Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3305 besök totalt |
Avstånd mellan plenomvägg och tratt?
När man beräknar insugspulser vänder dom väl vid tratten, inte plenumväggen? Så hur stort avstånd bör man ha mellan tratten och plenumvägg? (lika stor som trattdiam.?) Samt kan avståndet mellan trattenskrökningsradie och DEN ANDRA sidan på plenumväggen (dvs mot, motorn) vara nästintill noll? _________________ Mathias Lövdblad |
||
jepp de vänder vid tratten
svårt att säga beror lite på hur matningen är in till plenumet och hur stora trattar man har t.ex som på cosworth-plenumen så är det bara nån cm mellan tratt och plenumvägg och det är nästan lite så trattarna i mitten "snor" luft då från trattarna i ytterkant det avståndet är oxå rätt svårt att säga är samma sak här jumer man matar luften bakom trattarna destå mer avstånd från plenumväggen till trattkanten kikar man t.ex i F1 så har de väldigt litet avstånd mellan och de matar trattarna iprincip rakt mot trattöppningen _________________ AIexander StenvaII |
||
Tanken med boxen är att skapa ett högt statiskt tryck ovanför trattarna som dessutom är lika för de olika cylindrarna så att en jämn fördelning av luften nås.
Finns inga generella regler om hur det måste se ut, det finns flera sätt som fungerar. Kika nedan för exempel. Inuti plenumet från en BMW S14 motor i DTM utförande (1992). Notera att trattarna inte sticker upp i boxen och att det finns ganska gott med utrymme ovanför dem. ![]() Här har vi istället trattar med rullspjäll hos en Cosworth F1 motor från 2003. ![]() Peugeots gamla F1 motor har väl tilltagna trattar som sticker upp en bit. Rejält med plats ovanför trattarna finns. ![]() En annan variant av Peugeot motorn. ![]() Trattarna hos en Ferrari F1 motor från 2003. Notera hur formen hos insugsrören övergår från oval till mera cirkulärt. ![]() Ferrari F1 motor från 2001 med ovala insugsrör. Både denna och motorn från 2003 har variabla insugslängder, trattarna kan alltså förlängas genom att förskjuta trattarna i kolfiber. ![]() För trattarnas utformning finns dock lite generelle regler man kan följa. http://www.profblairandassociates.co |
||
titta på www.topplocksverkstan.se så får ni se hur en tratt funkar.
_________________ Avregistrerad användare |
||
Re:
om du tittar på artikeln jag länkade till ovan så får du betydligt mer information om hur trattar fungerar. I artikeln har man använt CFD programmet Fluent för att beräkna hur de olika trattarna uppför sig. |
||
lyfter en gammal tråd
har funderat över varför många f1 motorer har numer(?) elipsformade trattar och låter de gå nästan fram till ventiltallrik (nån cm ifrån) för att sen gå över till cirkulär form försökte läsa dokumentet men är så dålig på engelska så fattade inte riktigt vad han kom fram till och vad han ville säga om att spruta bensin in framför trattarna :\ _________________ AIexander StenvaII |
||
![]() |
Racetech
![]() |
3305 besök totalt |