| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Ventiler, ventiler, ventiler.......
|
4117 besök totalt |
|
Ventiler, ventiler, ventiler.......
Hej! Tänkte att det kanske vore nått att disskutera lite om olika ventiler & ventilhattar till hjulen. En liten grej men väl så viktig. Det finns ju ett antal olika varianter att välja emellan. Korta eller långa. Plast eller metall. m.m. Först får vi väl konstatera att en normal sk. "ventil" består av 3st delar. Ventilskaft (i metall med gängor i ena änden & en gummi tätning fastvulkad i andra ändan), Ventilhatt samt själva Schrader-ventilen som är en insats skruvad inne i ventilskaftet. http://en.wikipedia.org/wiki/Schrade Vanligast är ju de svarta standard modellerna med svart skaft & plasthatt. Dessa plast hattar har en förmåga att smälta när bromsarna avger (allt för mycket) värme, med pyspunka som följd om man har otur. Inget kul alls! Jag vet! Sen har vi ju varianterna i kromutförande. Dessa är i.v.f. av metall både i skaft & hatt så de verkar ju hållbara. http://www.gummihuset.se/img/bonus/k Så finns det de varianterna som är dolda: (Hur praktiska dessa är vet i fåglarna.) Sport: http://www.ndf.se/show_art.asp?artId Elegance: http://www.ndf.se/show_art.asp?artId Det finns även metallventiler som är skruvade i fälgen. Detta har väl bl.a. BMW original & jag har denna typ på Calsson fälgarna till Mercan. Dessa verkar ruggit stabila & de går inte att vicka på. De är inte heller kromade utan verkar vara i rostfritt. Metall & krom varianternas ventilhattar brukar väl också ha en o-rings packning eller gummi/teflon-bricka i sig. Antagligen dels för att sitta fast men kanske också för att förhindra pyspunka. Ja vad finns det mer för varianter & vad bör/skall man tänka på gällandes ventilerna? Finns det någon lämplig ventilmodell som man kan tänkas inhandla som reservdel/tillbehör från någon märkes-verkstad/handlare som är bättre än de standard svartplast/krom-modeller som normalt sett används? _________________
|
|
om du är rädd för pyspunka pga att htten smälter hiva väck den då så slipper du oroa dej ;P
men de är inget scenario som kommer hände _________________ Carl-Henric . Svensson BMW e30 86- 320,2.5 bus/projekt Opel Ascona B 76- 1,9 Bruks/vinterbus |
|
Det jag råkat ut för ett par ggr är att plasthatten smält, antagligen p.g.a. värmeutvecklingen från frambromsarna. Då man sedan skruvat av & på hatten vid luftkorrigering så har hatten sedan tryckt in ventilkäglan så luften sakta försvunnit ur däcket. Kanske bara jag som haft otur?
_________________
|
|
Ventiler
Det finns många olika typer av ventiler för olika ända mål. Har man problem med värmeutveckling så bör man ha skruvade metallventiler alt alu ventiler. Ventilnålar finns också i olika typer. Håkan på Vanadis Gummi har en massa olika typer. _________________ Anders Elf |
|
Akta er för skruvade metallventiler om ni ska köra "riktig" racing...
Vid närkontakt med annan bil så böjer sig en gummiventil, en som är gjord av metall går av. Jag vet, råkade ut för det första gången jag stod i pole position. Från pole till punktering i första kurvan kändes inte alls skoj! Kör med vanliga svarta gummiditon, eventuellt den korta varianten för mindre vikt och snyggare utseende! Förresten, själva hatten behövs väl inte. Tar ändå för lång tid att skruva av och på vid lufttryckskoll direkt efter passet på banan. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
![]() |
Däck för banåka
Ventiler, ventiler, ventiler.......
|
4117 besök totalt |

