| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ställbar 4-link
|
5881 besök totalt |
|
Ställbar 4-link
Hej! Jag håller på att rejsa till en Reliant Scimitar GTE -73, siktar på Streetsport. Just nu är det renovering av chassit som pågår. Bakvagnen är 4-link som standard. Tänker behålla det mesta av den. Men pga. naturens vilja att bryta ned allt till matjord måste jag göra nya plattor till infästningen av bärarmarna. Då tänker jag passa på att göra lite nya hål så att man kan ställa vinklarna på bärarmarna. Så här ser ett Scimitar-chassi ut (inte mitt, tyvärr), kolla in främre fästet för bärarmarna:
Cad-ritning på originalfästet + originalvinklar för bärarmar: http://i124.photobucket.com/albums/p och ett förslag på nytt fäste med fler inställningsmöjligheter: http://i124.photobucket.com/albums/p I ritningen för det nya fästet har jag markerat två bulthål med en blå ring inuti, dessa bulthål har samma position som standard infästning. Vinkeln på bärarmarna i den nya ritningen är 0 grader när dessa är monterade i ursprunglig position och bilen sänkts 70mm. Jag räknar med 0 grader lutning och parallella stag som utgångsläge. Vad tror ni? Är det tillräckligt med justeringsutrymme? Åt rätt håll? För mycket eller för lite av något?? _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||
|
Justerbar 4-link är något du har nytta av i dragdacing. I banracing vill man ha paralella stag.
om axeln ska sitta i våg eller inte...beror ju på om motorn sitter i våg. Dom ska ha samma lutning. (men dervar kanske inte det du menade med 0 grader )
Men det ser ju fränt ut mer en massa justerhål...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Jo, jag har en jobbarkompis som tjatade på mig att göra 4-linken justerbar när jag ändå var tvungen att göra nya plattor, och han kör just dragracing, annars hade jag inte tänkt på det. Men hans motivering var: -" Du kanske vill dra ut med bilen och köra lite mellan rödljusen någon kväll". Tja, varför inte så nu slänger jag dit ett par hål extra.
Mja, jag tänkte mer stagen i sig, om de skall vara i våg eller inte. Kardanvinkeln får jag justera genom att ändra längden på stagen (bygger justerbara stag). Dragracing teorin verkar vara att alltid ha det nedre staget horisontellt och det övre skall luta nedåt i framkant, men de vill ju inte ha så mycket grepp på framhjulen.
Ja, det är nog ungefär så det ligger till.. Fast det finns ju fler teorier om detta: http://www.afcoracing.com/tech_pages/4link.shtml http://www.stockcarracing.com/techarticles/39098_four_link_tips_advice/ Söker man efter 4-link på Google så hittar man bilder på alla möjliga och omöjliga 4-links upphängningar, så man börjar ju fundera på hur noga det är och vad gränsen mellan rätt och fel går? _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||
|
Re:
Nu är jag vilse igen. om dom 4 stagen är parallella men inte lika långa kommer axeln bara att sitta i rätt våg i ett enda höjdläge. om två är parallella, och dom andra vinklade, t.ex Satchell blir det samma sak. om man bygger en triangel bakåt med en led i axeln på undersidan av axeln och två parallella bäraramar framåt.. (En wattslänk sett från sidan) så kan axeln alltid vara parallell med utgående växellådsaxel men den lösningen verkar vara mycket ovanlig. Men för alla dom här lösningarna så kommer axeln att tippa FRÅN dom parallella stagen vid krängning. Är dom övre stagen parallella kommer axeln att peka ner i framändan när den kränger. Inte mycket men lite. Så då borde det finnas ett tillåtet gradtal man kan tippa den. Skisserna på Satchell verkar ha dom parallella stagen ungefär lika långa som panhardstaget skulle ha varit, och dom vinklade bortåt halva längden. om måttet är så-långt-det-nånsin-går borde någon ha byggt 4-länk med stagen fästa i framaxeln. och justerhål väger inte.. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Prinsipen är simpel.
Rita upp stagen, hjul, mm så stagen sitter i rätt vinkal och rätt höjd från backen. Skäringspunket mellan linjerna brukar kallas inst... , fa.. jag och stava, ic på utrikiska.
Man har ett horisontel och ett verikalt mått, mätt från hjulcentrum. Förhållandet mellan dessa talar om hur mycket av kraften mellan däck och mark som lyfter/sänker kassosen. Icka att blanda ihopp med den valiga viktförstjutingen, utan det är summan av dessa som talar om hur karrossen rör sig. Är stagen parraella så är förhållandet 0. Sen om ic har sin skäring bakom eller framför hjulcentrum får man olika rikting på lyfte/säkning. Allså har man tex lyft vid ax får man dyk vid broms. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Något tips om vart man hittar mer info ang. denna formel? Jag har handlat SFRo's handbok i hopp om att det skulle stå lite om bakvagns-geometri i den, men jag har inte hittat några ingående detaljer ännu.. I Dragrace verkar man bara bry sig om hur långt framför bakaxeln skärningspunkten hamnar, finns tom. färdiga tabeller, bara man känner till ET-tid och bilens vikt så kan man slå fram lämpligt avstånd för reaktionscentrum... Fast i banracingvärlden är det ju andra teorier med fler paramterar att ta hänsyn till..
Jag har sett i tidigare trådar att man inte direkt rekommenderar fyrlink för banåka, men då jag inte har lust och ork att byta bakvagn så är det detta som gäller ändå... Jag tänker inte köra uniballs, så ev. brytningar borde inte bli något problem direkt. Det finns färdiga poly-satser till dessa bilar så det får det bli. Diffklumpen är som standard Jaguar, så den bör ju hålla. Plockade ur ena drivaxeln igår och den var tjock som en Bratwurst så de håller nog också.. _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||
|
Här finns det mycket bra att läsa, se
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i Fomler? Nja det är bara simpel mekanik. Tycker han ja
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ställbar 4-link
|
5881 besök totalt |