Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur spärrar man en 50/50 4wd låda till bara framhjulsdrift?
1330 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Audi V6 S4 vxllåda.
Kan man ta bort något från innanmätet i växellådan för att tjäna vikt också? (om man inte ska nyttja bakhjulsdriften..

Sthlm
Här sen Apr 2005

Re: Hur spärrar man en 50/50 4wd låda till bara framhjulsdri

Turbo² skrev:
Audi V6 S4 vxllåda.
Kan man ta bort något från innanmätet i växellådan för att tjäna vikt också? (om man inte ska nyttja bakhjulsdriften..

Ursäkta att jag inte har svaret på din fråga men varför ska du göra så? Hade det inte varit roligare att göra tvärt om?

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re: Hur spärrar man en 50/50 4wd låda till bara framhjulsdri

wipe skrev:
Turbo² skrev:
Audi V6 S4 vxllåda.

Ursäkta att jag inte har svaret på din fråga men varför ska du göra så? Hade det inte varit roligare att göra tvärt om?

För att man ska sätta den som mittmotor kanske...?

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Synd att utgå ifrån DSY-lådan som förmodligen är rätt dyr. Betydligt bättre att använda en Audi A8 låda sitället, den för FWD. Men vad är det du vill göra? Jag menar, även om 01E-familjen är väldigt fina 4wd låsro så kanske det finns fler lådor inom Audi/VW som funkar lika bra/bättre för din applikation?

om du nu prompt ska använda en DSY så finns det flera sätt att göra det på. Det snyggaste är att ta bort Torsen huset helt och sedan tillverka en rör-stump med splines som du pressar in i lådan för att låsa ihop PTo och axeln framåt. Sen är det bara att göra en ny kåpa till lådan och vips är den 20cm kortare (om inte mer). Du har då tagit bort en tungt gjutet hus, en Torsen diff, en utgående medbringare.

Återigen, vad vill du göra? Tycker det verkar synd att hacka sönder en DSY när en vanlig 01E funkar lika bra och kostar halva pengen.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Men kan man bulta på en A8 låda direkt på en AGB motor (S4an)?

Fördelen när man köper motorpaket är att man ofta får med vxllåda.

Finns det någon sprängskiss på DSY lådan där du kan visa hur du menar med torsen huset och rörstumpen?

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Det ska vara bolt on - det är ju dubbla bultmönster i lådan... Det finns några AGB konverterade Audi coupéer i USA och Europa och de har inte använt DSY låda - jag vet bara om ETT enda bygge som använt DSY i nåt annat än S4:a och det är Elijah Hallens S4 2.2 - en helt annan historia. Hur som, den ska passa eftersom alla 01E är lika oavsett årsmodd (om vi inte pratar de absolut senaste lådorna).

Har du sett hur en Torsen ser ut? Det är främre "struten" på den som du tillverkar, en hylsa med splines både för PTo och fram-pinjong. Har planer på att bygga spole till min låda - du skulle ju klara dig med en halv-spole egentligen.

Jag håller med, det är ju typ sopenkelt att köra med DSY:n - bra låda, du vet att det passar osv. Riv isär bakre huset på den så du ser Torsen diffen, sen tror jag du förstår hur jag menar. Även om dy behåller själva huste för lagringensskull så har du ändå lättat lådan rejält!

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Skruva banåkabil
1330 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande