Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Brand i Järfälla
2606 besök totalt
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Brand i Järfälla

Läste precis i svd att det var en stor brand i en bilverkstad i järfälla där flera oförsäkrade "racing"bilar total förstördes...det var tydligen lånlopsbilar i millionbelop....är det nån härfrån? låter ju hämskt det där! lider med er!!

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Har du mer info?

Det enda jag kan hitta är detta...
http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_14417834.asp

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Det som hänt är jättetragiskt.......

Bellevue bil som är bilfirman började brinna och i där fanns även EDE som åker med bilar både i SLC och 9h serien och dom hade 95% av sina racegrejjer inne där...... så det gick åt ett raceteam där....

och sen i lokalen bredvid hade Jens Hellström sitt team som nystartat med Danielsson motorsport och där brann en SLC BMW och Porsche Carerra Cup bil inne.......

enligt källor..... (jag har inte fått tag på Jens själv men däremot EDE pojkarna)

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Ajajaj! thumbs down

Det låter inte kul...

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
millemiglia
Stockholm.
Här sen Mar 2005

Re:

TPR skrev:
Ajajaj! thumbs down

Det låter inte kul...

Håller med ...

Jag vill inte hälla salt i såren med enligt tidningarna var tävlingsbilarna oförsäkrade
Kan det stämma?
och isåfall varför?

Peter Bouveng
964 C4 Cab '90
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Vanlig bilförsäkring är ju ingen idé att ha på en racingbil...
Finns även försäkringar för racingbilar, men de är inte billiga.

Men däremot kan man teckna försäkring som täcker bl.a transport till och från banan.
Vet inte om en sådan försäkning skulle hjälpa här? Det borde den ju göra...?
och vad kan byggnadens försäkring täcka?

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

millemiglia skrev:
TPR skrev:
Ajajaj! thumbs down

Det låter inte kul...

Håller med ...

Jag vill inte hälla salt i såren med enligt tidningarna var tävlingsbilarna oförsäkrade
Kan det stämma?
och isåfall varför?

tyvärr är nog det , det vanligaste .......

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Mycket tråkigt!
Lider verkligen med teamen. Fick en tankeställare själv, vi hade våra SLC Saabar försäkrade transport och garageförsäkrade tidigare, men tappat bort det på vägen. Ska bli ändring på det nu. Tragiskt att andras olycka ska till för att man ska bli medveten om riskerna. historic racerbilarna är dock helförsäkrade sedan många år tack vare en trogen och välvillig sponsor i försäkrignsbranschen.

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Bosse L skrev:
Mycket tråkigt!
Lider verkligen med teamen. Fick en tankeställare själv, vi hade våra SLC Saabar försäkrade transport och garageförsäkrade tidigare, men tappat bort det på vägen. Ska bli ändring på det nu. Tragiskt att andras olycka ska till för att man ska bli medveten om riskerna. historic racerbilarna är dock helförsäkrade sedan många år tack vare en trogen och välvillig sponsor i försäkrignsbranschen.

Garageförsäkringen ger dig bara pengar för en "vanlig" bil.

Tävlingsbilar fick jag svaret att de inte försäkrade alls. Vårt garage brann i våras..

Tyresö
Här sen Feb 2003

Då kanske det skiljer från bolag till bolag?
Det problemet har jag inte betr. historicbilarna. De har en helförsäkring, minus trafikdelen.
Så hade vi i princip betr. SLC-bilarna också men där var det begränsat till stöld, brand i garagev och transport. (vet iof inte om de villkoren är ofärändrade idag, men för historicbilarna är de det så fortfarande fullt klart, försäkrignbreven kom för bara ett par veckor sedan...)

Sedan kan man ju om man driver sitt tävlande som bolag ha dem försäkrade som inventarier när det gäller stöld och brand. Separat transportförsäkring för oförsäkrats gods. kan du lösa hos i princip alla bolag. Kanske dags att byta?

(självklart gäller inga av dessa försäkrignar för vad som händer med bilen under brukande på bana eller annorstäde, men det är väl ganska givet)

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Det som hänt är jättetragiskt.......

Bellevue bil som är bilfirman började brinna och i där fanns även EDE som åker med bilar både i SLC och 9h serien och dom hade 95% av sina racegrejjer inne där...... så det gick åt ett raceteam där....

och sen i lokalen bredvid hade Jens Hellström sitt team som nystartat med Danielsson motorsport och där brann en SLC BMW och Porsche Carerra Cup bil inne.......

enligt källor..... (jag har inte fått tag på Jens själv men däremot EDE pojkarna)

pratat även med Jens nu.... Och han var klart bedrövad och lokalen är bara ett stort hål.... Och båda bilarna är totalförstörda.....

fast jag hade lite fel, porschen var hans nyinköpta SLC porsche 944.....

danielsson motorsport var inte inblandande, för dom hade inte ännu flyttat in i lokalerna med carerra cup bilarna....... den leveransen kommer senare.

Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Re:

Bosse L skrev:

Sedan kan man ju om man driver sitt tävlande som bolag ha dem försäkrade som inventarier när det gäller stöld och brand. Separat transportförsäkring för oförsäkrats gods. kan du lösa hos i princip alla bolag. Kanske dags att byta?

Japp, det är detta som gäller för oreggade bilar.
Så har jag i alla fall mitt skit försäkrat + alla motorer och delar o dyl.

Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Tidigare kunde idrottsklubbar försäkra sin egendom.. måste kolla det igen, klubben äger faktiskt bilen jag bygger på.

Stockholm
Här sen Mar 2006

Re:

Krille_hlm skrev:
Bosse L skrev:

Japp, det är detta som gäller för oreggade bilar.
Så har jag i alla fall mitt skit försäkrat + alla motorer och delar o dyl.

Ni som pratar om att försäkra racebilar, vart kan man göra det i Sverige?

Ge mig gärna Bolagsnamn och kontaktperson så ringer jag direkt.

Tack för svar / Jesper ojala

Brand i Järfälla
2606 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande