Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Främre bromsskivorna skeva, pallar inte "trycket"
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9260 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
efter jag körde på gelleråsen har jag kännt att bromsskivorna fram är LITE skeva... så jag ska få nya på garantin .. men nu byter jag till värre bromsklossar och bättre bromsvätska .. det borde ju göra saken ännu värre för skivorna.. dvs. att det bara är en tidsfråga innan de nya skivorna blir skeva igen. (bättre bromsvätska gör ju tempen i oken lägre så dom har ju ingen negativ inverkan.. men tänkte bara ta upp det också.. typ.)

Givetvis har jag funderat på att kylning för frambromsarna. Men frågan om det räcker, med tanke på att skivorna blev skeva efter bara en halv dags körning på gelleråsen.

Kanske det är dags att skaffa STORA (tunga och hrm.. manliga ) bromsar?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Turbo² skrev:
efter jag körde på gelleråsen har jag kännt att bromsskivorna fram är LITE skeva... så jag ska få nya på garantin .. men nu byter jag till värre bromsklossar och bättre bromsvätska .. det borde ju göra saken ännu värre för skivorna.. dvs. att det bara är en tidsfråga innan de nya skivorna blir skeva igen. (bättre bromsvätska gör ju tempen i oken lägre så dom har ju ingen negativ inverkan.. men tänkte bara ta upp det också.. typ.)

Givetvis har jag funderat på att kylning för frambromsarna. Men frågan om det räcker, med tanke på att skivorna blev skeva efter bara en halv dags körning på gelleråsen.

Kanske det är dags att skaffa STORA (tunga och hrm.. manliga ) bromsar?


Klassiker är att skivorna slår sig. De nya kommer att göra likadant oavsett bankörning eller ej. En grej jag hörde från ett svenskt bilföretags kunniga mekar är att man kör skivorna till de är helt skeva, därefter svarvar man dem och så slipper man problemen en lång tild framöver.

Bilföretagets bilar fick mekarna dock inte göra så på, utan skivorna skulle bytas ut, vilket innebar att bilägarna kom tillbaka med samma symptom efter ett tag igen, och fick nya skivor - igen! Särskilt vanligt på automatlådebilar. Mekarnas egna bilar var dock problemfria efter svarvning.

Mycket käringbroms (långa "halvhårda" inbromsningar) tenderar att slå en skiva snabbare än riktig (hård) användning. Typiskt vanligt för att slå en bromsskiva är "lätta" motorvägsinbromsningar från 160 - 100.

Se till att få behålla dina gamla skivor, få dem svarvade och använd dem när du ska "ful"-köra.
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
hmm...
jag använder ju bilen till både bana å vardags så jag vill ju inte att skivorna ska slå sig. (ajaj, slå mig inte.. .. hihi)

hellre att jag köper dessa som klarar bana och vardagskörning utan att de slår sig.


_________________
Mathias Lövdblad
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Jag har troligtvis samma bromsar på min Golf som du har på RS:n 288mm(eller sitter det 312mm på RS:n??). Jag har bytt till EBC skivor, och det har funkat bra de har inte slagit sig (även då jag brukar roa mig att bromsa hååårt och seeent). Men det är "sport" skivor vilka kanske inte tål speciellt mycket mer temp än orginal skivor (kanske tom mindre).

Nu är det så att jag gått och klurat på Pagid blå belägg, så även jag är nyfiken på om skivorna kommer att palla för riktiga racebelägg?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



ThomasT skrev:
Jag har troligtvis samma bromsar på min Golf som du har på RS:n 288mm(eller sitter det 312mm på RS:n??). Jag har bytt till EBC skivor, och det har funkat bra de har inte slagit sig (även då jag brukar roa mig att bromsa hååårt och seeent). Men det är "sport" skivor vilka kanske inte tål speciellt mycket mer temp än orginal skivor (kanske tom mindre).

Nu är det så att jag gått och klurat på Pagid blå belägg, så även jag är nyfiken på om skivorna kommer att palla för riktiga racebelägg?


Nu är det väll ändå som så att:
hård och sen inbromsning är skonsammare för skivorna än vad mjuk och tidig kärringbromsning är?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Kolla med Stacke på PEAN om cryotreatment.

Fast jag har aldrig slagit en skiva konstigt nog.... inte än iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2917

Namndispens
Namndispens

Andrew Petrykowski skrev:
Nu är det väll ändå som så att:
hård och sen inbromsning är skonsammare för skivorna än vad mjuk och tidig kärringbromsning är?


YES!!!

Absolut bäst är att inte bromsa då blir de inte varma men man kör iofs av vägen/banan i vissa kurvor

Näst bäst: stenhård inbromsning, precis på ABS gränsen, under så kort tid som möjligt.

Sämst: all fisbromsning....

Vad gäller problemet: slitsa skivan för att evakuera varmluften för att öka effektiviteten (typ...), se till att kylluft trycks in i centrum bakom skivan så de verkligen kyls. Kolla att bromsskölden bakom skivorna verkligen lirar alltså, styr om fartluften till bromsarna osv...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Hm - jag tror ni bör läsa detta:

http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm

Citat:
The "Warped" Brake Disc and other Myths of the Braking System
-By Carroll Smith

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Turbo² skrev:
efter jag körde på gelleråsen har jag kännt att bromsskivorna fram är LITE skeva... så jag ska få nya på garantin .. men nu byter jag till värre bromsklossar och bättre bromsvätska .. det borde ju göra saken ännu värre för skivorna.. dvs. att det bara är en tidsfråga innan de nya skivorna blir skeva igen. (bättre bromsvätska gör ju tempen i oken lägre så dom har ju ingen negativ inverkan.. men tänkte bara ta upp det också.. typ.)

Givetvis har jag funderat på att kylning för frambromsarna. Men frågan om det räcker, med tanke på att skivorna blev skeva efter bara en halv dags körning på gelleråsen.

Kanske det är dags att skaffa STORA (tunga och hrm.. manliga ) bromsar?


Jag tror faktiskt att problemen kanske kan minska något, men det troliga är att skivorna blir skeva igen.

Anledningen till att problemen minskar är att med bättre bromsvätska (som har högre temperaturtålighet, EJ sänker tempen på oken.) och belägg som tål högre temperaturer, slipper du både beläggfade och pedalfade, vilket kan ge sämre bromsverkan. I varje fall beläggfade, pedalfade först när pedalen går i bottnen.

om du med bibehållna bromsprestanda avseende beläggens yta och bromsvätskans viskositet så kan du fortfarande bromsa hårt och kort. Med fade tvingas du bromsa lite tidigare, med sämre verkan och längre bromstid, vilket ger mer stryk på skivorna eftersom samma energi ska kylas bort under en kortare tid.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Kallerman skrev:
Hm - jag tror ni bör läsa detta:

http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm

Citat:
The "Warped" Brake Disc and other Myths of the Braking System
-By Carroll Smith

oj oj, det där var en massa att läsa. Får nog bli någon annan gång, för nu ska jag ut på jobbintervju
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Bamsefar skrev:
Näst bäst: stenhård inbromsning, precis på ABS gränsen, under så kort tid som möjligt.


ABS? Vad är det?
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
Daniel Bengtsson skrev:

Anledningen till att problemen minskar är att med bättre bromsvätska (som har högre temperaturtålighet, EJ sänker tempen på oken.) och belägg som tål högre temperaturer, slipper du både beläggfade och pedalfade, vilket kan ge sämre bromsverkan. I varje fall beläggfade, pedalfade först när pedalen går i bottnen.


Jooo.. tempen i oken blir lägre p.g.a. vätskan jag har nu kokar (eller kokade när jag körde på gelleråsen), och när den kokade så måste tempen på oken blivit högre än en vätska som inte kokade..
Kanske inga jätte skillnader.. men ändå.

Men iof, jag var inte så jätte tydlig i det jag skrev tidigare.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
ThomasT skrev:
Jag har troligtvis samma bromsar på min Golf som du har på RS:n 288mm(eller sitter det 312mm på RS:n??).


Det sitter 312mm skivor fram på RSn.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



En bromsvätska som "kokar" vid t.ex. 180 grader är inte varmare än en vätska som klarar 280 grader utan problem.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Turbo2: Lyckades du inte köra slut på dina belägg på Ringen?? var dom slut efter 2varv? eller kommer jag ihåg fel??

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
Wärhner skrev:
Turbo2: Lyckades du inte köra slut på dina belägg på Ringen?? var dom slut efter 2varv? eller kommer jag ihåg fel??


vätskan gick åt skogen... men beläggen var det inge fel på.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



koni skrev:
En bromsvätska som "kokar" vid t.ex. 180 grader är inte varmare än en vätska som klarar 280 grader utan problem.


Precis!

_________________
Pär Hylander
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
koni skrev:
En bromsvätska som "kokar" vid t.ex. 180 grader är inte varmare än en vätska som klarar 280 grader utan problem.


Men den leder värme sämre, dvs. värmen från/i oket blir inte lika "bra" ur draget.. om ni förstår vad jag menar.

(nu snackar vi MINIMALA skillnader)

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Skivorna slår sig, det är inget nytt, dock ganska ofarligt.

Du kan som sagt svarva ner dom efter att dom har blivit skeva vilket brukar hjälpa, problemet är att många blir skeva första när dom har blivit varma. Det händer att dom skevar till sig pga. felaktig åtdragning av hjulbultar vilket belastar skivan konstigt.

Slitsar kommer inte att hjälpa dig "evakuera varmluften" som Bamsefar skriver...dom har inget med varmluft att göra, utan är mest till för aqtt "deglasera" beläggen. Hålborrat är i princip överflödigt då det var 20 år sedan beläggen "gasade ut" och är kvar mest för att minska vikten något och förbättra bromsförmågan i regn.

Mitt tips: svarva om bromsar och skaffa kylscoop. Funkar inte det, skaffa större bromsar...i den ordning. Det är inget plus att traska runt med skivor modell större om man inte behöver det.

Att du har eller inte har race bromsvätska kommer inte att påverka skivtemperatur på något sätt (förutom om dun inte kan bromsa längre och på det sättet "kyler ner" skivor)...det är skivan som värmer upp vätskan och inte tvärtom. Det är försvinnande liten del av värmeenergi som överförs till oken, så olika vätskor gör inte ett skit på att sänka skivans temperatur.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
beepbeep skrev:
Att du har eller inte har race bromsvätska kommer inte att påverka skivtemperatur på något sätt (förutom om dun inte kan bromsa längre och på det sättet "kyler ner" skivor)...det är skivan som värmer upp vätskan och inte tvärtom. Det är försvinnande liten del av värmeenergi som överförs till oken, så olika vätskor gör inte ett skit på att sänka skivans temperatur.


Jag pratar inte om skivtemperaturen.. uten endast den kontakt yta som vätskan har mot bromsoken.

Jag ska prova att bygga någon slags kylning för frambromsarna är det tänkt..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2917

Namndispens
Namndispens

beepbeep skrev:
Slitsar kommer inte att hjälpa dig "evakuera varmluften" som Bamsefar skriver...dom har inget med varmluft att göra, utan är mest till för aqtt "deglasera" beläggen.


Öhh ???

Så menade jag nu inte, utan: Det man använder slitsningen för, i varmluftstankar då, är att underlätta för varmluften att passera mellan belägg och skiva. Alltså undvika att man får en "varmluftskudde" mellan belägget och skivan, vilket påverkar bromssträckan negativ och således kräver längre (i tid och sträcka) bromsning. 17on vet om det blev klarare av detta svammel...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Sparade trådar/FAQ
Främre bromsskivorna skeva, pallar inte "trycket"
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande