Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Bilder o videos
Välbyggd Volvo 240
tråden läst  
10611 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3  Nästa>>
 
   
Karlsson
Vaggeryd





Här sedan: 24 Jan 2003
Inlägg: 1839
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2006 15:47     Välbyggd Volvo 240 Citera

Vet inte om denna varit upp tidigare, hittad den inte iaf. Mycket imponerande 240.

www.ofiengineering.se


_________________
/Andreas Karlsson
Dodge Challenger Hellcat 2015
Volvo XC90 D5 2017
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7473
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2006 17:18     Citera

OJ
Mycket jobb nedlagt i den bilen.


_________________
Jocke Hellqvist.
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Daniel Steiner
Lund



Hjälpmoderator

Här sedan: 07 Apr 2003
Inlägg: 4169
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2006 18:11     Re: Välbyggd Volvo 240 Citera



Wah

Han har en del grejjer på den där jag hoppas han kan göra fler av...


_________________
Daniel Steiner
http://www.VombsMotorsport.com
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
erikjakan
Sockholm





Här sedan: 31 Dec 2004
Inlägg: 5435
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2006 18:55     Citera

Den killen är sjuk!

Så otroligt imponerande att jag kräks

MVH Erik


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
j-fransson
Arvika





Här sedan: 04 Okt 2005
Inlägg: 95
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2006 19:15     Citera

fy fan vad jobb
Bygger rallycrossbil av en 240 och försoker att lätta lite men jag skulle aldrig komma på tanken att borra ur stången ur styrväxel
Men nu vet ja att man kan göra de


_________________
Johan Fransson
http://www.franssonsracing.zoomin.se
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bert Svensson
Ryd Småland





Här sedan: 17 Nov 2002
Inlägg: 633
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2006 20:13     Citera

jämför man sig med det bygget så ser ju det mesta ut som man byggt med slägga och spett

Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Hjälpmoderator

Här sedan: 09 Jan 2003
Inlägg: 7877
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2006 21:20     Citera

Ja JÄ.... snyggt.
Men är det rätt??? (jag tittade på typ bak och framvagn)

Jag blir lässen i ögat när folk bygger SNYGGT men fel/obra.
2 st spåntana saker
1. Flytta upp panardstaged???
2. Ingen casterjustering fram.

Jag vill inte förringa killen arbete min i min värd är rätt viktigare än snyggt.
Hmm men jag är fullständigt funtionsinriktad.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Andreas Lidström
Mantorp





Här sedan: 09 Nov 2002
Inlägg: 8281
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2006 21:41     Citera

fuling skrev:
Ja JÄ.... snyggt.
Men är det rätt??? (jag tittade på typ bak och framvagn)

Jag blir lässen i ögat när folk bygger SNYGGT men fel/obra.
2 st spåntana saker
1. Flytta upp panardstaged???
2. Ingen casterjustering fram.

Jag vill inte förringa killen arbete min i min värd är rätt viktigare än snyggt.
Hmm men jag är fullständigt funtionsinriktad.


Ville inte säga ngt...och nu slapp jag.

Sjukt trevligt hantverk dock. thumbs up


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Emil Jönsson
Ängelholm





Här sedan: 13 Jun 2005
Inlägg: 843
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2006 22:57     Citera

När man ser testfilmen från nått flygfält så ser den inte särskilt stabil ut när han svänger tycker ja.. Och den spinner ju heldlöst när han ger fullt.. men kanske ska va så..

Annars fint bygge


_________________
Emil Jönsson
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Karlsson
Vaggeryd





Här sedan: 24 Jan 2003
Inlägg: 1839
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2006 13:20     Citera

Andreas Lidström skrev:
fuling skrev:
Ja JÄ.... snyggt.
Men är det rätt??? (jag tittade på typ bak och framvagn)

Jag blir lässen i ögat när folk bygger SNYGGT men fel/obra.
2 st spåntana saker
1. Flytta upp panardstaged???
2. Ingen casterjustering fram.

Jag vill inte förringa killen arbete min i min värd är rätt viktigare än snyggt.
Hmm men jag är fullständigt funtionsinriktad.


Ville inte säga ngt...och nu slapp jag.

Sjukt trevligt hantverk dock. thumbs up


jag regerade på burens infästningar i huvudbågen, men sen satt jag och förundras över allt annat han gjort.


_________________
/Andreas Karlsson
Dodge Challenger Hellcat 2015
Volvo XC90 D5 2017
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12840
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2006 15:26     Citera

Det är ett helt fantastiskt bygge.

Det finns en den som skulle gjorts annorlunda. Men han utger sig inte för att ha de slutgiltiga lösningarna på allt.
Tänk vad en sådan kille kan åstadkomma....när han får ner rutin på geometrier och annat.

RESPEKT..!!!


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Andreas Lidström
Mantorp





Här sedan: 09 Nov 2002
Inlägg: 8281
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2006 18:30     Citera

Det jag undrar över mest är vart han finner tiden?


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Otto Leffler
Solna, Stockholm





Här sedan: 16 Apr 2004
Inlägg: 144
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2006 18:45     Citera

Andreas Lidström skrev:
Det jag undrar över mest är vart han finner tiden?


Har ju tagit snart 8 år så det är ju inget som är gjort över vintern direkt
Sen har han ju stor hjälp av sitt jobb med att göra sånt som tar lång tid för oss andra att fixa, se http://www.ofiengineering.se/Personal.htm

Men bygget är verkligen thumbs up thumbs up


_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henrik Fredman
Bjärnum





Här sedan: 02 Nov 2003
Inlägg: 42
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2006 19:10     Citera

Andreas Lidström skrev:
Det jag undrar över mest är vart han finner tiden?


Jag jobbar ihop med ola så jag kan säga att han lagt all ledig tid och lite till på denna bil i dessa åtta år... Och pengar...
Det sjuka är att alla fixturer och dyligt som använts vid tillverkningen av detaljer varit i samma finish o lättade osv..
Nu har han ju börjat på en buss också och var det hamnar när den är färdig det vete gudarna..
Men hur som hellst så är det en hel skärpt kille... Och skulle det visa sig att något är felbyggt/konstruerat så kommer det att ändras i framtiden det lovar jag.
/Henrik

Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
fuling
Stockholm/Bromma



Hjälpmoderator

Här sedan: 09 Jan 2003
Inlägg: 7877
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2006 19:33     Citera

Citat:
Tänk vad en sådan kille kan åstadkomma....när han får mer rutin på geometrier och annat.


Det är då man man kryper under sin sten igen

Henrik:
Hoppas han inte tar vad vi skriver(negativt/kretik) som påhopp utan som info för att göra bilen bättre(mer rätt).


_________________
MVH Johan Sjölinder
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Henrik Fredman
Bjärnum





Här sedan: 02 Nov 2003
Inlägg: 42
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2006 20:35     Citera

fuling skrev:
Citat:
Tänk vad en sådan kille kan åstadkomma....när han får mer rutin på geometrier och annat.


Det är då man man kryper under sin sten igen

Henrik:
Hoppas han inte tar vad vi skriver(negativt/kretik) som påhopp utan som info för att göra bilen bättre(mer rätt).


Han tar det säkert inte negativt, skulle tro att han tar det till sig och funderar ännu mer bara.
/Henrik

Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ola Fischer
Bjärnum





Här sedan: 21 Sep 2005
Inlägg: 340
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2006 23:14     Citera

Hej allihopa!

Trevligt med folk som har egna ideer och kan komma med ifrågasättande kommentarer.

Jag undrar dock lite över frågan angående panhardstaget. Varför skall man inte flytta upp infästningen i karossen så det i "normalfjädrat" tillstånd är parallellt med marken? Alternativet är att flytta ner infästningen i axeln och vad är skillnaden rent geometrimässigt...? Det seriösa alternativet är givetvis att bygga dubbla A-armar och delad axel men det blir inte i detta chassiet i alla fall...

Vad det gäller framvagnen är den byggd för länge sedan med kortade R-sport dämpare som ändå är alldeles för långa till nuvarande chassiehöjd (markfrigång på ca 60mm). För att dämparna skall ha någon fjädringsväg kvar överhuvudtaget måste infästningen sitta så högt det är möjligt (jämför Hilmerssons Manta). I detta läget prioriterades camberjustering framför caster (går dock att justera minimalt i bärarmarna). Det som däremot påverkar styrgeometrin (bl.a Ackerman) är inflyttningen av styrstagen mot centrum av fjäderbenet. Detta prioriterades efter kort styrväg som nu är 1.7varv mellan fulla rattutslag. Fjäderbenen kommer byggas om med kortare dämpare och i annat material ihop med andra hubbar. Blir till att utvärdera nuvarande setup efter lite mer körning...

Buren är svetsad i huvudbågen på ett antal ställen men jag förstår inte riktigt vad som ser konstigt ut? Stagen under instrumentbrädan däremot är inte direkt optimala men även detta gjordes i ett tidigt skede då det prioriterades att använda delar av orginal kupefläkt. Så här i efterhand kanske inte den slugaste lösningen...

Testkörningen på Uråsa var den första testkörningen där motorn var någotsånär körbar och var tänkt att känna lite på bitarna. Det varade som bekant inte så länge men iaktagelserna stämmer bra med min egen uppfattning om bilens beteende - ganska lös i baken vid provocering. Det är ju ändrat på det mesta så hur mycket man kan justera återstår att se men med en viktfördelning på 52-48 borde det inte bete sig riktigt så här efter justering. Anledningen att det var lite dåligt fäste rakt fram beror nog på kombinationen smala (205) 8 år gamla däck, extremt skitig banbeläggning och runt 500 kusar. Med 240 slicksen och riktig beläggning borde rakt fram inte vara några problem även med 1.5 i laddtryck jämfört med dagens 0.8.


Delar fullständigt uppfattningen att funktion går före finish. Alla delar ser ut som dom gör av en enda anledning - för att prestera. Förövrigt har jag själv designat och tillverkat 99% av specialdelarna och det är detta jag ser som den största utmaningen. Tiden räcker tyvärr aldrig till även om sömnen har fått stå tillbaks många gånger...


Hoppas på fler kritiska funderingar
Ha det bra
/ola


Karlsson skrev:
Andreas Lidström skrev:
fuling skrev:
Ja JÄ.... snyggt.
Men är det rätt??? (jag tittade på typ bak och framvagn)

Jag blir lässen i ögat när folk bygger SNYGGT men fel/obra.
2 st spåntana saker
1. Flytta upp panardstaged???
2. Ingen casterjustering fram.

Jag vill inte förringa killen arbete min i min värd är rätt viktigare än snyggt.
Hmm men jag är fullständigt funtionsinriktad.


Ville inte säga ngt...och nu slapp jag.

Sjukt trevligt hantverk dock. thumbs up


jag regerade på burens infästningar i huvudbågen, men sen satt jag och förundras över allt annat han gjort.


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
fuling
Stockholm/Bromma



Hjälpmoderator

Här sedan: 09 Jan 2003
Inlägg: 7877
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Dec 2006 00:00     Citera

ola:
Trevligt att ha dig här thumbs up

Panardstag:
Flyttar man upp fästet i karrosen så höjer man rc(rollentrumet).
rc ligger mitt i panardstaget, det vill säga att att om man flyttar upp fästet i karrosen kommer rc högre.
Bilar med stela axlar ligger redan rc högt så att flytta upp mer känns jä... fel.

Caster:
Hmm iof är kanske inte caster justering nödvändigt om man har tänkt på att lägga den tämligen bra/rätt.
Vad har du för spindelvinkel??? (vinkel mellan en linje från nedre kulbult till cc topplagring och 90grder från hjulaxen)
Med MacÄckelben så brukar spindelvinken vara ca 12-15grder, ett min då är ca 5-6grd caster för att inte ytter hjulet skall tippa åt fel håll när man vrider på kringlan.
Finns även de som åker med betydligt mer caster, men då är det andra saker som spårar ur istället.

Bur:
Alla rör skall mötas i sluta treanglar.
om nu inte bilden gjuger så sitter bakåtsäverna i huvudbågen för lågt.
Hmm, det finns folk som är bättre rördragerier än jag. De får komentera mer.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kristoffer R
Billdal, Göteborg





Här sedan: 06 Sep 2003
Inlägg: 954
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Dec 2006 06:34     Citera

Grymt byggd kärra! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Hej ola och välkommen till Rejsa!

om vi nu är inne på förbättringar blev jag lite förvånad över fjäderkonstanterna.

Fram 89 N/mm och bak 66 N/mm.

om fjäderfästena är ungefär i samma härad som original borde det bli rejält överstyrt.

89N/mm fram är bra dock för banåka. Jag experimenterade mig fram till att en kvot F/R på en 240 borde vara ca 2,4 till 2,5 vilket borde ge ca 36 N/mm bak. Det var utan k-hämmare.

Med högt RC bak borde det bli:
1// Egenskapsmässigt ganska lömskt, dvs hänger i, hänger i, hänger i.... "hoppsan där släppte det".
2// Relativt sett ÄNNU mer krängstyv bak dvs mer överstyrt än fjädrarna säger.

Enklast ser ut att sätta panhardfästet i axeln i de öron som håller undre coiloversinfästningen.
Fästet i karossen blir till att sänka tyvärr där fanns ingen genväg.


_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Karlsson
Vaggeryd





Här sedan: 24 Jan 2003
Inlägg: 1839
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Dec 2006 09:46     Citera

ola Fischer skrev:


Delar fullständigt uppfattningen att funktion går före finish. Alla delar ser ut som dom gör av en enda anledning - för att prestera. Förövrigt har jag själv designat och tillverkat 99% av specialdelarna och det är detta jag ser som den största utmaningen. Tiden räcker tyvärr aldrig till även om sömnen har fått stå tillbaks många gånger...


Jag tycker absolut att det inte finns något som helst fel på finishen på bygget, världsklass. thumbs up


_________________
/Andreas Karlsson
Dodge Challenger Hellcat 2015
Volvo XC90 D5 2017
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12840
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Dec 2006 11:14     Citera

fuling skrev:
Alla rör skall mötas i sluta treanglar.
om nu inte bilden gjuger så sitter bakåtsäverna i huvudbågen för lågt.
Hmm, det finns folk som är bättre rördragerier än jag. De får komentera mer.


Jag tycker inte att det är någon panik med buren.
Vissa skaker skulle ha lösts på annat sätt.....men andra saker är bra.
Det "största" missen är , isåfall uppe i taket.....men det går att åtgerda med ett extrarör.

Sedan finns det vissa saker som skulle ställa till med problem vid en SBF-besiktning. Men det är ju en annan historia.

*****här ska det vara en bild***** men det funkar inte nu.****lägger till den senare***

Det största felet med bilen...och ägaren....är att den/han inte bor granne med mej..


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Bilder o videos
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Bilder o videos
Välbyggd Volvo 240
tråden läst  
10611 ggr 
1, 2, 3  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till första response:
sec (varav server render 0.324 sec)
Webbrowser render:
sec