hänt Extra säljer, det borde denna produkt också.

thumbs up

Skruva banåkabil
2765 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande