Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 279863 besök totalt |
Sviestad byggs om till 2007!
Har letat men inte hittat något om denna BOMB så here it goes: Senare halvan av rakan försvinner, mitt på krönet kommer man att svänga höger i ganska brant nedförsbacke och därefter ut på banan igen ca 150 meter längre fram. Meningen är att den sträckningen ska fungera även för bilar vad jag förstått vilket gör att ni kommer att få det stora nöjet att ta Sviestadböjen i MYCKET trevligare fart än tidigare! Sveriges ballaste kurva enligt mig (på mc i alla fall)! Att det blev ombyggnad överhuvudtaget hänger givetvis ihop med de allvarliga olyckor som varit under 2006. Läs mer i följande tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showth Här skulle det ha varit en bild på banan men för Firefox så funkar tydligen inte funktionen att spara till clipboard så adressen försvann... Någon som hittar bland uppladdade bilder får gärna länka till den på nytt! Eller kika igenom tråden ovan så finns det lite skisser där med. Personligen så är jag glad över detta, har alltid gillat Sveistad men rakan har inte tilltalat mig för fem öre, nu blir det däremot riktigt skoj! ![]() |
||
Det där ser ju ut att eventuellt kunna göra en kul bana ännu roligare...
Vore fint om det gick att få in lite curbs i budgeten också. ![]() |
||
Re:
Såg jag att det benämndes som rövhyvel på tvåhjulsforumet? ![]() ![]() Ja, banan mår nog inte dåligt av den där satsningen. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
Re:
Gjutformar för curbs har jag varit i kontakt med Mike Luff om och bara jag får tummen ur så kommer vi att frakta ned dem och börja gjuta. Vi kanske borde involvera banracingsektionen i det jobbet också? Tack för bilderna förresten, vet att det ska komma nya bilder på sporthoj från dagens arbete på banan också. |
||
Intressant..
![]() Då kanske vi slipper chicanen som mest känts som ett störande (men nödvändigt) moment. Farten går ju ner ändå och rakan blir renare både för omkörande och omkörda. Hehe, nu kommer jag inte att tälta där jag brukade... _________________ Arne Lindgren |
||
Verkligen trevligt, då kan man ju satsa på att åka ner några gånger nästa år...
/J _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Re:
Det skulle ju ge ett "Ess" till fast åt andra hållet. Men en sån ombyggnad kostar betydligt mera ock kräver ju lite mer avåkningszoner (men det tar ju inte mycket plats om de är av "Sviestadstandard") Men det ritade förslaget ger ju många möjligheter till liten (relativt) kostnad. Rodellområdet kan ju efter detta användas till många olika depåvarianter (bättre accelerationsmöjlighet ut ur depån hade inte skadat eftersom man nu kommer att skicka ut bilarna i snabbare trafik). |
||
Jag antar att man även efter ombyggnaden kommer att köra rondellen, i alla fall när det är fråga om trackdays.
Rondellen är trots att den är väldigt ojämn ett av de roligaste momenten på Sviestad. |
||
Ny bansträckning.
Vad jag vet är det inte klart om sträckningen blir godkänd även för bilar. Önskemålet från LMS banracingsektion är i alla fall att bilar och motorcyklar ska köra samma sträckning, d v s chikanen försvinner, man kör nya delen och går inte in i rondellsystemet. Sen får vi se vad SBF har för synpunkter på detta. Av de bilar jag pratat med är det inte många som gillar rondellen eftersom banan börjar bli väl sliten där. Sen att bästa omkörningsstället på hela banan försvinner vet jag inte? ![]() Visst, det är lätt att komma förbi om det skiljer i hastighet eller om man kan bromsa sig om, men även med nya sträckningen kommer man ju kunna utnyttja hastighetsskillnaden då chikanen är borta, och du får även en inbromsning när man ska in på nya delen, så jag ser inte att det skulle bli någon skillnad för möjligheten att köra om. _________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
||
Re:
Jag tycker att det tillkommer mer platser än det försvinner... En längre raka gör det enklare för snabba bilar att säkert köra om långsammare. Ingången i nya området lär bli ett ställe att bromsa sig om på (enklare än i den trånga chikanen där man snällt får köra på kö). Inbromsningen efter rakan lär bjuda på samma fina omkörningstillfälle som efter nuvarande raka. Bästa omkörningsplatsen på Sviestad är ju dessutom orörd. Efter start o mål! Skillnaden är väl att det kommer att gå lite fortare där än i nuläget ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
Var ju en ung kille på hoj som körde ihjäl sig i slutet av den rakan, där de nu bygger om, tidigare i år.
Så mest av allt är det väl säkerhetstänk som står bakom belsutet, minns tråden på sporthojs forum ![]() egentligen en sjukt liten avåkningszon efter den rakan _________________ Eric Bolin |
||
Några bilder från igår:
http://www.flickr.com/photos/torkel_ Verkar bli negativ banking i första högern, kan bli lite jobbigt i kombination med 2 meters höjdskillnad... Men vem har sagt att en racerbana ska vara lättkörd? ![]() |
||
|
||
Hoppas att det blir lite bankning ut/in den gamla asfalten. Annars blir det härliga kanter (eller iaf ojämnt) under sväng som ger en lite ökad svårighet (härliga släpp i ingången under trailbraking).
|
||
|
||
Välbehövligt. Så är det åtminstånde mer än ett roligt kurvparti på banan. Asfalterar dom om rondellen skulle det kunna bli ännu roligare..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Det här ser man fram emot! Jag har alltid ogillat den konstlade chikanen (ända sedan jag knökte till fronten på långloppsvolvon vid första provkörningen iaf...
![]() |
||
Re:
Lite OT När license för Racerhoj tas borde det även tränas på att "kliva av" hojen när det börjar gå åt pipan...hur nu en sådan övning skulle gå till det vet jag inte ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 279863 besök totalt |