Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Felklistrade Ringen-dekaler | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 6 besök senaste veckan (63651 totalt) |
Har senaste veckorna sett 4-5 st bilar med Nürburgringdekaler där 'spetsen' på banan (kurvorna efter start/mål-rakan) pekat rakt nedåt.
Är detta okunnighet eller betyder det nåt särskilt? För man vill väl ändå klistra den så som det ser ut på en karta? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Åke, om jag inte minns fel hade vi en diskussion om detta mycket viktiga ämne här för ett tag sedan, eller var det på annat fourm?? Självklart skall dekalen sättas linjerad efter kompassen med norr rakt upp! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag har dekalen monterad så att den numera borttagna texten mitt i dekalen hamnade i samma läge som stötfångarna på bilen.
På den här websidan tycker jag lutningen ser lite udda ut: http://www.nuerburgring.de _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Menförlåtdå
Den lilla 'blindtarmen' var iaf på dessa bilar rakt neråt.. usch fillibubba säger jag då! _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Förlåt vadå? Vi höll väl med? Det är fel att sätta GP-banan rakt ner, den skall hamna lite på "snedden" om man linjerar nord-syd. Om du kollar kartan bredvid så är det rätt. Nordligaste punkten är Aremberg, följt av Kallenhard "till vänster" och Hohe Acht "till höger". _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag har alltid kört med "vågrätt" monterade dekaler. Alltså även den "senaste" med nordslingan. Antagligen för att jag brukade klistra de äldre typerna, den med N-symbolen, och den med den runda färgglada loggan vågrätt. Har liksom fortsatt vågrätt bara.
Har jag varit helt ute, varit en komplett nörd? Har alla skrattat i smyg åt mina vågrätta dekaler de senaste åren? Detta känns jobbigt. Måste jag skrapa bort dekalerna och gräva fram reservdekalerna ur skrivbordslådan och klistra om dem i nord-sydlig riktning...? |
||||
Förlåtet var alltså för att ni redan diskuterat detta (Fast jag hittar iofs inte tråden, så jag tar tebax mitt förlåt ) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Falk, Sitter inte dina dekaler "rätt"? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Ehhh... Eftersom jag har haft ringendekaler på mina bilar i ungefär tjugo år har jag som den envisa gubbe jag är blundat för att jag skulle kunna ha fel... Men på något sätt börjar jag inse att det kanske vore riktigt att sätta den moderna varianten med slingan i nord-sydlig riktning. Problemet är att om jag gör det erkänner jag att jag har fel. Och vem erkänner väl att man har fel så där utan vidare. En förmildrande omständighet är att jag har haft vågrätt rätt/rakt placerade dekaler av minst tre generationer. Jag anser att det ger mig rätt att ha även den senaste (egentligen näst senaste) varianten rakt klistrad. Av någon anledning gillar jag inte den allra senaste med Mercedeskurvan på GP-slingan. Banan känns liksom lite för fet på den. |
||||
Det här tror jag jag har påpekat förr iof
Men har man inte åkt Scuderia Hanseat, 24-timmars eller nåt annat där man även kör GP-slingan så ska den klippas bort från klistermärket! Iaf IMHo (detta gäller naturligtvis Steilstrecke också) _________________ Magnus Thomé |
||||
Sitter den här krokigt eller rätt?
Länk till bild Enligt resonemanget ovan så har killen varit med om en del, hela banan är väl med? Nån som har koll på varför däcken är märkta som de är? Bilen är en Dansk Alfa 156 och var sjukt snabb på Knutstorp i Söndags. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
På ett svarar vi: "lite snett" På två svarar vi" "man kan efteråt se hur långt upp på däcksidan man vart o kört och därmed ha koll på däckstryck tex" _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag blandade ihop sektionerna lite där. Rätt ser ni på kartan jag la upp tidigare, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
När jag såg din Clio igår så var det bara som hastigast i ögonvrån när jag åkte förbi. Jag kände dock omedelbart att något var fel och fick en oroskänsla i magen. Känslan ville inte ge sig och efter ett par timmar insåg jag att det var placeringen av dekalen som var fel. Det är positivt att du inser ditt misstag och jag hoppas att det blir rättning snart så jag kan behålla mitt inre lugn! Håller med om att den nya dekalen med Mercedeskurvan känns för "fet". _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag har hållit mig utanför den här diskutionen eftersom jag själv alltid kört och kör med dekalen "felmonterad", om man anser att kompasskursen är den som gäller!
Mitt försvar är dock att detta är en logga för ringen och tittar man till hur den lutar när man köper den, så är det inte helt i nord/sydlig riktning. För mig som har loggan intatuerad på insidan av ögonlocken, så ser det faktiskt fel ut när den lutar så mycket att den hamnar i kompassriktningen! På Passaten har jag en ringendekal(fast jag inte kört på ringen med den), där det står Nürburgring innanför själva banprofilen. För att ingen skall tro att det är Dalsland som avbildats, så har jag låtit texten stå kvar. Placerar man dekalen så att texten hamnar vågrätt, så lutar också banprofilen så som dekalerna säljs. Så jag står på mig att det är så dekalen skall placeras på bilen! Loggan är ingen karta som måste placeras i kompassriktning, utan är just en logga och bör därför placeras så som den säljs! Det står jag för! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Puuh... Jag är inte ensam. Nu blir jag styrkt. Jag fortsätter nog ett tag till med dekelerna "felmonterade". |
||||
Peeter, det var modigt av dig! Att folk tror att din Ringen-dekal kan vara Dalsland tyder på att du umgås i fel kretsar! Självklart skall bokstäverna tas bort vid montering - basta!! Det här med att det är en logga har jag dock inte tänkt på förut och du har en poäng där. Å andra sidan har dekalen sålts (och säljs fortfarande?) utan text och då blir det ju en karta eller? I alla sammanhang där man avbildar ett land, en region, ö eller något annat geofrafikst område som en del av en logga är det väl brukligt att vända den i nord-sydlig riktning, eller?? Betydligt roligare än att jobba det här! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Ådin? Är det så den heter? Visst är du välkommen, kanske står det någon överbliven pilsner i kylen också... Jag är hemma efter 17.00, vore kul att ljuga lite. Lasse, du kanske också vill ta en sväng förbi Ålsten på hemvägen? Någon mer som är intresserad av en spontan Ringen-kväll idag? Maila på gt3@telia.com (min swipnet adress har lite strul just nu). _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Det där med Dalsland är en gammal historia, från när brorsan hade ringenloggan på sin Sport Evo och det kom fram några killar på en banträff och spånade sins emellan huruvida det kunde vara Dalsland som var avbildat. Själva banlayouten, så som den säljs i dekalform, är väl ett registrerat varumärke!?! Det är så jag ser på den också och det är därför jag håller på att det är den lutningen på slingan som gäller! Det har ingenting med att göra att jag skulle ha monterat mina dekaler fel... _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Hade varit jättekul!!! Jag som är i Stockholm idag. Men jag måste tyvärr åka hem direkt efter jobbet och börja fixa inför midsommarhelgen... En annan gång kanske!?! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Nürburgring Felklistrade Ringen-dekaler | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 6 besök senaste veckan (63651 totalt) |