Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5886 besök totalt |
Vill höra lite reflektioner mm om ett ev projekt!
Jag har hittat en Fiat 850 sport coupé som står i delar och den kanske jag får köpa. Blir det inte den så ligger en Fiat Panda (gamla modellen) ganska nära. Har funderingar att plocka ihop en rolig banbil med hjälp av den. Kollat runt i olika projekt i olika forum, och den iden jag fastnat för är följande: 1. Rensa karossen från allt onödigt som inte behövs vid bankörning. 2. Montera en bur. 3. Montera bort fram och bakvagn. Sen kommer det största jobbet med att leta efter en lämplig framhjulsdriven donatorsbil. Ska försöka att hålla mig till märket Fiat rakt igenom bygget så långt det går. 4. Ta hela drivlina med framvagn och montera bak på Fiaten. 5. Montera ännu en framvagn lika som den i punkt 4 fast utan drivlina. 6. Montera elsystem från donatorsbilen. Detta arbete kommer kräva en hel del plåtjobb vilket jag inser. Jag har ingen panik, utan det får ta den tid det tar (5,10,15 år) men det eventuella resultatet kommer enligt mitt tycke att bli så grymt så att det är värt att prova. ![]() ![]() Här är bilder på hur modellerna ser ut! Finns det någon som har erfarenhet av liknande projekt? Är det någon som har ideer o tips så får ni gärna skriva ner dom! //Janne A _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||||
Fiat Panda 4x4 med förstärkt drivlina och alldeles för mycket trimmad motor vore väl nått?
![]() Kanske en Lacia drivlina.. Nee det är nog lite för vilda fantasier kanske.. |
||||
Din första plan låter väl bra.
Jag skulle vilja ha en 850 coupe....med Mc-motor... ![]() om du köper den....och stolarna är någotsånär hela....så köper jag dom. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
rwd
Jag röstar på FIAT 850 för att den är bakhjulsdriven från början och för att den har ett så underbart oskuldsfullt utseende. En turbofyra från Coupé FIAT eller en Lancia borde kunna bändas ner i aktern, fast räkna med att förstora utrymmet en hel del då originalstånkan är väldigt liten. En diskret breddning av hela akterpartiet lär nog också krävas. Behåller du sedan originalutseendet någorlunda så har du en grym sleeper om du tar den ner till glasskiosken någon gång. _________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||||
OK!
Vet inte om jag vill ha någon sleeper! Har planerat att göra en breddning av skärmarna samt få på 15" el 16" fälgar på den. Till den lilla bilen så räcker det nog med en rad 4:a på ca 100-120hk. En turbo tycker jag inte behövs, synd att en N/A trimmning är så dyr. Jag måste ju lära mig behärska bilen också. _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||||
Jag kan säga att jag har tänkt och göra ett liknande projekt men då är det en Fiat 126 som ska få låna ut karossen och sedan tar jag min motor från A112 Abarth som är rally trimmad och lämnar 130 förgasar hk vid strax över 11000 rpm så vi kanske ska bolla med lite ideer mellan varandra.
MVH Jimmy _________________ Jimmy Fröborg Kör: Fiat Panda 4x4 -88 Renoverings objekt: A112 Abarth Rally |
||||
Att jag kommer använda orginal låda ja det kommer ja men de blir egen upphängning fram och bak men spindlarna fram kommer ja trolligtvis ta från en bakhjulsdriven Alfa och bak blir A112 Abarth orginal och så även bromsarna från dessa bilar. för bilen jag ska bygga på väger 590 kg + förare så ja kommer nog inte ha alltför stora bromsar. Och själva karossen har jag tänkt att den kommer se ut som
http://video.google.com/videoplay?do MVH Jimmy _________________ Jimmy Fröborg Kör: Fiat Panda 4x4 -88 Renoverings objekt: A112 Abarth Rally |
||||
Bygg på 850 den är helrätt. Hitta en Uno turbo eller liknande som donator. låter buskul.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
besiktningen!?
Vad säger bilprovningen om detta med att montera en komplett drivlina med hjulupphängning o allt, man flyttar ju över bromsar,länkarmar mm. från donatorsbilen som redan är godkänd med effekten på motorn. om det svetsas riktigt och det är en bur i samt att övrigt med lampor o skärmar uppfylles så bör väl det funka att reg.besiktigas.......eller??? _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||||
Re: besiktningen!?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]()
Helt rätt! |
||||
Re:
Mer rätt än vad många inser ![]() |
||||
Hmm!?
För att göra visst folk besvikna så komer jag hålla mig till att använda en bilmotor. Jag inbillar mig att körbarheten och tillförlitligheten är större på en bilmotor än på en MC-motor, men jag kanske har fel! Hur gör man rent tekniskt om man tar framvagnen från en framhjulsdrivenbil, tar bort drivningen (drivknutar mm.). Kan man "modifiera" en drivknut för att "plugga" igen hålet och hålla ihop navet? _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||||
:D
vad sägs om att montera en golf VR6 motor bak i fiaten, såg ett sånt bygge på BDC-racet i Arvika, visserligen folkrace, men det tyder ju på att det funkar iaf ![]() ![]() Kan ju också lägga till att han vann hela alltet ![]() _________________ Andreas Robertsson |
||||
tycker inte!
Jag vill hålla mig till märket Fiat rakt igen om bygget så gott det går! Det finns prestanda motorer hos fiat också (för att upplysa eventuella skeptiker). Det är många som klankar ner på märket utan att dom har haft någon erfarenhet av Fiat själv. Som typ att blocket som sitter i coupen är liknande det som sitter i Lancia Deltan (vilken är god för många HK) _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5886 besök totalt |