Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1363 besök totalt |
Hjälp och tips ang. däckslitage och rollcentrum.
Efter en dag med mycket körning på Knutstorp så har jag kunnat konstatera att bilen sliter hårt på inre delen av framhjulen och att det är svårt att få ner kraften i backen då innerhjulet spinner i kraftiga svängar. Eftersom det var extremt konservativ caster (jag ökade så mycket det gick ca. 5 graders ökning...) så tänkte att jag kör ett möte till innan jag ändrar camber, utvärderar ändringarna helt enkelt. Tipset jag fick ang. spinnande innerhjul var att jag skulle sänka rollcentrumet bak, dvs sänka axeln som "prOpellern" i watt-länken sitter i. Mina frågor är nu; Hur långt skall man sänka? Ju lägre desto bättre? skall man sänka tills "armarna" pekar rakt åt sidan? Får man problem med jacking effects om man sänker "prOpellern" mer? Är det en vettig lösning på problemet med att innerhjulet spinner? Jag vet att jag kanske skulle styva upp den fram istället men det är mycket svårare då det är torsionsstavar ist. för skruvfjädrar och dessa växer inte på träd tyvärr. Jag har även en lös de-Dion som ändå skall moddas. ![]() Bilen i fråga är alltså en Alfa Romeo Alfetta. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Intressant och konkret fråga som jag oxå väntar med andakt efter ett svar på!
![]() En lite utsvävning... om nu lägre rollcentra bak ger mer grepp för innerhjulet, direkt eller indirekt, så vore väl detta mkt vettigt för oss som åker utan diffbroms? |
||||
Re: Hjälp och tips ang. däckslitage och rollcentrum.
Att sänka rollcentrat ger samma resultat som att sätta dit mjukare fjädrar. Vad har du för fjädrar? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Faktum är att jag inte vet, bilen köptes "färdigbyggd", dvs rensad lättad osv.
Jag kan mäta lite på tråddia och räkna fria varv om det hjälper. Jag tyckte att bilen kändes ganska mjuk fram som den är nu faktiskt, jag kanske skulle sätta stålarna i nya torsionsstavar ändå? Hjulvinklarna fram är ju inte så bra som vanligt på en sänkt 116 bil, kanske skall hålla dom så lite rörliga som möjligt menar jag... ![]() Kastade ett getöga under bilen när den stog plant igår och armarna i watt-länken är i det närmaste parallella med marken som det är nu, spelar det nån roll? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Ja, det hjälper.
Nej. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Endast 75:an och någon serie av GTV6:an fick diffbroms. Alla andra 116 bilar har det inte t.ex Maz Alfetta. Maz: kika på lösningen EVo bilarna fick där man vände på tappen i infästningen på DeDIon röret .EVo:n hade ju detta orginal där man kunde byta efter behov. Har själv funderat på samma sak trots diff. Evon hade ju diff den med... Annars så kränger attila en hel del såg jag på waltgårds film ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
ice: Är det verkligen precis samma sak att sänka rollcentrum bak som att byta till mjukare fjädrar? Blir det inte som att byta till mjukare krängningshämmare? Jag kanske märker ord men det är ju trots allt en viss skillnad, kanske inte i just detta specifika fallet men ändå...
![]() Kunta: Är det verkligen skillnad på Evons de-Dion? kollar man på bilderna som Norrmannen lagt upp så sitter ju axeln på ovansidan av röret... http://www.alfapower.nu/gallery/albun93/aac Bilen kränger en del ja, jag fick uppgifter om att den inte gjorde det av de andra delägarna förra året (jag körde den inte på bana då) men det kanske beror på bättre däck i år, för det kan väl inte bero på att jag laddar hårdare? ![]() ![]() Tror jag skall kolla lite på både fram och bakfjädrar faktiskt. Annars så passar det bra att modda det de-Dionröret jag har liggande nu, innan jag monterar det på bilen liksom. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag skall rita hur evo:ns dedion ser ut åt dig Maz. Skillanden är ganska liten jämfört med våra rör. I vårat fall så är fästtappen svetsad, det är den inte på evon där den går att skifta till ett lägre hål. Så det man gör är två nya hål och svetsar om tappen med samma avstånd till röret som det gamla fast "på andra sidan". Aja kanske låter grekiska men det är inga märkvärdigheter. Du ska kanske passa på att byta till kulleder i wattlänkaget? Har själv upplevt det som jänkarna kallar "axel walk" o det är ingen höjdare. Känns som bilen skall studsa av i långa böjar...
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Just i mängden krängning ger det nog samma effekt. Men däremot ger ju lägre krängningscentrum mindre "stegring", eller "jackning", eller vad det kallas, så bilen reser sig mindre. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Så hur mycket skall man sänka då? Ju lägre desto bättre?
Den operation jag tänkte mig sänker nog rollcentrum 10-15cm, är det lugnt? Sen hårdare fjädrar runt om på det och kulleder i wattlänken så borde man komma lite närmare nirvana. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1363 besök totalt |