Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86
1, 2   >>
7381 besök totalt
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Hej allihopa,
Första gången jag skriver i detta forum,och vad passar bättre då än att visa upp min bil

Bilen införskaffades i somras av en ren tillfällighet.
Jag har alltid gillat 944an,men av nån anledning så har det aldrig blivit av att jag skaffat någon förrän nu.Vi fick in denna bilen i inbyte på firman av en gentleman som tyckte att det var onödigt att bilen bara stod still hemma hos honom.Impulsiv som man är så handlade jag av den med en gång,snacka om bra impulsköp
Bilen blev importerad från Tyskland 1999,och enligt serviceboken som började stämplas 2000 så har bilen inte rullat mer än 1000mil tills jag köpte den.Tidigare ägaren hade kört ca 50 mil om året med bilen sen han köpte den 2002 men ändå servat den klockrent 1 gång om året.
Jag har nu kört ca 400 mil med den själv i somras och är jättenöjd med bilen.Bilen ställdes av i oktober och jag började då smida mina små planer om vad som skulle göras under vintern.Var ute på knutstorp i somras och träffade där ett gäng från 944Sverige forumet,och det gjorde att jag blev riktigt sugen på att köra lite bana själv.
Så mina planer baserades på att få en väl fungerande bil både på gata och på bana.
I år kommer bilen inte att få några enorma ombyggnationer eller lättningar osv,utan jag kommer att ha som prioritet nr 1 att ta min banåkarlicens och köra på lite klubbträffar,ev MGCC KM osv.Det får bli träffar där det inte krävs bur osv till att börja med,bara för att få känna lite på det här med bankörning och sen uppgradera bilen efterhand som ekonomin (och frugan ) tillåter.

Det som har gjorts hittils under vintern är:

Bilen har fått ny lack i originalfärg LB7V Graphit metallic (den tidigare färgen var inte original).

Såhär såg bilen ut i somras när jag precis köpt bilen.




Bilen i hopsättning efter lack:






PÅ väghållningsfronten har jag monterat JE Racing Dynamics bussningskit i framvagnen.
Jag kan varmt rekommendera denna satsen,det blir en helt annan bil att köra,åt det positiva hållet.



En MSD 6AL tändbox har hittat sin plats i bilen,tillsammans
med Halostift.MSD Tändspole ska också införskaffas.



Cobra Monaco Fia godkänd stol har hittat in på förarplatsen,
letar nu efter en svart stol att ha på passagerarplatsen,alt överdrag som sitter snyggt.
Även en shortshiftspak av JE Racing Dynamics har monterats





Kommande:
Andra fälgar måste införskaffas,Design 90 fälgarna sitter ju inte särskilt snyggt i hjulhusen på min bil eftersom det är helt fel ET på dom.Så fort andra fälgar sitter på plats så uppdaterar jag med foto här.

Eventuellt en halvbur,men det är inte säkert att det blir nu i vinter.

Sen ska jag fixa till fjädrar och stötdämpare,men det får nog också lugna sig lite med tanke på ekonomin för tillfället,man har ju redan slängt iväg lite väl mycket pengar i vinter.Kom gärna med lite tips på bra men ekonomiska lösningar som man kanske kan använda sig av sålänge tills ekonomin tillåter nåt bättre.

och till slut,såhär står bilen just nu på jobb efter förra vackans mekande:




Mvh
Mogge

God fortsättning på er allihopa

_________________
Morgan Lundahl
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Härligt, ännu en 944:a!!!! Välkommen!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
easec skrev:
Härligt, ännu en 944:a!!!! Välkommen!


Hallå Mats,
tackar,
VI har träffats på KM5 på knutan.
Så du är en av dom skyldiga till att man bara går o tänker på att köra bana o ta licens

Mvh
Mogge

_________________
Morgan Lundahl
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Mogge944 skrev:
easec skrev:
Härligt, ännu en 944:a!!!! Välkommen!


Hallå Mats,
tackar,
VI har träffats på KM5 på knutan.
Så du är en av dom skyldiga till att man bara går o tänker på att köra bana o ta licens

Mvh
Mogge


Härligt! Kan rekommendera att du går licenskursen på Knutan i vår, jag gick i april. Bra instruktörer och till en hyfsad peng.

Gå sedan med i MGCC och ställ upp i KM1 i maj!

Sedan bara en reflektion, jag hade nog satt boxen i kupén framför passageresätet. Boxen skall vara väldigt känslig, har jag hört av mina köra_fort_rakt_fram_vänner. De har lite fler hästar än vad vi har, ca 2500 hästar till. Jo jag skrev rätt!

Ha det!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
easec skrev:
Mogge944 skrev:
easec skrev:
Härligt, ännu en 944:a!!!! Välkommen!


Hallå Mats,
tackar,
VI har träffats på KM5 på knutan.
Så du är en av dom skyldiga till att man bara går o tänker på att köra bana o ta licens

Mvh
Mogge


Härligt! Kan rekommendera att du går licenskursen på Knutan i vår, jag gick i april. Bra instruktörer och till en hyfsad peng.

Gå sedan med i MGCC och ställ upp i KM1 i maj!

Sedan bara en reflektion, jag hade nog satt boxen i kupén framför passageresätet. Boxen skall vara väldigt känslig, har jag hört av mina köra_fort_rakt_fram_vänner. De har lite fler hästar han vad vi har, ca 2500 hästar till. Jo jag skrev rätt!

Ha det!


Hehe,jaså du har också såna vänner
Dom jag snackat med som också är rattlåsfantaster,säger att det inte är nån större fara så länge den sitter gummiupphängd som tar lite vibrationer.Blir ju dessutom inte lika mycket vibrationer i våra bilar som i en dragster med massor av pulver och med stumma motorfästen.(Blir nog mer studs hopp o skump i våra ) Men jag tackar för reflektionen,får väl ta en funderare om jag ska flytta in den eller ej.Tycker den sitter riktigt bra där den sitter nu,fast om den är jättekänslig så kanske det inte är så lyckat.Får kolla upp det lite närmre.Man tycker ju att så känslig kan den väl inte vara,den är ju trots allt tillverkad för att sitta i en bil.och dom flesta installationer jag sett så har den suttit i motorutrymmet.

Ha desamma,,god fortsättning

_________________
Morgan Lundahl
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Har nu kikat rundor lite på MSDs hemsida och kollat lite installationer mm.Alla bilderna jag sett så sitter MSD boxen i motorutrymmet.MSD själv skriver att den kan monteras varsomhelst,hursomhelst utom upp och ner.Den kan monteras i motorutrymmet så länge den är avskärmad från direkt värme.Eftersom min sitter på grenrörssidan så ska jag ta och installera en aluplåt som värmeskydd för MSDn.Det ända stället som man inte skulle montera den på var i handskfacket och andra slutna ställen.Förmodligen på grund av kylning etc.

Så jag väljer att lita på MSD,men risken finns ju att du kommer att få den stora äran att säga "Vad var det jag sa"

_________________
Morgan Lundahl
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Mogge944 skrev:
"Vad var det jag sa"



touché, jag har min framför passageraresätet, man måste tänka på viktfördelningen!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Förresten,jag kom att tänka på en sak angående licensen.Du rekommenderar Knutan i April,jag har snackat med killar som e medlemmar i Hyllinge och dom menar att det med 99% sannolikhet redan är fullt,man måste tydligen va snabb o anmäla sig i riktigt god tid.Vet du hur det ligger till med detta?
Jag hade ioförsig planerat att ta min licens via Svedala.Vad jag hört så annordnar dom också bra licenskurser ett par gånger om året till bra priser dessutom.Jag har varit inne o kikat på deras hemsida,men jag kan inte hitta någon som helst info om licenskurser etc.

Mvh
Mogge

_________________
Morgan Lundahl
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Svedala hade en kurs i höstas, och vad jag hörde och såg (körde lite med BettanII) var det uppskattat. Dock på Knutan körde vi "riktiga" race, medan man på Sturup bara körde två varv. Dock var jag inte där själv när detta kördes.




/Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Aha ok,2 varv låter ju ioförsig lite.Fast huvudsaken är ju att jag får min licens i tid så att man kan va med o busa lite sen.om du ,eller nån annan,hör något om nån kurs via Svedala,så hojta gärna till.

Mvh
Mogge

_________________
Morgan Lundahl
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



KM 1 i maj rekommenderas varmt, gå med i PCSR oxså, har vi tur så är det innan KM1. Innebär bra träning!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
easec skrev:
KM 1 i maj rekommenderas varmt, gå med i PCSR oxså, har vi tur så är det innan KM1. Innebär bra träning!


PCSR,har inte dom krav på bur etc?Jag tror inte att jag kommer att hinna få i en bur i år,
därav tanken på att köra lite klubbträffar och MGCC KM.Enligt Gustav "Headline" så är det inte krav på bur för att få köra KM (Var inte det förra året iallafall).Dessutom så måste jag ju hinna ta min Licens innan,annars får jag ju inte köra nånting,bara gå i depån med händerna i fickorna o sparka runt på smågrus

_________________
Morgan Lundahl
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Mogge944 skrev:
easec skrev:
KM 1 i maj rekommenderas varmt, gå med i PCSR oxså, har vi tur så är det innan KM1. Innebär bra träning!


PCSR,har inte dom krav på bur etc?Jag tror inte att jag kommer att hinna få i en bur i år,
därav tanken på att köra lite klubbträffar och MGCC KM.Enligt Gustav "Headline" så är det inte krav på bur för att få köra KM (Var inte det förra året iallafall).Dessutom så måste jag ju hinna ta min Licens innan,annars får jag ju inte köra nånting,bara gå i depån med händerna i fickorna o sparka runt på smågrus


Det stämmer Mogge! Än finns inte kravet i alla fall. Känns som närmsta steget är att vara med på PCS banträffar och där behövs ju varken licens eller ngn form av skyddsbur!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



headline skrev:
Mogge944 skrev:
easec skrev:
KM 1 i maj rekommenderas varmt, gå med i PCSR oxså, har vi tur så är det innan KM1. Innebär bra träning!


PCSR,har inte dom krav på bur etc?Jag tror inte att jag kommer att hinna få i en bur i år,
därav tanken på att köra lite klubbträffar och MGCC KM.Enligt Gustav "Headline" så är det inte krav på bur för att få köra KM (Var inte det förra året iallafall).Dessutom så måste jag ju hinna ta min Licens innan,annars får jag ju inte köra nånting,bara gå i depån med händerna i fickorna o sparka runt på smågrus


Det stämmer Mogge! Än finns inte kravet i alla fall. Känns som närmsta steget är att vara med på PCS banträffar och där behövs ju varken licens eller ngn form av skyddsbur!

Mvh Gustav


PCSR, funktionärskörningen, kräver licens men ingen bur! Myclet räning för en låg peng, plus att man står funktionär och kan lära seg en massa!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Tjena Gustav
Tack för infon.

om jag lyckas få Licensen nu till vår så är väl PCSR den gren man har mest nytta av,annars är det väl PCS som gäller.
Det där som du skrev Mats ang funktionär(körning) lät ju rätt vettigt.

Fast de är ju även så att jag får väl avväga vilken klubb jag har mest nytta av att vara med i.
Blir ju rätt mycket pengar av det om man ska bli medlem i Svedala motorklubb eller Hyllinge MS,Medlem i MGCC och sen dessutom PCS (R),pengar som man kan lägga på tex en bur istället .

Mvh
Mogge

_________________
Morgan Lundahl
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Jaha,åter till bilen då.
Bromsarna ska uppgraderas med bättre belägg.Jag hade tänkt mig tex EBC Greenstuff belägg,någon som har nån åsikt om dessa,bra eller dåliga?
Bilen ska ju rulla på gata också,så några värsting belägg som inte funkar innan dom är riktigt varma blir det inte tal om.Anledningen till att jag undrar över just EBC är att jag kan få tag på dom till bra rabaterat pris.Nu vet jag inte hur bra Porsches originalbelägg är,dom kanske tom är bättre än EBC?
Alla åsikter o tips är välkommna.

Mvh
Mogge

_________________
Morgan Lundahl
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Idag fick jag ett trevligt paket med posten.
Ett Chip optimerat för 98octan ligger nu hemma på bordet .Jag ska montera det i helgen,återkommer med bilder från monteringen och en liten recension om vad skillnaden blir gentemot original.

Mvh
Mogge

_________________
Morgan Lundahl
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Vad kostar ett sånt? Du får självklart rapportera om det gav något.

_________________
Martin Öberg
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
obizzz skrev:
Vad kostar ett sånt? Du får självklart rapportera om det gav något.


Priset är 1200:- för chipet.
Återkommer givetvis med resultatet.

Mvh
Mogge

_________________
Morgan Lundahl
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Då va chipet monterat.Tyvärr fick jag inte testat bilen idag.Det ända jag kan säga om chipet är att det gav en snabbare gasrespons.Återkommer när jag kört bilen.

Lite bilder från dagens mek .
Här bakom ligger bilens hjärna

Titta där e den lille rackaren



Dags o leka kirurg





Nytt organ på plats ,brum brum

_________________
Morgan Lundahl
Citera
Mogge944
Helsingborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32


Trådstartare
Testrapport:
Jag var ute o drog en repa idag.
Blev faktiskt riktigt stor skillnad i bottendrag.Bilen startar mycket snabbare o lättare.Bilen drar direkt när jag trycker på gasen,den va lite seg tidigare innan man kom upp lite i varv.Nu har jag ju ioförsig installerat MSD boxen oxå,och det hjälper ju givetvis till.Men det blev faktiskt så stor skillnad som jag förväntat mig,efter att ha läst om chip+MSD på amerikanska sidor.
Det känns/hörs att motorn sjunger på ett helt annat sätt nu.
Testade givetvis bilen innan chipet installerades,med bara MSD boxen.Klar förbättring,men med chipet i så blev det hästlängder mycket bättre.

Mvh
Mogge

_________________
Morgan Lundahl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86
1, 2   >>
7381 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande