Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 635CSi -87 Busbil
7312 besök totalt
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Har nu till slut hittat mej en lämplig E24 att bygga på. Det är dock en automat, så först och främst skall den bli manuell.

Kommer inte att åka med originalmotorn heller. Exakt motorval är inte 100% spikat ännu, men det lutar starkt åt ett (kanske) lite oväntat håll. I vilket fall medger varken kalender eller spargris några större modifieringar av motorn i nuläget, men jag har snöat in på att prova fuskgas.

Hela chssiet skall renoveras och allt blir nytt. Bilstein Sprint och Lesjöfors sänkfjädrar samt plastbussningar. Bromsar fram från 750 (beg ok och nya skivor).

Tanken är att åstakomma en vettig allround bil som är någorlunda bra på allt men inte bäst på nåt. Blir en del rattlåsrace, konbana, riktig bana, drifting och (mest) gata i varierande hastighet.

Bilen är en -87:a med AC, elhissar, ellucka och fjärrlås. Skall bara komplettera med farthållare och en riktig stereo så är utrustningen komplett. Inredningen blir orörd sånär som på framstolarna och några extra mätare samt OMP ratt.
Utvändigt kräver spackelfläckarna en lackering. Blir bara en ful-lack i sommar. Lutar åt matt mörkgrön med shadowline och 17" guldfälgar.

Som ni ju redan begripit är det frågan om en renodlad busbil, original ligger inte för mej. Hoppas inte allt för många purister får hjärnblödning bara. :-)

If it don't run - chrome it! ;-)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Älskar 635, personligen hade jag behållt den i originalskick, men det är din bil. Släng upp lite bilder nu

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



BILDER BILDER BILDER

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5282



E24orna är underbara. Brukar se en vit bil. Habegäretblir så sjukt stort! Va en röd race spec till salu för ett tag sedan. Gudars va den va underbar! Måste äga minst en E24 snart

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Bilder finns inga i dagsläget. Återkommer när det åtgärdats (bilen står faktiskt kvar i säljarens garage i väntan på ett eget). Inte för att det är så mycket att se i dagsläget, men efterfrågan finns ju. :-)
Just detta exemplar kommer dessutom (mest troligt) att morra runt med en (i E24 samanhang) klart ovanlig (närapå unik) motor. Till någras (min) förtjusning och (säkert) någras förfäran.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Spiidfriik skrev:
Bilder finns inga i dagsläget. Återkommer när det åtgärdats (bilen står faktiskt kvar i säljarens garage i väntan på ett eget). Inte för att det är så mycket att se i dagsläget, men efterfrågan finns ju. :-)
Just detta exemplar kommer dessutom (mest troligt) att morra runt med en (i E24 samanhang) klart ovanlig (närapå unik) motor. Till någras (min) förtjusning och (säkert) någras förfäran.


Låt mig gissa. M70 kanske?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Bra gissning! Men inte rätt. ;-)
Anledningen till "hemlighetsmakeriet" är att när jag går ut med saker i förväg brukar det skita sej någonstans och inte bli nåt. :-/
Men det skall iaf ner en M60B40, dvs V8 på 4 liter (286hk/400Nm) från 540/740 före -97.
Jag har velat ha en BMW med (BMW) V8 sedan Kutstorpsträffen för några år sedan där det var en E36 Alpina med välljudande V8 som triggade något undermedvetet hos mej.
och ja- tanken i förlängningen är dubbelturbo.
Sparar dock S50:n på hyllan för säkerhets skull, man vet aldrig när jag ändrar mej härnäst... :-)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Säg till om du ska vattenskära flänsar. Du kan få dxf/igs ritningar på båda sidor av mig om du vill. jag har gjort det förut.

Priset är isf att du hjälper mig att skära ut ett par andra flänsar när du ändå är i farten jag skickar isf ritning på de andra flänsarna också. (Du får såklart pengar för dels frakten men också om merkostnaden för att skära ut flera blir stor)

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Spiidfriik skrev:
Bra gissning! Men inte rätt. ;-)
Anledningen till "hemlighetsmakeriet" är att när jag går ut med saker i förväg brukar det skita sej någonstans och inte bli nåt. :-/
Men det skall iaf ner en M60B40, dvs V8 på 4 liter (286hk/400Nm) från 540/740 före -97.
Jag har velat ha en BMW med (BMW) V8 sedan Kutstorpsträffen för några år sedan där det var en E36 Alpina med välljudande V8 som triggade något undermedvetet hos mej.
och ja- tanken i förlängningen är dubbelturbo.
Sparar dock S50:n på hyllan för säkerhets skull, man vet aldrig när jag ändrar mej härnäst... :-)


Men det har ju redan gjorts. Silverstams orangea "bapelsin racing" E24 har just en V8 under huven.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538




_________________
BMW MC-klubben
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Krille_hlm skrev:

Men det har ju redan gjorts. Silverstams orangea "bapelsin racing" E24 har just en V8 under huven.


Helt sant, har sett och hört den live på Knutan. Men det är ju en ren racebil och jag bygger gatbil. :-)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Är det någo som blir förvånad när jag ändrat planerna redan innan jag börjat? Trodde inte det heller... Det har visat sej att mitt nya jobb inte tillåter tidsödande projekt, så om jag ska köra i sommar (vilket jag ska) får det bli med originalmotorn. Dock har jag tänkt hinna med en turbokonvertering.
V8 planerna finns kvar, lagda på is sålänge.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
J. Lindgren
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 38



Jag har stått böjd över, krupit under, mätt i, skruvat på och svurit över en E24 ungefär 73 gånger längre tid än den som har gjort det näst längst. Om du undrar över någonting så är det bara att höra av dig.

_________________
Johan Lindgren
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
J. Lindgren skrev:
Jag har stått böjd över, krupit under, mätt i, skruvat på och svurit över en E24 ungefär 73 gånger längre tid än den som har gjort det näst längst. Om du undrar över någonting så är det bara att höra av dig.


Tack för det!

Jag har beställt alla delar för en komplett renovering av originalmotorn (M30B34). Blir att svarva av kolvarna för lagom komp och o-ringa topp och block för bättre marginal vid mappning. Viktning av kolvar och stakar är ju gratis men jag är även sugen på att få veven balanserad och toppen portad. Aggregatet jag har på hyllan ska klara just under 400hk vilket får räcka i sommar. Blir VEMS motorstyrning, troligtvis med fördelarlös tändning.
Även stötisar och fjädrar är beställda. Behöver dock en manuell låda.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Ser att jag inte kommenterat (nedläggningen av) mina lustgasplaner. Det visade sej att ett system med de funktioner jag vill ha hamnar närmare 20.000kr och det känns inte aktuellt. Då trimmar jag hellre konventionellt för de slantarna.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Manuell låda är inhandlad. Och lusten att få igång den har nått nya höjder. Men fortfarande inget garage i sikte.
Turboplanerna lär också få läggas på is pga tidsbrist. Men det har faktiskt dykt upp ett mellanalternativ i form av en S38B38 motor, (E34 M5, 340hk) men inget är klart i dagsläget. Utom att jag är fantastiskt sugen! =)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Go E34 M5 maskin!!

Så gott ryt i de

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Igår hämtade jag den äntligen och idag startade jag upp den. Går mycket fint i motorn och automatlådan växlar perfekt. Dessutom är allmänskicket bättre än jag räknade med när jag köpte den! Nu ligger prioriteringen på lackering i första hand och byte av motor och låda till M5 i andra. Detta förutsatt att jag får den garageplats jag har på G. Ska hämta 3,8:an med tillhörande växellåda imorron.

Ett par stackars bilder och en liten filmsnutt finns nu på min hemsida: http://spiidfriik.tropicalhideout.net/635csi-87.htm

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Jag kanske kan ha en originalfront alt. gjuta en i glas/kolfiber till dig.
Ska ändå gjuta av form på min egen.


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Jag tackar för erbjudandet! Lyckligtvis följde det med en originalfront. Bilen är bara (delvis) nerplockad inför lackering. Dessutom är jag sugen på att prova dit en E28 M535 front då jag gillar dem skarpt (och har en liggande).

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Spiidfriik skrev:
Jag tackar för erbjudandet! Lyckligtvis följde det med en originalfront. Bilen är bara (delvis) nerplockad inför lackering. Dessutom är jag sugen på att prova dit en E28 M535 front då jag gillar dem skarpt (och har en liggande).


Aha okej!
Jag trodde att du saknade fronten
men då är det lugna pucks. No cow on the ice som man brukar säga

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 635CSi -87 Busbil
7312 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande