Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 DL -83
1 besök senaste veckan (2134 totalt)
Fredrik__A

Här sen Nov 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Ja, jag lägger upp mitt lilla projekt här med, ligger även uppe på TPC's forum(http://forum.turboperformanceclub.com). Alltid trevligt att höra andras tankar o lösningar som man själv kanske inte tänkt på. Har kollat genom flera andra projekttrådar o känner väl att jag hållls på en nååååågot lägre nivå än ni andra här. Samtidigt är just det en stor anledning till att jag lägger upp mitt projket här, känner att det finns mycket kunskap att hämta.

Vi börjar väl från början.
Jag är en förhållandevis ung man, fyller 21 år nu den 10 december. Har alltid älskat bilar, men aldrig varit mycket för att skruva typ.
Mitt största projekt hittills var när jag i 15-16 års åldern bestämde mig för att jag skulle bygga en egen a-traktor. Köpte mig en Volvo 760 -82 reggad med 240 turbomotor och manuell låda. På den tiden var man likadan som man är nu, man var så sugen på att handla, så man kollade inte på flera bilar, utan man köpte första bästa. Det straffade sig naturligtvis efter ett tag när man insåg vilket skräp det var man köpt. Men man ville ju ändå fullfölja det man börjat på nåt vis. Så jag o far fick den till slut reggad som traktor med dieselsexa o allt.
Sen dess har man knappt skruvat bil, förutom ett litet inhopp i jänkarträsket förra året med en Chevrolet Bel Air -62 som jag fick byta låda på.

Så har vi då kommit till dags dato. Nu har jag fått för mig att jag ska ta mig an ett större, mer tidskrävand och framförallt dyrare projekt än tidigare. Utgångsobjektet är en Volvo 242 DL -83 som jag köpte i augusti månad i år i Åmål. Jag är femte ägaren på bilen, som är i för sin ålder mycket bra skick i plåten, den har också bara gått knappa 14000 mil. Så utgångsmaterialet vad gäller bil kunde inte blivit myclet bättre. Finns två små rosthål i golvet, men överlag som sagt mycket fint.
Denna bil har jag då tänkt bygga om med en Volvo 850 turbomotor, ZF växellåda från en BMW, uppgradera väghållning och bromsar, bygga bur, montera ordentliga "sitta-still"-stolar o bälten, skrapa, blästra och lacka. Sen blir det diverse smågrejor med så klart efter vägen, men det är väl de stora förändringarna.

Dagsläget ser ut som sådant att jag har rensat karossen totalt och rivit isär motorn för renovering. Karossen ska hängas upp och göras iordning så snart som möjligt. Motorn ska som det ser ut nu lämnas till TM Racing i Katrineholm senare i vinter/vår för renovering.

Tanken med bilen är att den ska kunna användas på gatan(ska vara gatreggad) men även att jag ska kunna prova på att köra på bana med den. Då inte så mycket "rattlås-race" utan vanlig/riktig bankörning på diverse träffar runtom i landet. Som det ser ut nu så kommer bilen inte vara klar förrän sommaren 08.

Ja det var väl ungefär det jag hade att berätta just nu. Kommer naturligtvis uppdatera så ofta jag kan. Börjar med att lägga upp ett par bilder hur det ser ut i garaget idag, så får ni hemskt gärna lämna lite kommentarer. Behöver lite uppmuntran, byggsuget har avtagit lite

































































































5 växlad ZF från BMW


GLT kammar


Portad topp. Dock inte säker på om jag ska använda mig av den. Han som ska sätta ihop motorn ville ev bygga en ny topp, vi får väl se hur det blir.







Säg till om ni vill ha bilder på nåt särskilt eller vill slippa se nånting


Tack för mig så länge


Fredrik

_________________
Fredrik Andersson
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



Citat:
Han som ska sätta ihop motorn ville ev bygga en ny topp, vi får väl se hur det blir.


Vem är det ? kanske nån man känner till....

Fint projekt ... du verkar inte behöva slita ut dig på rostlagning iaf

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
Fredrik__A

Här sen Nov 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Tack tack! Rostlagning var det jag siktade på innan att kunna slippa, finns ju inget värre

Det är Thomas på TM Racing som jag pratat med som antagligen ska bygga topp och resten av motorn. Riktigt trevlig kille. Men det är det ekonomiska som måste lösa sig innan det blir nåt med det, bygga motor är tydligen inte gratis


Fredrik

_________________
Fredrik Andersson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Hur många hästar får man som max ha i en 240 när man byter motor?
Citera
Fredrik__A

Här sen Nov 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
196 hk utan ventilerade frambromsar och/eller 1031 bakaxel. Med ventilerade frambromsar och 1031 axel får man ha 220 hk och 275Nm.


Fredrik

_________________
Fredrik Andersson
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544



Härligt fredrik! Roligt med flera 240isar på banan till sommaren

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Fredrik__A

Här sen Nov 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Roger Brorsson skrev:
Härligt fredrik! Roligt med flera 240isar på banan till sommaren


Får se vilken sommar det blir bara

Fredrik

_________________
Fredrik Andersson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Fredrik__A skrev:
196 hk utan ventilerade frambromsar och/eller 1031 bakaxel. Med ventilerade frambromsar och 1031 axel får man ha 220 hk och 275Nm. Fredrik

Det öppnar ju för en hel del intressanta motorbytesmöjligheter.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 DL -83
1 besök senaste veckan (2134 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande