Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Främre bromsskivorna skeva, pallar inte "trycket" | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (9260 totalt) |
efter jag körde på gelleråsen har jag kännt att bromsskivorna fram är LITE skeva... så jag ska få nya på garantin .. men nu byter jag till värre bromsklossar och bättre bromsvätska .. det borde ju göra saken ännu värre för skivorna.. dvs. att det bara är en tidsfråga innan de nya skivorna blir skeva igen. (bättre bromsvätska gör ju tempen i oken lägre så dom har ju ingen negativ inverkan.. men tänkte bara ta upp det också.. typ.)
Givetvis har jag funderat på att kylning för frambromsarna. Men frågan om det räcker, med tanke på att skivorna blev skeva efter bara en halv dags körning på gelleråsen. Kanske det är dags att skaffa STORA (tunga och hrm.. manliga ) bromsar? _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Klassiker är att skivorna slår sig. De nya kommer att göra likadant oavsett bankörning eller ej. En grej jag hörde från ett svenskt bilföretags kunniga mekar är att man kör skivorna till de är helt skeva, därefter svarvar man dem och så slipper man problemen en lång tild framöver. Bilföretagets bilar fick mekarna dock inte göra så på, utan skivorna skulle bytas ut, vilket innebar att bilägarna kom tillbaka med samma symptom efter ett tag igen, och fick nya skivor - igen! Särskilt vanligt på automatlådebilar. Mekarnas egna bilar var dock problemfria efter svarvning. Mycket käringbroms (långa "halvhårda" inbromsningar) tenderar att slå en skiva snabbare än riktig (hård) användning. Typiskt vanligt för att slå en bromsskiva är "lätta" motorvägsinbromsningar från 160 - 100. Se till att få behålla dina gamla skivor, få dem svarvade och använd dem när du ska "ful"-köra. |
||||
hmm...
jag använder ju bilen till både bana å vardags så jag vill ju inte att skivorna ska slå sig. (ajaj, slå mig inte.. .. hihi) hellre att jag köper dessa som klarar bana och vardagskörning utan att de slår sig. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Jag har troligtvis samma bromsar på min Golf som du har på RS:n 288mm(eller sitter det 312mm på RS:n??). Jag har bytt till EBC skivor, och det har funkat bra de har inte slagit sig (även då jag brukar roa mig att bromsa hååårt och seeent). Men det är "sport" skivor vilka kanske inte tål speciellt mycket mer temp än orginal skivor (kanske tom mindre).
Nu är det så att jag gått och klurat på Pagid blå belägg, så även jag är nyfiken på om skivorna kommer att palla för riktiga racebelägg? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Nu är det väll ändå som så att: hård och sen inbromsning är skonsammare för skivorna än vad mjuk och tidig kärringbromsning är? |
||||
YES!!! Absolut bäst är att inte bromsa då blir de inte varma men man kör iofs av vägen/banan i vissa kurvor Näst bäst: stenhård inbromsning, precis på ABS gränsen, under så kort tid som möjligt. Sämst: all fisbromsning.... Vad gäller problemet: slitsa skivan för att evakuera varmluften för att öka effektiviteten (typ...), se till att kylluft trycks in i centrum bakom skivan så de verkligen kyls. Kolla att bromsskölden bakom skivorna verkligen lirar alltså, styr om fartluften till bromsarna osv... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Hm - jag tror ni bör läsa detta:
http://www.stoptech.com/whitepapers/
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Jag tror faktiskt att problemen kanske kan minska något, men det troliga är att skivorna blir skeva igen. Anledningen till att problemen minskar är att med bättre bromsvätska (som har högre temperaturtålighet, EJ sänker tempen på oken.) och belägg som tål högre temperaturer, slipper du både beläggfade och pedalfade, vilket kan ge sämre bromsverkan. I varje fall beläggfade, pedalfade först när pedalen går i bottnen. om du med bibehållna bromsprestanda avseende beläggens yta och bromsvätskans viskositet så kan du fortfarande bromsa hårt och kort. Med fade tvingas du bromsa lite tidigare, med sämre verkan och längre bromstid, vilket ger mer stryk på skivorna eftersom samma energi ska kylas bort under en kortare tid. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
oj oj, det där var en massa att läsa. Får nog bli någon annan gång, för nu ska jag ut på jobbintervju |
||||
Jooo.. tempen i oken blir lägre p.g.a. vätskan jag har nu kokar (eller kokade när jag körde på gelleråsen), och när den kokade så måste tempen på oken blivit högre än en vätska som inte kokade.. Kanske inga jätte skillnader.. men ändå. Men iof, jag var inte så jätte tydlig i det jag skrev tidigare. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
En bromsvätska som "kokar" vid t.ex. 180 grader är inte varmare än en vätska som klarar 280 grader utan problem.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Turbo2: Lyckades du inte köra slut på dina belägg på Ringen?? var dom slut efter 2varv? eller kommer jag ihåg fel??
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Men den leder värme sämre, dvs. värmen från/i oket blir inte lika "bra" ur draget.. om ni förstår vad jag menar. (nu snackar vi MINIMALA skillnader) _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Skivorna slår sig, det är inget nytt, dock ganska ofarligt.
Du kan som sagt svarva ner dom efter att dom har blivit skeva vilket brukar hjälpa, problemet är att många blir skeva första när dom har blivit varma. Det händer att dom skevar till sig pga. felaktig åtdragning av hjulbultar vilket belastar skivan konstigt. Slitsar kommer inte att hjälpa dig "evakuera varmluften" som Bamsefar skriver...dom har inget med varmluft att göra, utan är mest till för aqtt "deglasera" beläggen. Hålborrat är i princip överflödigt då det var 20 år sedan beläggen "gasade ut" och är kvar mest för att minska vikten något och förbättra bromsförmågan i regn. Mitt tips: svarva om bromsar och skaffa kylscoop. Funkar inte det, skaffa större bromsar...i den ordning. Det är inget plus att traska runt med skivor modell större om man inte behöver det. Att du har eller inte har race bromsvätska kommer inte att påverka skivtemperatur på något sätt (förutom om dun inte kan bromsa längre och på det sättet "kyler ner" skivor)...det är skivan som värmer upp vätskan och inte tvärtom. Det är försvinnande liten del av värmeenergi som överförs till oken, så olika vätskor gör inte ett skit på att sänka skivans temperatur. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag pratar inte om skivtemperaturen.. uten endast den kontakt yta som vätskan har mot bromsoken. Jag ska prova att bygga någon slags kylning för frambromsarna är det tänkt.. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Öhh ??? Så menade jag nu inte, utan: Det man använder slitsningen för, i varmluftstankar då, är att underlätta för varmluften att passera mellan belägg och skiva. Alltså undvika att man får en "varmluftskudde" mellan belägget och skivan, vilket påverkar bromssträckan negativ och således kräver längre (i tid och sträcka) bromsning. 17on vet om det blev klarare av detta svammel... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Sparade trådar/FAQ Främre bromsskivorna skeva, pallar inte "trycket" | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (9260 totalt) |